Medisiner

Jeg fikk medisiner av legen i går pga ekstrem svangerskapskvalme. Den ene var en allergimedisin og jeg endte opp med å sove i over 12 timer!!! Er jo rød trekant på de, men det var måte på å trøtt da [emoji6] Har jo ikke hatt lenger enn tre timer søvn sammenhengende siste månedene..
Phenergan heter de, noen andre med erfaringer fra de?
sniker fra juni jeg [emoji4] jeg er i uke 25 nå og bruker phenergan daglig siden uke 12.. den første uka ble jeg sykt trøtt og sov veeeeldig mye, men etterhvert har det stabilisert seg og jeg blir ikke trøtt lengere! jeg fungerer derimot ikke uten pillene, de er de eneste som har fungert for meg! så mitt tips er å holde ut noen dager og se om det blir bedre [emoji4] lykke til [emoji106]

sniker fra juni jeg [emoji4] jeg er i uke 25 nå og bruker phenergan daglig siden uke 12.. den første uka ble jeg sykt trøtt og sov veeeeldig mye, men etterhvert har det stabilisert seg og jeg blir ikke trøtt lengere! jeg fungerer derimot ikke uten pillene, de er de eneste som har fungert for meg! så mitt tips er å holde ut noen dager og se om det blir bedre [emoji4] lykke til [emoji106]
Takk for svar [emoji8] Lykke til du også [emoji4]

Jeg går på largactil, har prøvd postafen og afipran uten hell. Blir helt kake av dem, nedstemt, trøtt og ja... men jeg spyr ikke og de er trygge for fosteret.
Valergan er allergimedisin, men blir idag brukt som sovemedisin. Mange av pasientene mine bruker dem.
Jeg fikk valergan på føden sist for å dra hjem og slappe av på og jeg sov vel noe sånt som 11-12timer [emoji23]
Er vist mye forskjellig som blir brukt ser jeg. Får prate med legen i morgen. Er så etterlengtet dette nurket, så er livredd for at noe skal gå galt. Selv om jeg ikke trur legen ville gitt meg det hvis det var så farlig..

Aha!! Men nå leste jeg på felleskatalogen at det ikke anbefales å amme mens man tar den. Og jeg ammer enda 2-3 ganger daglig. Syns det er rart at legen skrev det når jeg ga beskjed om at jeg enda ammer.
Kan ikke skjønne det! Ammehjelpen anbefaler afipran for dem som har lite melk. En av bivirkningene er økt melkeproduksjon!
Har selv fåt disse for å få nok melk til mine barn [emoji6]

Felleskatalogen er visstnok ikke bra nok. Man skal bruke tryggmammamedisin eller relis som gravid eller ammende :)

Felleskatalogen (og forsåvidt også pakningsvedlegg) er greit som et utgangspunkt, siden der står all info produsenten har opparbeidet seg. Men man må huske på at legen alltid tar en individuell vurdering av deg og din situasjon når de skriver ut legemidler. Hvis noe abolutt IKKE må brukes i en eller annen situasjon står det under 'Kontraindikasjoner', ikke 'Forsiktighetsregler'. Formuleringer som 'anbefales ikke' eller 'bør brukes med forsiktighet' sier at dette er ikke førstevalget, men at hvis legen tar vurderingen at det er det beste alternativet, så er det greit. Feks i forhold til graviditet og kvalme er det alltid en vurdering mellom risiko og mors helse. Det er faktisk ikke bra for mini om man er så kvalm at ikke man får i seg mat heller. En annen ting er at mange forsiktighetsregler er basert på at man ikke har konkret informasjon, siden man (naturlig nok) ikke gjør medisinske utprøvninger på gravide. Da skriver produsenten 'brukes med forsiktighet' for å være på den sikre siden. I mange tilfeller har man mange år med erfaring på at det er helt trygt og greit, men produsenten vil ha teksten der for å være på den sikre siden.

Felleskatalogen (og forsåvidt også pakningsvedlegg) er greit som et utgangspunkt, siden der står all info produsenten har opparbeidet seg. Men man må huske på at legen alltid tar en individuell vurdering av deg og din situasjon når de skriver ut legemidler. Hvis noe abolutt IKKE må brukes i en eller annen situasjon står det under 'Kontraindikasjoner', ikke 'Forsiktighetsregler'. Formuleringer som 'anbefales ikke' eller 'bør brukes med forsiktighet' sier at dette er ikke førstevalget, men at hvis legen tar vurderingen at det er det beste alternativet, så er det greit. Feks i forhold til graviditet og kvalme er det alltid en vurdering mellom risiko og mors helse. Det er faktisk ikke bra for mini om man er så kvalm at ikke man får i seg mat heller. En annen ting er at mange forsiktighetsregler er basert på at man ikke har konkret informasjon, siden man (naturlig nok) ikke gjør medisinske utprøvninger på gravide. Da skriver produsenten 'brukes med forsiktighet' for å være på den sikre siden. I mange tilfeller har man mange år med erfaring på at det er helt trygt og greit, men produsenten vil ha teksten der for å være på den sikre siden.

Wow! Takk for forklaring [emoji4] da hører jeg på legen min.

Har fått afipran. Gått på de halvannen uke og begynner nå å bli litt bedre men kjenner det fremdeles litt. Og så ekstreeeemt trøtt i tillegg. Klarer ikke holde meg oppreist sittende en gang!!

Back
Topp