ME utredning.

Fru.Maja

Forumet er livet
VIP
Noen her som har ME eller som har Vært utredet for det som kan fortelle meg litt?
Går å lurer litt på om jeg kan ha det. I en periode på to år nå så er jeg så og si konstant trøtt og sliten. Kroppen er sliten og utmattet konstant, litt sånn som når en dag har vært hektisk både fysisk og psykisk bare det føles sånn hele tiden. Jeg er normalvektig uten andre sykdommer, men blir andpusten og sliten samt svimmel bare av å gå fra en siden av huset til den andre. Syntet er også forstyrret. Jeg kan sove i maaange timer for så å nesten sovne et par timer seinere. Gjesper hele dagen. Nå har det kommet til det punktet at jeg gråter masse. Jeg gråter fordi jeg er utmattet, blir lett irritert og fordi jeg føler jeg ikke klarer å gjøre de tingene som er forventet. Som å trene, gjøre husarbeid og være aktiv med barna, ja i det hele tatt fungere normalt. Jeg er så lei meg:( what to do??:/

Aner ikke, men du høres i alle fall utbrent ut. Du må nok ta en tur til legen, for slik kan du ikke ha det! Håper du finner et svar :)

Du har sjekket deg for jernmangel og b12 mangel? Hvis du har hatt det sånn i så lang tid, så er det på tide å begynne med utredning. Bestill deg time til lege og si at nok er nok, nå må noe gjøres. Må være helt forferdelig å ha det sånn.

Jeg og lurte på det her, og har funnet ut at jeg har D vitamin mangel. Kan være mange av de samme symptomene, så verdt å få det sjekket ;)

Har også gått sånn i 2-3 år...:(

Du har sjekket deg for jernmangel og b12 mangel? Hvis du har hatt det sånn i så lang tid, så er det på tide å begynne med utredning. Bestill deg time til lege og si at nok er nok, nå må noe gjøres. Må være helt forferdelig å ha det sånn.
Jeg og lurte på det her, og har funnet ut at jeg har D vitamin mangel. Kan være mange av de samme symptomene, så verdt å få det sjekket ;)

Har også gått sånn i 2-3 år...:(
Jeg har tomme jernlager men ikke lav blodprosent. Ingen andre mangler

Høres nesten ut som anemi: Ved jernmangelanemi er blodets kapasitet til å transportere oksygen til kroppens celler redusert. Symptomer som kan oppstå er tretthet, svimmelhet, slapphet, nedsatt kondisjon, økt søvnbehov, blekhet i huden, hjertebank og tung pust ved anstrengelser. Det er viktig å være klar over at symptomene ved jernmangelanemi er mye de samme som ved for høyt jernnivå, hemokromatose.

Høres nesten ut som anemi: Ved jernmangelanemi er blodets kapasitet til å transportere oksygen til kroppens celler redusert. Symptomer som kan oppstå er tretthet, svimmelhet, slapphet, nedsatt kondisjon, økt søvnbehov, blekhet i huden, hjertebank og tung pust ved anstrengelser. Det er viktig å være klar over at symptomene ved jernmangelanemi er mye de samme som ved for høyt jernnivå, hemokromatose.
Hu tette legen mente at man kunne ikke få de symptomene uten at blodprosenten var lav!

Hu tette legen mente at man kunne ikke få de symptomene uten at blodprosenten var lav!

Da tror jeg du bør få legen din til å lese leksa si...
får du ikke noe for å få opp verdiene heller? Du kan jo ikke gå sånn :(
Om du går inn pp NHI.no finner man mye nyttig informasjon. Vil vel si det er en ganske sikker kilde :)
Ta med dette til legen din?

Har ikke hatt det lett selv med legen min, og har faktisk måttet lese meg opp mye selv for å vite hva jeg skal be henne om å sjekke:(

Høres ut som det kan være mye forskjellig. Jeg hadde det sånn også. Gikk til en privat klinikk siden fastlegen ikke kunne finne noe galt, og da fikk jeg til svar på 1-2-3 at jeg ikke tåler gluten. Føler meg nå som en ny person. Det lønner seg å være frempå. Ikke meninga at man skal føle seg sånn over lengre tid. Lykke til!!

Høres ut som det kan være mye forskjellig. Jeg hadde det sånn også. Gikk til en privat klinikk siden fastlegen ikke kunne finne noe galt, og da fikk jeg til svar på 1-2-3 at jeg ikke tåler gluten. Føler meg nå som en ny person. Det lønner seg å være frempå. Ikke meninga at man skal føle seg sånn over lengre tid. Lykke til!!

Hvordan gikk du frem på dette? :)
Har lurt på dette selv et par ganger, da jeg også føler meg veeeldig oppblåst og har mye luft til tider, men legen min kommer bare med at dette er helt normalt...finnes jo en grense for hva som er normalt tenker nå jeg da, men legen feier det bare bort...:confused:

Back
Topp