ME og epilepsi i svangerskapet.

Lambi_tt

Elsker forumet
FebbisBebbis2021 ❄️
Marshmallows2021
Lurer på om det er noen her som har erfaring med ME eller epilepsi i svangerskap/fødsel?
Har selv en mild form for ME etter hjernehinnebetennelse i ung alder og født med epilepsi. Har ingen symptomer på epilepsi i hverdagen, men ved sterke menstruasjonssmerter og lite søvn/mat kan det trigge epilepsi.
ME gjør jo at jeg har lite energi og trenger mye hvile, men bortsett fra det kan jeg leve som normalt med visse forholdsregler
Overlege har anbefalt keisersnitt da han er redd det ene skal trigge det andre.. og at jeg kanskje ikke har krefter til å gjennomføre en lang fødsel. Redd for hastekeisersnitt.

Veldig usikkert og tar imot råd og erfaringer med stor takk [emoji254]

har desverre ingen erfaring eller råd annet enn at jeg ville snakke med jordmor og lege og er sikker på at du får veldig god oppfølgning der. kanskje spørre på generelt forumet om svangerskap?

Takk for svar og tips. Skal se om jeg får langt det inn der [emoji106]
Får veldig mange forskjellige råd av de forskjellige legene så blir litt forvirret [emoji45]

Jeg har egentlig ikke peiling. Men synes jo at det høres lurt ut med planlagt keisersnitt ut i fra det du plages med. En fødsel er tøft og tar mye krefter. Da vet du jo i større grad hva du går til også, sånn mentalt..

Takk for svar og tips. Skal se om jeg får langt det inn der [emoji106]
Får veldig mange forskjellige råd av de forskjellige legene så blir litt forvirret [emoji45]
Håper du får noen flere svar fra noen som har erfaring på generelt. Jeg har bare hatt en pappa med epilepsi og vet at det skal lite til for å trigge ett anfall. Er vel noe med medisinene når du er gravid også? det finnes jo så mange forskjellige grader av epilepsi også men en fødsel er nok en stor påkjenning uansett så ja så planlagt ks er nok veldig lurt og det tryggeste.

Bruker heldigvis Ingen medisiner. Har ingen anfall så lenge jeg er nøye med kosthold og hvile
Har jo hørt at det kan være mye komplikasjoner rundt et keisersnitt også... Veldig i tvil.

Jeg har egentlig ikke peiling. Men synes jo at det høres lurt ut med planlagt keisersnitt ut i fra det du plages med. En fødsel er tøft og tar mye krefter. Da vet du jo i større grad hva du går til også, sånn mentalt..
Det er det leger på nevrologisk og ME senter sier også. Litt mer forutsigbart og det letter jo litt på frykten for å ikke ha krefter når det trengs.
Men jordmor og sykehus står på sitt at vaginal fødsel er det beste.
Forstår jo det og ønsker jo helst det også, men synes det er et vanskelig valg.

Eg har også ME. Er førstegangsfødene så har desverre ingen erfaring. Mannen min håper eg får keisersnitt for han er redd det skal bli for mye for meg med en fødsel, mens eg har mest lyst på vanlig fødsel. Men skal høre me lege/jm om ka dei meiner er best på seinare kontroll [emoji4]
Beste du kan gjere er å lytte til kroppen og ikkje presse deg. Gjer der som du veit funker for deg og unngå ting du veit trigger på både MEen og epilesien [emoji4]

Hei, sniker fra juni :)
Jeg har ME og har akkurat født vaginalt. Det var aldri et alternativ med keisersnitt for min del, det var min største skrekk mtp at sår gror ekstremt sakte hos meg pga ME'n og risikoen for infeksjoner er større for oss med lavt immunforsvar. Fødselen var tøff, og varte i tre døgn. Men formen har vært overraskende fin i ettertid. Selvsagt noe redusert mtp alt som følger med en fødsel, men jeg tror dette var det beste for meg :)

Bruker heldigvis Ingen medisiner. Har ingen anfall så lenge jeg er nøye med kosthold og hvile
Har jo hørt at det kan være mye komplikasjoner rundt et keisersnitt også... Veldig i tvil.
det er jo veldig bra at du ikke bruker medisiner, de er flinke på ks nå, men det er viktig at du blir enig med din jordmor hva du vil og ønsker, alt annet tilrettelegges, om du evt prøver vaginal fødsel så kan de ha backup at om de ser at du blir sliten og det kan trigge noe så har de rigget til ks om det skulle være nødvendig f.eks

Eg har også ME. Er førstegangsfødene så har desverre ingen erfaring. Mannen min håper eg får keisersnitt for han er redd det skal bli for mye for meg med en fødsel, mens eg har mest lyst på vanlig fødsel. Men skal høre me lege/jm om ka dei meiner er best på seinare kontroll [emoji4]
Beste du kan gjere er å lytte til kroppen og ikkje presse deg. Gjer der som du veit funker for deg og unngå ting du veit trigger på både MEen og epilesien [emoji4]
Takk for at du deler [emoji4] Blir spennende å se hva det blir til for oss begge. Gubben er også litt bekymret her også, han har jo sett meg rimelig nedkjørt av mindre ting så er jo forståelig.

