Medisinering i forbindelse med innsett / frossent embryo - eggdonasjon

Eloise

Blir kjent med forumet
Jeg skal om kort tid begynne med medsiner før innsett av frossent embryo i utlandet.

Jeg har fått en medisin som jeg skal begynne med, og det er estrofem 2mg : skal ta en tabelett fra den pakken 3 ganger om dagen : morgen, lunsj og kveld. Skal senere begynne med utrogestan, men tror ikke det er før etter innsett.

Jeg er ganske redd for å gå på disse medisinene. Har kun oppfølging fra utenlandsk klinikk. Og jeg vet ikke så mye om risikoen med å gå på disse medisinene. Om risikoen for kreft er stor eller hva.

Er det noen som vet litt om disse medisinene som jeg er blitt gitt?

Jeg håper vi kan lykkes med å få ønskebarnet vårt, men jeg er veldig engstelig for hormonkurer og det som jeg må igjennom.

Håper på råd, og litt bidrag i tråden her :)
 
Jeg vet ikke om merket du bruker, men sånn jeg har forstått det er det vanlig med innsett av tint embryo i styrt syklus.
Da kan noen få litt tegn til overgangsalder:rolleyes:
Jeg får østrogen på CD 2 (blødningsdag 2), av hvilket merke vet jeg ikke. Så blir det progrestron ca 5dager før innsett, tror de bruker utrogestan. Dette blir mitt regime ved innsett av embryo.
 
Jeg skal om kort tid begynne med medsiner før innsett av frossent embryo i utlandet.

Jeg har fått en medisin som jeg skal begynne med, og det er estrofem 2mg : skal ta en tabelett fra den pakken 3 ganger om dagen : morgen, lunsj og kveld. Skal senere begynne med utrogestan, men tror ikke det er før etter innsett.

Jeg er ganske redd for å gå på disse medisinene. Har kun oppfølging fra utenlandsk klinikk. Og jeg vet ikke så mye om risikoen med å gå på disse medisinene. Om risikoen for kreft er stor eller hva.

Er det noen som vet litt om disse medisinene som jeg er blitt gitt?

Jeg håper vi kan lykkes med å få ønskebarnet vårt, men jeg er veldig engstelig for hormonkurer og det som jeg må igjennom.

Håper på råd, og litt bidrag i tråden her :)

Estrofem ser ut til å ha samme innhold (østradiol/østrogen) som progynova som er mer vanlig i Norge, og veldig vanlig for IVF behandlinger. Utrogestan brukes mer og mer i Norge selv om andre progesteron typer er mer vanlig her. Jeg gikk på progynova og utrogestan, så det samme som deg. Lykke til!
 
Jeg takker dere så mye for svar :)

Jeg spottet litt i går, men i dag ser det ut til at blødningen er begynt. Jeg har fått beskjed å begynne på estrofem på menstruasjonens dag 2, og da vil jeg tro det blir i morgen : mandagen siden det var kun spotting på lørdagen.

Jeg er veldig spent på om det er håp for å lykkes for meg. Det har aldri blitt funnet noe feil med meg, men jeg gikk uten prevensjon i så mange år uten å lykkes. Jeg håper på at ivf vil gjøre susen. Jeg er veldig redd for bivirkninger av medisinen, og jeg er redd for å våge å gå igjennom dette med tanke på at jeg er redd for å ikke lykkes. Men jeg håper. :)

Trøsten er at når de gjør innsett så er jo befruktningen allerede skjedd, dersom det er det som sviktet og dersom det var det som gjorde at jeg aldri ble gravid. Og da er det jo håp :)
 
Har begynt på estrofem medisinen før innsett. Problemet mitt er at det er mannen min som kommuniserer for meg med klinikken pga språk. Vi skal ta ivf i hans hjemland.

Jeg lurer på om det er mulig å bare stoppe å ta estrofem dersom det skulle komme noe i veien for et innsett osv. ? Nå håper jeg på at alt går i orden altså, og det ser jo slik ut, men vet ikke hvordan det hele fungerer. Jeg har mye tanker og mye spørsmål som jeg kunne spurt om lettere om det var en norsk klinikk, men nå må mannen oversette alt sammen.

Jeg gleder meg til innsett. Det er spennende. Og barnet er absolutt ønsket, men vet ikke om vi lykkes. Har avstått forløbig for å ta koronavaksinen pga dette prosjektet, men håper på å kunne ta med en gang om vi ikke lykkes. Vet ikke om man skal stoppe med all medisinering med engang man har fått en negativ graviditetstest osv? Forstår det slik at man skal begynne med utrogestan 5 dager før innsett eller noe... og kan informere meg litt. Er så kjipt at jeg vet så lite hva som skal skje videre pga det er utenlandsk klinikk og et språk jeg ikke forstår.

Noen av dere som vet, og kan informere meg litt om prosessen og dette med å avslutte medisinering osv ? Kan jeg mulig ta vaksinen rett etter en eventuellt negativ graviditetstest?
 
