Medisink Ul?

_Dollface_

Forelsket i forumet
Vi tok det forrige gang, vi kunne i utgangspunktet ta fostervannsprøve ved ullevål siden vi var inne for genetisk utredning,men vi hadde på forhånd valgt privat ul i 11. eller 12 uke,husker ikke helt.

Vi fikk masse negative kommentarer rundt det både da og i ettertid, men jeg har en sterk trang til og vite,ikke bare downs som de fleste forbinder med det,men om det er noe annet galt med babyen...

Jeg har selv en med downs i familien som fungerer veldig bra,han har jobb og faktiske eget barn,men han har en mild grad av downs og veit man det ikke så legger man faktisk ikke merke til det annet enn han kanskje kan virke litt enkel..Men han fungerer som sagt bedre enn mange funskjonfriske i hverdagen, jeg har også jobbet med flere barn med alvorligere grad av downs og har sett begge sidene av det.
men jeg er usikker på hva jeg ville gjort om jeg fikk vite at jeg ventet ett sykt barn, men jeg føler det må være bedre og vite det på forhånd..

Er det bare jeg som er rar og ikke ser noe galt i og ta en medisinsk ul??

Jeg syns folk må få bestemme hva de ønsker selv jeg, man skal jo ikke akkurat dømme folk av den grunn

Jeg ser IKKE noe galt i det!

Jeg skal ta UL nå i uke 10+6, det er først og fremst for å se at ting er som det skal. Hvis det IKKE er som det skal så ville jeg nok gjort noe mange mener er feil, men som hadde vært det riktige for meg... All ære til de som oppfostrer barn med alvorlige funksjonshemninger, men vet ikke om jeg hadde taklet det... [&:]

Jeg skal ha UL i uke 12, men det er bare for å vite at den lille fortsatt lever. Hvis gyn ser tegn til down syndrom vil jeg ikke ta det bort uansett, så egentlig vet jeg ikke om jeg vil at hun skal se etter det så tidlig. Jeg personlig synes at det er veldig trist å velge bort barn på den måten. Samtidig så dømmer jeg ingen som har et annet syn og tar andre valg enn det jeg ville gjort.

Jeg ser ABSOLUTT ikke noe galt i det!

Her fikk jeg selv beskjed om at det var noe galt med babyen min, og skal inn til oslo på riksen å ta flere prøver den 12. apr. og er veldig gla jeg har fått vite det så tidlig! Seff er det trist og vanskelig..Men hvis det er noe seriøst galt med den så vil jeg heller vite det nå enn å få beskjed senere i svangerskapet.

Så nei, skjønner egentlig ikke hvorfor folk skal bry seg med det uansett!

Litt spennende og lese andres meninger rundt dette temaet som jeg føler er litt tabubelagt

ORIGINAL: Wibe^

Jeg ser IKKE noe galt i det!

Jeg skal ta UL nå i uke 10+6, det er først og fremst for å se at ting er som det skal. Hvis det IKKE er som det skal så ville jeg nok gjort noe mange mener er feil, men som hadde vært det riktige for meg... All ære til de som oppfostrer barn med alvorlige funksjonshemninger, men vet ikke om jeg hadde taklet det... [&:]

Det jeg personlig innerst inne føler også,men viste ikke om jeg skulle tørre og skrive det, jeg tør ialleflal ikke si det høyt til enkelte rundt meg.

Men jeg har jobbet nært opp til familier og barn med alvorlige funksjonshemmninger og selv vokst opp med en funksjonshemmet bror og har sett og opplevd hvordan de har det,de elsker barna sine over alt men det er en kamp for og få hjelp som jeg ikke missunner noen,iallefall  det som har vært tilfelle med broren min og de jeg har jobbet med..

Ja *glufsa* du går jo igjennom det nå, har tenkt masse på deg og jeg føler sånn som deg,at det er bedre og vite nå enn etter å ha gledet seg i kanskje 18-20 uker...
Selv om det er en helt forferdelig nyhet og få og vite at det kanskje er noe galt med barnet[:o][:o][:o]

Nå er jeg for fritt valg altså og jeg veit at ting kan skje under fødsel også det holdt på og gå galt med lillegutt pga av navelstrengen rundt halsen og dertil livløs unge som kom ut,men heldigvis gikk det bra,men han kunne fort endt opp med en hjerneskade i en eller annen form.

