Leger er ikke alltid "oppdatert" på dette, og det er nok en av grunnene til at man leser mye rart å forum, for folk hører på legen sin. Legene bruker nemlig å slå opp i felleskatalogen som "fasiten". Felleskatalogen = samling av alle pakningsvedlegg. Jeg jobber i et firma som driver med medisinsk forskning, og det jeg kan si er at man alltid skriver det at det ikke er på vist at det er trygt under graviditet/amming nesten som standard, fordi det er veldig vanskelig å få igjennom godkjenning fra myndighetene at det er greit. Det er nemlig veldig vanskelig å få godkjente studier på gravide. Men om dere leser at det står at det advares mot å bruke det fordi ditt og datt, så har man oppdaget at det ikke er bra (f.eks. med ibux) og da har dette blitt rapportert og derfor står det.
Jeg snakket dessuten om dette med en farmasøyt som akkurat hadde vært kurs og også slo opp i noe de kaller Remis (tror jeg) som er en produsent-uavhengig informasjonskilde og hun mente at legene var gamledagse som bare brukte felleskatalogen og ikke følger med på nyere forskning. Det meste som har blitt oppdaget av nyere forskning viser at det er viktigst at mor har det bra igjennom graviditeten for at fosteret skal ha det bra.
Så jeg mener ikke at vi skal bruke medisiner uhemmet, men litt sunn skepsis er ok, men man trenger ikke overdrive frykten. Så lenge medisinene man bruker har vært lenge på markedet og det ikke er oppdaget farlige konsekvenser kan det være farlige å stoppe på dagen enn å ta de til du får bytta. Derfor bør i hvert fall medisinspørsmål aldri stilles andre leger enn den legen som er din hovedlege heller.
Jeg tar min 2.generasjonsantihistamin med god samvittighet, for når jeg prøvde flere dager uten så ble jeg syk. Feber og hvor jeg blir så tett i lungene at jeg sliter med å puste skikkelig er da heller ikke bra for fosteret? Det min lege sa til meg var at vi prøver med lokal behandling, og minst mulig bruk av medisiner. Dette funker også ofte for gravide fordi binyrene produserer mer av kroppens eget kortison mens man er gravid.
Dette ble veldig langt og jeg prøver ikke å si at man kan bruke alt av medisiner, men snakk med din lege og evnt med farmasøyt så ordner det seg nok! Ingenting å være bekymret for :)
Dessuten kan du lese mer her:
http://nhi.no/forside/allergimedisin-graviditet-amming-38629.html?page=5