Medisiner

Jente0709

Forumet er livet
Marslykke 2016
Kan noen fortelle meg hvor lang tid man skal bruke forskjellige medisiner? Hvor ofte? Evt andre ting som er vært å vite?
Er det vondt eller vanskelig å sette sprøytene?

Sent from my iPhone using BV Forum

Jeg skal stå på nesespray i 5 uker totalt. Sprøyter 10-14 dager alt ettersom hvordan folikklene utvikler seg. Progresteron støtte husker jeg ikke. Er veldig individuelt

Om du skal ha langt regime med nedregulering, bruker du gjerne nesesprayen i 2.5-4 uker først (da kun denne medisinen). Hvor lenge man nedreguleres, avhenger i mange tilfeller av klinikkens åpningstider og når de får presset en inn til kontroller samt at det selvsagt vil variere hvor godt man svarer på medisinen. Nesesprayen tas som oftest to-fire ganger daglig til faste tider (det er individuelle variasjoner her). Da skal du få en blødning og kan starte med sprøytene. En del har UL-kontroll før de får starte opp med sprøyter, men ikke alle. Sprøytene er overhodet ingenting å grue seg for. Kanylen er så tynn at du ikke kjenner noe når du setter den. Samtidig som du bruker sprøyte én gang per dag, fortsetter du med nesespray for å forhindre EL. Etter uttak/ved innsett begynner man med progesteronstøtte og de fleste fortsetter med dette inntil testdag eller noe lengre. Denne finnes i ulike varianter, både stikkpiller og "krem". Noen bruker progesteronstøtte lengre ut i svangerskapet, kanskje fordi de har mistet flere ganger tidlig i svangerskapet eller de har påvist progesteronmangel f.eks.

Jeg måtte bruke sprøyter i 16 dager før jeg kunne ha uttak på det forsøket som ble vellykket. Kroppen responderte dårlig på medisinene og jeg fikk ut få egg. Det holdt likevel til slutt ;).

Back
Topp