Med barnevogn på buss...

Sinikka

Gift med forumet
Jeg er førstegangs og kan ikke akkurat skryte på meg å tatt mye buss med barnevogn så jeg vet ikke hva som er normalt, men hvordan opplever/opplevde dere bussturer med vogna?

Jeg har grunnet urolig baby bare tatt buss fire ganger etter at Irja ble født, første gangen skalv jeg når jeg gikk av og siste gangen ble jeg regelrett forbanna.
Problemet er at alle gangene har bussjåførene kjørt før jeg har fått satt ifra meg og festet vogna. Jeg er kanskje fersk og uerfaren for jeg FÅR ikke til å feste vogna mens bussen kjører, jeg må bare konsentrere meg om å holde meg fast og holde i vogna. Det skal sies at det første som møter oss etter bussholderplassen ved huset mitt er en rundkjøring, så en sving før neste holdeplass - der jeg må skynde meg å feste vogna. På neste holderplass må jeg springe fram å betale.

Jeg har veldig lyst til å sende en klage til busselskapet, jeg føler meg utrolig utrygg når jeg tar buss, særlig første gangen da det var en sjåfør som kjørte fort mot lysene for så å bråbremse så vogna ved siden av meg velta ([:o] trehjuling da, men likevel...) og han siste hadde ikke tid til å la meg sette på bremsen på vogna engang før han satte avgårde gjennom rundkjøringen, men da en fyr som så tvilsom ut kom på bak med sykkel hadde han tid til å vente mens han satte fra seg sykkel og kom fram for å betale. Han hadde til og med tid til å trippelsjekke overgangsbilletten hans! [:@]
Jeg har ikke tatt buss siden, kvier meg skikkelig for jeg føler meg rett og slett ikke trygg! Men begynner å lure nå da, siden 4 bussjåfører alle har satt avgårde uten at man får festet vogna, kanskje det ikke er normalt da å vente på det? Regner med vi med vogn bare er irriterende folk som sinker dem i ruta si. [&o]

Hva slags erfaring har andre med buss? Bør jeg klage eller er jeg bare hønemor?

[:)]

*edit* Må bare presisere, dette er IKKE om betaling, driter i om han kjører før jeg får betalt, det stresser jeg ikke med, men de kjører i det sekundet jeg har steget på bussen, altså før jeg har fått satt vogna inn til veggen, satt på brems og festet den. Så jeg må TVIHOLDE på vogn og støtte opp meg selv gjennom rundkjøringen før jeg får festet vognen på neste holdeplass.
Samme skjedde med Cizza03 i dag og vogna velta nesten.

jeg hadde enten ventet med å betale til du skulle gå av.. da kan du gå av, gå frem og betale mens vognen står bak deg på fortauet -
eller.. hylt som en galning og spurt om han var idiot i huet som kjørte av gårde før du var på plass for å holde vogna.. [;)]

Syns du kan ta å sende en mail om dette. De skal jo vente til passasjerene sitter trygt. Det er sjåførene og busselskapet som er ansvarlig for sikkerheten om borsd i en buss.!

Jeg HATER å ta buss med barn. Det finnes ikke sikkerhet i det hele tatt!!!!! Det var 1..

Men jeg har gjort det, og opplever akkurat det samme som deg, at de ikke tar seg tid til å ta betalt engang. Man skal balansere mellom setene, mens vogna står der helt alene.. Nei, uff jeg kjører bil jeg...

ORIGINAL: Febbis

Jeg HATER å ta buss med barn. Det finnes ikke sikkerhet i det hele tatt!!!!! Det var 1..

Men jeg har gjort det, og opplever akkurat det samme som deg, at de ikke tar seg tid til å ta betalt engang. Man skal balansere mellom setene, mens vogna står der helt alene.. Nei, uff jeg kjører bil jeg...

Synd det skal være sånn, på bussene her står det jo også at barnevognen skal være festet, men de gir oss ikke tid til å gjøre det. [&o]
Jeg er fristet til bil selv, men når hun er så liten er det jo sånn stress med bilstol for så å flytte henne over i bagen når vi har parkert, særlig hvis hun sover.

E ivrig bussbruker og ser egentlig ikkje no problem i å feste vogna FØR æ går å betale.. Gjør ALLTID det [;)]

Feste vogna, mener du sette på bremsa?

ORIGINAL: *Meya*

på noen busser har de stropper å feste vogna fast i så den ikke skal trille rundt..

ORIGINAL: IshavsPia

E ivrig bussbruker og ser egentlig ikkje no problem i å feste vogna FØR æ går å betale.. Gjør ALLTID det [;)]

Det er jo det jeg og vil, jeg betaler ikke før to, tre bussstopp etter start fordi jeg fester vogna først. Med andre ord, jeg rekker knapt å komme inn på bussen før den kjører videre.

Og ja, feste vogna. Det er stropper som vogna skal festes i og det står at vognene skal være festet. Og sånn som bussene blir kjørt til tider er det bra at vognene er festet med stropper til veggen!

ORIGINAL: Dollface

på noen busser har de stropper å feste vogna fast i så den ikke skal trille rundt..

Åh, så fancy. Har jeg aldri lagt merke til.

Jeg fester bare skosnora til vogna, sånn at gubben må komme med saks på bussholdeplassen for å klippe meg løs.

