Medbrakt

Mmage

Flørter med forumet
Hei. Vi skal reise hjem fra hyttetur i dag, turen tar 4-5 timer.
Nå har jeg en flaske morsmelk som jeg begynte å pumpe meg på kvelden for 2 dager siden. Jeg får ikke bruk for den akkurat nå, og lurer på om den tåler bilturen hjem for så å kanskje bli frosset ned når vi kommer hjem? Eller jeg kan gi flasken når vi er kommet hjem, så kan jeg pumpe det jeg da ikke får gitt og fryse. Probleme er at jeg ikke klarer å pumpe ut all melka, for det meste klarer jeg bare 20 Ml per bryst, og jeg vet han drikker myye mer. Grunnen til at jeg allerede har pumpet melk, er fordi vi begynte med 1 måltid grøt (+ene brystet) for 2 dager siden og fordi han har ett opphold fra amminga mellom 20 og 01 på natta da han er i dyp søvn, og jeg vil opprettholde produksjonen, og spare opp ett lager til når jeg begynner på jobb om en mnd.

Hei!

Nei, den melken kan ikke fryses. Melk som skal fryses bør fryses med en gang. Les her:
https://ammehjelpen.no/artikkel/42/Oppbevaring-av-melk

Du bør amme like mye som før det første året, ved siden av gradvis introduksjon av fast føde. Det er altså ikke nødvendig å kutte ned på ammingen fordi du gir fast føde. Du har rett til amme-/pumpefri når du begynner å jobbe igjen.
Pumpen får sjeldent ut like mye som babyen, og 20ml pr bryst er faktisk veldig bra. :)

Hei!

Nei, den melken kan ikke fryses. Melk som skal fryses bør fryses med en gang. Les her:
https://ammehjelpen.no/artikkel/42/Oppbevaring-av-melk

Du bør amme like mye som før det første året, ved siden av gradvis introduksjon av fast føde. Det er altså ikke nødvendig å kutte ned på ammingen fordi du gir fast føde. Du har rett til amme-/pumpefri når du begynner å jobbe igjen.
Pumpen får sjeldent ut like mye som babyen, og 20ml pr bryst er faktisk veldig bra. :)

Takk for svar![emoji4] men kan det fraktes hjem og settes i kjøleskap og brukes i grøten hans i morgen i stedet for vann tror du?:) eller har det vært for varmt for lenge til å settes i kjøleskap igjen også?

Takk for svar![emoji4] men kan det fraktes hjem og settes i kjøleskap og brukes i grøten hans i morgen i stedet for vann tror du?:) eller har det vært for varmt for lenge til å settes i kjøleskap igjen også?

Nei, den bør kastes hvis den har stått ute i over så og så mange timer, og ting som skal i kjøleskap/fryser bør som sagt settes dit med en gang. Man forlenger ikke holdbarheten ved å sette det i kjøleskapet etter det har vært ute.
Det er som annen melk; du ville ikke satt det inn i kjøleskapet igjen etter det hadde stått ute for lenge. ;)
Bruk vann, ny mm eller bare kutt ut grøt og gi grønnsaker og frukt. :)

Back
Topp