Hold meg gjerne oppdatert, spent på hvilke råd du får av jordmor og lege.
Lykke til [emoji254]

Hei, sniker fra juni :)
Jeg har ME og har akkurat født vaginalt. Det var aldri et alternativ med keisersnitt for min del, det var min største skrekk mtp at sår gror ekstremt sakte hos meg pga ME'n og risikoen for infeksjoner er større for oss med lavt immunforsvar. Fødselen var tøff, og varte i tre døgn. Men formen har vært overraskende fin i ettertid. Selvsagt noe redusert mtp alt som følger med en fødsel, men jeg tror dette var det beste for meg :)
Takk for at du delte [emoji4] Det gir meg litt håp at jeg kan klare dette jeg også!
Har ikke så store problemer med at sår gror sakte heldigvis, men har vel ikke hatt den type sår før heller.

Takk for at du deler [emoji4] Blir spennende å se hva det blir til for oss begge. Gubben er også litt bekymret her også, han har jo sett meg rimelig nedkjørt av mindre ting så er jo forståelig.

Hold meg gjerne oppdatert, spent på hvilke råd du får av jordmor og lege.
Lykke til [emoji254]
Ja det blir veldig spennende[emoji4] trur nokk dei vil finne ei løysning som er best for oss begge[emoji4]
Masse lykke til![emoji4]
Må gjerne holde meg oppdatert om korleis det går med deg også[emoji4]

Jeg har ikke ME eller epilepsi. Men jeg ble veldig syk, og fikk mange krampeanfall før og etter fødsel av andre grunner, og jeg forstår hvorfor de vil ta et keisersnitt. Det kan gå veldig hardt utover kroppen, og ting kan gå galt om man er skikkelig uheldig. Jeg vil anbefale deg å ta imot et planlagt keisersnitt om de sier det, så du slipper å eventuelt presse kroppen din og deg selv inn i anfall under fødsel. Jeg vet ikke om det gjelder ditt tilfelle, men jeg har en kusine som kan få anfall av utmattelse. Og man blir jo sliten både av svangerskap og fødsel [emoji173]

Takk for at du delte [emoji4] Det gir meg litt håp at jeg kan klare dette jeg også!
Har ikke så store problemer med at sår gror sakte heldigvis, men har vel ikke hatt den type sår før heller.

Det er håp :)
Jeg har hatt en laparoskopi tidligere. Det er jo minimale sår og et lite inngrep ifht et keisersnitt, men jeg brukte så vanvittig lang tid på å komme meg på bena igjen. Rundt en uke er vanlig sykemeldingstid, men jeg trengte nesten to måneder for å fungere igjen med moderat ME. Etter fødsel var jeg på bena igjen iløpet av de første dagene :) Så det kan gå helt fint!

Jeg har ikke ME eller epilepsi. Men jeg ble veldig syk, og fikk mange krampeanfall før og etter fødsel av andre grunner, og jeg forstår hvorfor de vil ta et keisersnitt. Det kan gå veldig hardt utover kroppen, og ting kan gå galt om man er skikkelig uheldig. Jeg vil anbefale deg å ta imot et planlagt keisersnitt om de sier det, så du slipper å eventuelt presse kroppen din og deg selv inn i anfall under fødsel. Jeg vet ikke om det gjelder ditt tilfelle, men jeg har en kusine som kan få anfall av utmattelse. Og man blir jo sliten både av svangerskap og fødsel [emoji173]
Takk, tenker slik jeg også!
Det er jordmor og sykehus som mener keisersnitt er mye verre. Andre leger mener det motsatte. Ikke lett å vite hvem man skal høre på.[emoji45]

Det er jordmor og sykehus som mener keisersnitt er mye verre. Andre leger mener det motsatte. Ikke lett å vite hvem man skal høre på.[emoji45]
Det er alltid en risiko med keisersnitt, men hvis det er en fare for anfall så kan jeg ikke forstå noe annet egentlig. Det er medisinsk grunn. De er flinke med ks, selvom det er en stor operasjon. Og om det er med epilepsi som med andre krampeanfall så haster det om anfallet inntrer mtp blodtrykk hos mor etc, og baby. Selvfølgelig kan man alltids avbryte en vaginal fødsel og ta et keisersnitt, men det er vel heller ingen ålreit måte i seg selv. Er det nevrologisk du har snakket med? Få de med på laget. Vil anbefale deg å snakke med jordmor og overlege på kontroll, så dere kan komme til en enighet her. De bør i utgangspunktet referere med en nevrolog tenker jeg :)

Og hvis det er overlegen på føden som har anbefalt keisersnitt, så takk ja. Men det er kanskje en overlege på en annen avdeling?

Og hvis det er overlegen på føden som har anbefalt keisersnitt, så takk ja. Men det er kanskje en overlege på en annen avdeling?
Ja, på ME senteret og på nevrologisk. De tenker jo mer på meg og selve kroppen, mens jordmor mer på selve fødselen.

Back
Topp