Har begynt på estrofem medisinen før innsett. Problemet mitt er at det er mannen min som kommuniserer for meg med klinikken pga språk. Vi skal ta ivf i hans hjemland.

Jeg lurer på om det er mulig å bare stoppe å ta estrofem dersom det skulle komme noe i veien for et innsett osv. ? Nå håper jeg på at alt går i orden altså, og det ser jo slik ut, men vet ikke hvordan det hele fungerer. Jeg har mye tanker og mye spørsmål som jeg kunne spurt om lettere om det var en norsk klinikk, men nå må mannen oversette alt sammen.

Jeg gleder meg til innsett. Det er spennende. Og barnet er absolutt ønsket, men vet ikke om vi lykkes. Har avstått forløbig for å ta koronavaksinen pga dette prosjektet, men håper på å kunne ta med en gang om vi ikke lykkes. Vet ikke om man skal stoppe med all medisinering med engang man har fått en negativ graviditetstest osv? Forstår det slik at man skal begynne med utrogestan 5 dager før innsett eller noe... og kan informere meg litt. Er så kjipt at jeg vet så lite hva som skal skje videre pga det er utenlandsk klinikk og et språk jeg ikke forstår.

Noen av dere som vet, og kan informere meg litt om prosessen og dette med å avslutte medisinering osv ? Kan jeg mulig ta vaksinen rett etter en eventuellt negativ graviditetstest?

Hvis du får negativ test så stopper du bare alle medisiner samme dag, evt etter å ha snakket med klinikken hvis det er slik klinikken ønsker det. Jeg startet med utrogestan 5 dager før innsett ja, så det høres veldig riktig ut det ja.

Kanskje du kan høre med klinikken om de ikke har noen som snakker engelsk? De har jo ofte engelsktalende på disse klinikkene.

Selv om du bruker en klinikk i utlandet så er det ikke noe i veien for at du får deg en time (evt video time) hos en privat gynekolog her i Norge, kanskje enklest hos en av de private IVF klinikkene i Norge, så kan du spørre alle spm der. Jeg hadde all oppfølging hos privat IVF klinikk i Norge selv om selve behandlingen gikk i utlandet.
 
Jeg vet ikke om merket du bruker, men sånn jeg har forstått det er det vanlig med innsett av tint embryo i styrt syklus.
Da kan noen få litt tegn til overgangsalder:rolleyes:
Jeg får østrogen på CD 2 (blødningsdag 2), av hvilket merke vet jeg ikke. Så blir det progrestron ca 5dager før innsett, tror de bruker utrogestan. Dette blir mitt regime ved innsett av embryo.

Jeg gikk på utrogestan ca 5 dager før innsett. Og fortsatte med samme medisinering etter innsett. Skal teste meg på fredag. Vet ikke hvordan jeg skal klare å teste meg for jeg er så nervøs for at den skal være negativ. :rolleyes:
 
Jeg gikk på utrogestan ca 5 dager før innsett. Og fortsatte med samme medisinering etter innsett. Skal teste meg på fredag. Vet ikke hvordan jeg skal klare å teste meg for jeg er så nervøs for at den skal være negativ. :rolleyes:

Lykke til!! :Heartred
 

Takker så mye.:Heartred:Heartred:Heartred Dette blir spennende. :flower

Jeg kjenner litt stikkinger på hver side langs lysken, og litt murring i ryggen nå. Føler meg også litt småkvalm innimellom ,men det kan være meg som bare kjenner etter på det. Har fått noen kviser, og det har jeg ikke hatt på evigheter så jeg håper på at det kan tyde på at noe er på gang. Men jeg får vente å se på fredag. Dersom graviditetstesten er negativ så har vi 3 embryo til på frys. Men det eneste som er stress er at vi må utenlands for å ta innsett. Vi tar innsett i hans hjemland.

Håpet er at vi er flere her inne som har slitt/ eller sliter med det samme. Og at mange får det til etterhvert. :happy::Heartred:Heartred:Heartred
 
Takker så mye.:Heartred:Heartred:Heartred Dette blir spennende. :flower

Jeg kjenner litt stikkinger på hver side langs lysken, og litt murring i ryggen nå. Føler meg også litt småkvalm innimellom ,men det kan være meg som bare kjenner etter på det. Har fått noen kviser, og det har jeg ikke hatt på evigheter så jeg håper på at det kan tyde på at noe er på gang. Men jeg får vente å se på fredag. Dersom graviditetstesten er negativ så har vi 3 embryo til på frys. Men det eneste som er stress er at vi må utenlands for å ta innsett. Vi tar innsett i hans hjemland.

Håpet er at vi er flere her inne som har slitt/ eller sliter med det samme. Og at mange får det til etterhvert. :happy::Heartred:Heartred:Heartred

Krysser fingrene for deg! Jeg hadde også stikkinger så det er sikkert et godt tegn!
 
Krysser fingrene for deg! Jeg hadde også stikkinger så det er sikkert et godt tegn!