Så jeg VEIT at man ikke er garantert noe i livet bare så det er sagt.

Og jeg beundrer virkelig de med annen mening enn meg!!!!

jeg ser ikke noe galt i å gjøre det for de som vil det. [:)]

Men jeg vil ikke gjøre det. Jeg "vet for mye" (gud det hørtes teit ut) om babyens utvikling til å kunne klare ta en abort i uke 12 uansett. Her tar vi de barna vi får[:D] Nå har vi ei med atopisk eksem og mye plager og sykehusbesøk, en med ADHD,og minstemann er såvidt vi vet helt frisk[:)]

ORIGINAL: klioii

Men jeg vil ikke gjøre det. Jeg "vet for mye" (gud det hørtes teit ut) om babyens utvikling til å kunne klare ta en abort i uke 12 uansett. Her tar vi de barna vi får[:D] Nå har vi ei med atopisk eksem og mye plager og sykehusbesøk, en med ADHD,og minstemann er såvidt vi vet helt frisk[:)]

Jeg vet jeg ikke skal bli det, men nå kjenner jeg at jeg blir litt provosert...

Syns ikke du kan samenligne atopisk eksem med alvorlige kromoson feil osv....

ORIGINAL: *Glufsa*

nei herregud unnskyld, det var virkelig ikke sånn jeg mente det.. uff, ser jo at det kom heeeelt feil ut[&o][&:][&:] *klaske meg hardt i panna*

Jeg vet selvfølgelig at det ikke kan sammenlignes.. har ei søster som måtte føde guttebabyen sin i uke 20 pga kromosonfeil og at den ikke var levedyktig utenfor livmoren, og har ei god venninne som har ei jente med downs syndrom (som jeg forøvrig er gudmor til), så jeg vet at det er tøft[&o]

Igjen, unnskyld så masse for den idiotisk "sammenlikningen".. herregud jeg er dum[&o][&o]

ORIGINAL: *Glufsa*

nei herregud unnskyld, det var virkelig ikke sånn jeg mente det.. uff, ser jo at det kom heeeelt feil ut[&o][&:][&:] *klaske meg hardt i panna*

Jeg vet selvfølgelig at det ikke kan sammenlignes.. har ei søster som måtte føde guttebabyen sin i uke 20 pga kromosonfeil og at den ikke var levedyktig utenfor livmoren, og har ei god venninne som har ei jente med downs syndrom (som jeg forøvrig er gudmor til), så jeg vet at det er tøft[&o]

Igjen, unnskyld så masse for den idiotisk "sammenlikningen".. herregud jeg er dum[&o][&o]

Oi, var ikke sånn jeg mente det alså[:)] Full av hormoner her jeg sitter, så må¨egentlig ta det jeg sier med en klype salt[&o][&o]

Så du trenger absolutt ikke si unnskyld, jeg har bare alltid hatt en mening om dette, men ting ble virkelig forandret når det skjedde meg liksom..
Så IKKE unnskyld deg kjære deg[:)][:)][:)]
Er meg som er hormonbombe! hehe... skjønner godt at du ikke mente det sånn nå[;)]

[:)]

men jeg ser jo nå at det kom feil ut da. Vet at mange sliter med værre ting enn eksem liksom[&o] Men var som sagt ikke ment som en sammenlikning, men noen ganger springer fingrene rundt på tastaturet og alt er ikke så gjennomtenkt, eller at det høres bra ut i hodet, men ikek på trykk[:-]
men godt at vi fikk ryddet opp i det hvertfall[:D]

[:)]

men jeg ser jo nå at det kom feil ut da. Vet at mange sliter med værre ting enn eksem liksom[&o] Men var som sagt ikke ment som en sammenlikning, men noen ganger springer fingrene rundt på tastaturet og alt er ikke så gjennomtenkt, eller at det høres bra ut i hodet, men ikek på trykk[:-]
men godt at vi fikk ryddet opp i det hvertfall[:D]

[:)][:)][:)][:)][:)]

Back
Topp