Jeg er ny i gamet, og har en million spørsmål [emoji38]
Jeg prøver å forstå hvilke medisiner som gjør hva og forsøker å skjønne hvor mye man skal forvente å bruke av hver medisin ved kort/lang protokoll?
Ser at Gonal f og Synarela er utrolig dyre[emoji33]
Gonal f, er det noe man tar mange av? Hvor stor dose tok/tar du av denne?
Vet at det er stor variasjon fra person til person og gjerne også fra gang til gang. Men er interessert i å høre deres erfaring hvis det er noen som vil dele? [emoji173]️[emoji257]
Hei,
Det finnes mange ulike medikamenter der ute som brukes under forsøkene.
Gonal f
Puregon
Menopur
Fostimon
Brukes for å få eggfolliklene til å vokse opp mot 2mm i diameter. Man kan ta ulike doser i løpet av både kort og langt regime.
Under en vanlig syklus har man et sett med egg som har sjansen til å bli det ene eller to egg som slippes ved eggløsning. Ved ivf gir man alle eggene som er med i denne runden en sjanse. Det kan innimellom innebære at man ved et forsøk får ut mange flere egg enn ved et annet.
synarella nesespray
Orgalutran
Procren
Er medisiner som setter deg i en midlertidig overgangsalder. Orgalutran blir gjerne brukt på slutten av et kort regime
Progynova
Medikament for å stimulere veksten av livmorslimhinne.
Ovitrelle
Eggløsningssprøyte, settes før uttak.
Lutinus
Crinone
Utrogestan
Progesteronstøtte til etter innsett
Innimellom får man prednisolon (for å holde evt betennelsestilstander nede) og albyle for økt sirkulasjon.
Det er veldig vanskelig å si hvor lenge man går på disse medikamentene. Det avhenger av dosen du får og hvordan du responderer / hvordan eggfolliklene dine vokser.
Langt regime vs kort regime
Langt regime innebærer at du blir nedregulert vha procren /synarella en stund før du begynner med stimulering(menopur, puregon,gonal f) stimulering kan vare alt fra 7-16 dager.
Kort regime: det høres veldig mye enklere ut for mange. Men forskjellen er bare at du slipper å være nedregulert en tid før stimuleringen. Du begynner på dag 1-3 med stimulering, rundt dag 6/7 må du begynne med orgalutran for å forhindre eggløsning. Du kan holde på med stimulering alt fra 7-16dager her også..
Så forsøket blir ikke nødvendigvis billigere av at det er et kort regime i motsetning til langt regime.
Når det kommer til innkjøp av medikamenter: ofte er det et glass med medikamentet oppi og du måler opp med sprøyten angitt dose fra legen. Noen andre medisiner har en penn som du bare skrur til dosen som settes.
Uansett mitt beste råd til deg er at du kjøper inn stimuleringsmedisin nok til dagen etter første kontroll ca dag 6/7 også kjøper du mer etter å hatt kontroll hos legen. Det er et kjekt råd om du bir sentralt. Ellers ville jeg forsøkt å alliert meg med et Apotek i nærområdet og bedt de ha varen på lager. Det er kjedelig å ha kjøpt for mye av de dyre medikamentene.