Takker :Heartred

Har fått samme symptomer som jeg får i forkant av menstruasjonen nå. Kjenner at jeg får mer og mer vondt i korsryggen. Venter menstruasjonen på fredag. Men jeg håper på at jeg har lykkes med innsettet. Så en bitteliten skarp rød prikk på papiret i morges, men håper på at det kun er noe farge som var på papiret fra før av, eller festeblødning. Men det var svært så lite. Bare en prikk og ingenting mer. Jeg leter jo etter alt av symptomer på både graviditet og ikke graviditet.

Men det er vel sånn at symptomer i forkant av menstruasjonen kan være like som de man får når man blir gravide også. ::flower

Det som jeg ikke ønsker er å ta en blodprøve for å sjekke om jeg er gravid om jeg får mensen eller negative hjemmetester. Legen i utlandet ville at jeg skulle ta blodprøve for å sjekke, men jeg tror dårlig på at den er positiv om hjemmetestene er negative. Jeg ønsker ikke å gå til fastlegen min å ta en slik prøve for jeg fikk inntrykk tidligere at han ikke var så for at jeg skulle få barn i min alder. Jeg er tross alt 44 år, og han ville ikke ta hormonprøver pga det.:silent Jeg måtte ta dem på et dyrt privat legesenter. Ikke lett. Men sånn er det. Legene i utlandet sier noe helt annet. De mener at jeg har en usedvanlig god helse for min alder å være, og at jeg virker langt yngre enn jeg er. De mener at jeg har alle forutsetninger til å lykkes med dette prosjektet, og at jeg bør ikke gi opp barneønsket mitt pga alder ennå.:flower

Men jeg håper på en positiv graviditetstest ennå, men jeg kommer ikke til å gi meg om vi ikke lykkes. Neste gang håper jeg på å få satt inn 2 embryo, om dette ikke går den vei vi håper på:Heartred
 
Hvis du får negativ test så stopper du bare alle medisiner samme dag, evt etter å ha snakket med klinikken hvis det er slik klinikken ønsker det. Jeg startet med utrogestan 5 dager før innsett ja, så det høres veldig riktig ut det ja.

Kanskje du kan høre med klinikken om de ikke har noen som snakker engelsk? De har jo ofte engelsktalende på disse klinikkene.

Selv om du bruker en klinikk i utlandet så er det ikke noe i veien for at du får deg en time (evt video time) hos en privat gynekolog her i Norge, kanskje enklest hos en av de private IVF klinikkene i Norge, så kan du spørre alle spm der. Jeg hadde all oppfølging hos privat IVF klinikk i Norge selv om selve behandlingen gikk i utlandet.

Jeg går også på Stacyl. Problemet er at jeg forstår ikke mye hvorfor jeg går på Stacyl, men leser at den skal fortynne blodet, og hindre risikoen for blodpropp. Fikk denne medisinen etter innsett. Vet du om dette er normal medisin etter innsett? Jeg er litt engstelig for at jeg har fått en feil medisin som jeg gåt på. Er ikke lett når klinikken prater et helt annet språk og har problemer med å forklare på engelsk. ;)
 
Jeg går også på Stacyl. Problemet er at jeg forstår ikke mye hvorfor jeg går på Stacyl, men leser at den skal fortynne blodet, og hindre risikoen for blodpropp. Fikk denne medisinen etter innsett. Vet du om dette er normal medisin etter innsett? Jeg er litt engstelig for at jeg har fått en feil medisin som jeg gåt på. Er ikke lett når klinikken prater et helt annet språk og har problemer med å forklare på engelsk. ;)

Blodfortynnende er kjempevanlig med IVF behandlinger. Brukes i hovedsak for å sikre god blodgjennomstrømninger i livmor og morkake, mange små blodårer der. I Norge brukes ofte albyl-e og/eller klexane.
 
Blodfortynnende er kjempevanlig med IVF behandlinger. Brukes i hovedsak for å sikre god blodgjennomstrømninger i livmor og morkake, mange små blodårer der. I Norge brukes ofte albyl-e og/eller klexane.
Takk for svar og god informasjon. Da vet jeg at jeg har fått noe som er vanlig å få. Jeg leste at selv om testen er negativ etter 9 dager så kan den fortsatt bli positiv etter 14 dager? Da bør jeg nok bare fortsette å gå på medisinene inntil menstruasjonen har kommet tilbake for fullt. Eller inntil jeg får en til negativ test. Verste med å ta ivf via utlandet er det at de ikke kan forklare meg det skikkelig fordi de er ikke flink i engelsk på den klinikken. Min mann er fra samme land der jeg tok ivf men han er heller ikke flink til å forklare og det ender opp med at jeg må lese meg til alt eller spørre her inne. Men takker så mye for at du har forklart meg godt om medisineringen. Regner med at jeg kan stoppe å bruke blodfortynnende når jeg stopper med ivf medisinene.

Tenker også å ta første dose med koronavaksine om jeg ikke er gravid nå. Men vet dårlig hvordan den lar seg kombinere med alle medisiner. Fikk time om den på mandag men litt redd å ta den med tanke på medisinene.
Jeg får be min mann ringe klinikken og ta seg tid å forklare meg grundig ;)
 
Back
Topp