Medisinutgifter...

Vipsy

Vipsy
Septembermødre <3
Kansje noen som har spurt om dette før..men vi starter med ivf nå i høst og jeg vil prøve å få litt oversikt over hvor mye penger vi bør ha tilgjengelig før vi starter. Er klar over at noen bruker mer medisiner en andre, men likevel nyttig for meg å få høre hva det kostet med det første forsøket.
Vi bor i stavanger og skal til haugesund. Jeg kjører ikke bil så de gangene sambo ikke trenger å være med tar jeg nok buss. Får jeg dekket reiseutgifter da?

1. Forsøk brukte vi 13 215,-
Det dyreste forsøket kostet oss 17156,-
Jeg må ha høye doser, altså..
Du vet det sikkert fra før, men jeg sier det likevel. Du får støtte til medisiner til 3 fullførte forsøk (i tillegg til evt avbrutte forsøk) - alt over 15000 (tror jeg det er) får du igjen fra Helfo. Vi har ikke hatt behov for å reise, så dette kan jeg ikke svare på.
Jeg anbefaler å klistre de spesifiserte kvitteringene fra apoteket på et ark, fortløpende som du handler. Da har du alt klart når du skal sende det inn. Det er også lurt å ta kopi av alt du sender fra deg i tilfelle avslag (det har skjedd meg en gang, og det var sykehuset som hadde gjort en feil). Masse lykke til!

Det skal ikke sendes inn kvitteringer før man er over 15.000,-? Første forsøk ble på 7.000,- og nå er vi på andre forsøk og har snart kommet over 15.000,-.

Det skal ikke sendes inn kvitteringer før man er over 15.000,-? Første forsøk ble på 7.000,- og nå er vi på andre forsøk og har snart kommet over 15.000,-.

Jo, hvis forsøkene tar mer enn 6 måneder så må man det! Jeg fikk beskjed om at kvitteringer som var eldre enn 6 måneder ikke ble godkjent??

Det er helt riktig! Man må sende inn kvitteringene innen 6 måneder for å få dem godkjent, så samler de dem bare opp:-)

Obs! Nå leste jeg i en annen tråd at kvitteringene ikke skal sendes inn før egenandelsgrensen er nådd. Deretter gjelder 6 måneder.. Jeg ville sjekket Helfo sine nettsider ang dette...

Har fått med meg egenandelen på 15.000 ja og at man må ta være på kvitteringer som det var gull.
Noen som vet hva som avgjør hvor store doser man må ta? Jeg har egentlig normal syklus med eggløsning hver gang. Har egentlig trodd at de høye dosene blir gitt til de med el.problemer og andre utfordringer..Håper jeg slipper for mye medisiner.

Hei!
Jeg sendte mine kvitteringer inn etter det første forsøket, da var vi oppe i rundt 8500,- (jeg får relativt lave doser). Disse kvitteringene fikk jeg i retur, fordi egenadelsgrensen ikke var nådd med beskjed om å sende de inn på nytt når taket var nådd (dette var helfo region oslo). I samme brevet fikk jeg veksjed om at jeg hadde fått innvilget refusjon av utgiftene.
På helfos nettside står det:

"Dersom du har behov for infertilitetsbehandling, kan utgifter til hormonpreparater utover 15.621 kroner dekkes fullt ut. Du må legge fram bekreftelse fra spesialist som viser hvilken behandling du får.
Erklæringen fra legen og originale, spesifiserte kvitteringer sendes HELFO i den regionen du bor. Kvitteringer må sendes innen seks måneder etter at beløpet på 15.621 kroner er oversteget (fra 1. januar 2013).
(.....)
Frist for å komme med krav

Spesifiserte kvitteringer må sendes HELFO innen seks måneder etter at kravet tidligst kan framsettes. Seksmånedersfristen starter når det er betalt 15.621 kroner i egenandel."

Men hvis man er usikker kan man jo bare sende inn og evt. få i retur. Er helt enig med Hermine i at man bør ta kopi av alt man sender fra seg, da ting lett kommer bort i postgang eller rett og slett kan rotes bort på offentlige kontorer!

Jeg sendte inn fortløpende og fikk brev tilbake etter hver innsending hvor langt jeg var kommet i egenandelen og hvor mye jeg fikk igjen etter innsending over 15tusenettellerannet kroner. Ser ut som at det er forskjell der også alt etter hvor man holder til. (Nordland her)

Flere apotek lagrer kvitteringer på data, og du kan be om utskrift når du har nådd grensen...iallefall gjør apoteket som Medicus bruker dette, da skriver de den ut og stempler...veeeldig greit Spør på apoteket!!

Sent from my iPhone using BV Forum mobile app

Lykkeline: det hørtes veldig smart ut! Nå handler jeg medisinene ved 2 forskjellige apotek, så da blir det kanskje vanskelig likevel. Kunne ønske Ullevål hadde reseptene elektronisk, og at alle kvitteringene også kunne lagres elektronisk på samme sted:-)
Vipsy: grunnen til at jeg må ha høye doser er for å produsere egg... Jeg har veldig dårlige egglagre (egentlig under grensen for fertilitet), og da må de stimulere mer for å få egg frem. Det som er synd er at de høye dosene ofte ødelegger eggene, så dette er ikke lett... Jeg har pleid å få rundt 4 egg. Mulig det finnes andre årsaker også altså...

Jeg trur også størrelsen på den som får medisinene har noe å si. Jeg er lita og normalvektig og har i tillegg mange folikkler, så jeg går på ganske lite medisiner.

Høres ut som gode nyheter det også. Har nok av egg på lager trur jeg, og er str medium så håper på lite medisiner.

Jeg igjen tror ikke størrelsen har så mye å si, jeg har en veldig lav dose medisin, er ikke liten men rett innenfor bmigrensen for ivf... dosering kommer nok mest ann på hvilke sykehistorie du har i forhold til behandlingen som benyttes. Da med spesiell tanke på hvordan hormonnivåene dine er.. Pengebruken kommer jo også ann på om du skal ha kort eller langt regime, men det er jo igrunn logisk :)

Angående spm ditt, så kan jeg si at jeg brukte 8.300kr på medisiner alene, selve uttaket (timen som settes av) koster 1,500 kr (regner med det er landsdekkende? jeg holder til på haukeland sykehus, Bergen)

Jeg har lave doser grunnet pco og mine forsøk har havnet på ca 10.000.. kan vel sende inn kvitteringene når du vil men senest 6 mnd etter du har gått over egenandelen...

Sent from my GT-I9300 using BV Forum mobile app

Jeg har lave doser grunnet pco og mine forsøk har havnet på ca 10.000.. kan vel sende inn kvitteringene når du vil men senest 6 mnd etter du har gått over egenandelen...

Sent from my GT-I9300 using BV Forum mobile app
Ok, og egenandelen er på ca 15.000,-, ikke sant?

Back
Topp