Jeg fester bare skosnora til vogna, sånn at gubben må komme med saks på bussholdeplassen for å klippe meg løs.

Takk for spydigheten. Her er det lagt opp til at vognene skal festes, vognene settes på siden av første del av bussen og det er helt åpent. Bare bremsen er i minste laget, særlig hvis det er flere vogner og det ikke er lagt opp til at du kan stå ved vogna.

ORIGINAL: PersillesLille

Takk for spydigheten. Her er det lagt opp til at vognene skal festes, vognene settes på siden av første del av bussen og det er helt åpent. Bare bremsen er i minste laget, særlig hvis det er flere vogner og det ikke er lagt opp til at du kan stå ved vogna.

Jeg var faktisk ikke spydig. Jeg har aldri lagt merke til det. Kanskje de ikke har det her i Bergen. Har alltid bare brukt bremsa.

...og ja, jeg har satt fast skosnora i bremsa på vogna sånn at gubben måtte komme og klippe meg løs.

Sikkert ikke de bussene som går her ute hehe.

Dvs, jo, jeg tror jeg har sett noen sånne kroker på noen busser, disse nye "kjøre-rett-inn" bussene kanskje, og de litt gamle, som ikke har egne vognplasser, de som kjører ofte utover mot Fana, de som bare har en rekke midt på med bare ett sete alene... Er det kanskje de som har sånne? Tok aldri sånne busser med vogn omtrent, var ikke mitt område å reise i, for å si det sånn...

*Meya*: Fnis! Kjente du deg kul da, eller? [:D]

Her er det ingen måter å feste vognene på - og ja, bussjåføren kjører før jeg har sjanse til å komme frem (men nå har jeg månedskort, da).
Jeg venter til en senere holdeplass, jeg, om jeg må frem og betale - og prøver gjerne å få noen til å holde en hånd på vogna også.

Men nå er Jr. så stor at han stort sett sitter på fanget mitt og ikke i vogna, da. Og jada, bussjåføren kjører avgårde mens jeg står med Jr. på armen og balanserer på vei til setet...

ORIGINAL: Minerva

Njai, ikke så veldig, der gubben, i helskjegg og buksene over ankelen kommer med en stor saks i hånda inn på bussen, og sier "HVA HAR DU GJORT NÅÅÅÅ DA" liksom [8D]

Jeg satt bom fast, og problemet var at jeg ikke klarte å få den hekta av selv, og ikke heller kunne jeg kjøre vogna sånn heller, fordi hver gang jeg åpnet bremsa, og skulle forsøke å gå, så satte jeg på bremsa igjen, om du skjønner... Så da vi var halveis, måtte jeg ringe gubben og få han til å komme til busstoppet med en saks... Uten at jeg helt fikk forklart han hvorfor. Men han kom han...

Njai, ikke så veldig, der gubben, i helskjegg og buksene over ankelen kommer med en stor saks i hånda inn på bussen, og sier "HVA HAR DU GJORT NÅÅÅÅ DA" liksom [8D]

Jeg satt bom fast, og problemet var at jeg ikke klarte å få den hekta av selv, og ikke heller kunne jeg kjøre vogna sånn heller, fordi hver gang jeg åpnet bremsa, og skulle forsøke å gå, så satte jeg på bremsa igjen, om du skjønner... Så da vi var halveis, måtte jeg ringe gubben og få han til å komme til busstoppet med en saks... Uten at jeg helt fikk forklart han hvorfor. Men han kom han...

Da var vel resten av folket på bussen happy eller?[8D] De måtte kanskje vente en liten stund?[:D]

ORIGINAL: Febbis

ORIGINAL: Mamman til my!

Det geniale var jo at han faktisk stilte opp! med saks, uten å vite hvorfor! En mann i nøden [8D]

Jeg hadde jo sånn latterkrampe at jeg ikke helt fikk forklart hvorfor, så han hadde jo ikke mye valg hehe.

Men vi har ledd godt av den historien i ettertid ja...

Stakkar guttungen som var med var jo helt forvirra hehehehe... Han klarte heller ikke få meg løs skjønner du.

Jeg har hatt en del raseriutbrudd overfor bussjåfører ja...

Og å betale gidder jeg ikke. Jeg tar IKKE sjansen på å la vogna stå alene i bussen for å gå frem og betale, mens en av de idiot-sjåførene legger seg på to hjul i rundkjøring, eller bråbremser.

Har ikke blitt kontrollert foreløpig, men jeg kan love at kommer til å bli fullstendig lynings dersom en kontrollør ikke aksepterer at man må reise uten å betale når man har med vogn.

I Oslo er det også vanvittig irriterende at de fleste (iallefall der jeg bor) av trikkene har en totalt idiotisk bratt trapp som må bestiges for å sitte på. Komplett umulig å komme seg på og av uten hjelp, og ganske risky business selv med hjelp siden trappen er såpass bratt.

Her tar de hensyn til oss med vogn på bussen, alle fall de fleste sjåførene. Mange sjekker også at vogna er odentlig sikkret før de kjører. Og de kjører sjeldent før jeg har festa den, betalt og kommet meg tilbake til vogna!
Syns du kan sende en klage jeg, uansett hvor tavelt de har det så er det jo sikkerheten først.
Buss er jo ikke det sikkreste transportmiddelet med vogn, så da bør man alle fall få sikret de så godt man kan!

Back
Topp