Medfødt skjeling

MorT

Glad i forumet
Påskekyllingene 2020
Snøfnuggene 2025 ❄️
Mini her på 9 mnd har utpreget skjeling på begge øyne, det bytter på. Har vært hos øyelege og fått diagnosen medfødt skjeling (infantil skjeling).

Jeg forstod det slik at det vil bli operasjon for å korrigere skjelingen, rent kosmetisk, men at mini aldri vil utvikle samsyn.

Har noen erfaring med dette?
Noen som har vært gjennom dette med operasjon? Ingen andre i familien skjeler, så vi har ingen erfaring.

Vi skal forøvrig tilbake til øyelege rett før mini blir 1 år, så da får vi sikkert vite mer om når operasjonen vil finne sted osv. Opplevde at øyelege og ortoptisten snakket om operasjon på litt forskjellige tidspunkt.

Min erfaring fra meg selv og mitt barn er at samsynet kan trenes opp - og tapes hvis man ikke trener.. men kanskje det avhenger av årsaken til skjelingen?

Jeg vet om en som tok operasjon for skjeling i tenårene. Etter noen år så var skjelingen tilbake, så ikke alltid det varer

En gutt i familien ble operert for medfødt skjeling som liten. Det ble normalt og har ikke kommet tilbake, han er voksen nå. :)

Mine niese har lapp for å trene opp øyet. Men der er det kun ett øye som skjeler. Kjenner ei som fikk operasjon og de ble ikke helt rette. De er visst ikke helt enige neda tydeligvis. Søstera mi skjeler og pappa sa det nesten virket som om Hu var en prøvekanin fordi de aldri var enige.

Back
Topp