Maur på bærbusk

AnneS

Forumet er livet
VIP
Desemberlykke2017
Solbærbusken vår har fått endel maur krypende på seg, og etter hva jeg leser så går de etter lus.
Hva kan jeg spraye på for å bli kvitt dem?
Gode kjerringråd? :)

Solbærbusken vår har fått endel maur krypende på seg, og etter hva jeg leser så går de etter lus.

Spray på grønnsåpe- og zalomix. Står oppskrifter på nett. Vi har brukt å ha gaffateip med klistersiden ut surra rundt stammen, men den må byttes ut ofte.

Spray på grønnsåpe- og zalomix. Står oppskrifter på nett. Vi har brukt å ha gaffateip med klistersiden ut surra rundt stammen, men den må byttes ut ofte.
Hjelper det mot evnt lus også?
Jeg ser ingen lus, men noen av bladene er spist på:wacky:

Ja, det hjelper mot lusene. Ingen lus, ingen maur :) maurene bærer lusene opp i buska og spiser det lusene utsondrer når de spiser blad.

Jeg bruker å spyle buska rein for lus å så spraye litt i tilfelle det er noen som har klort seg fast. Så hiver jeg på en teip når buska har tørka :) det må være noe med solbære, for har sånn trøbbel med den selv.

En sprayflaske som du fyller med litt grønnsåpe, zalo og vann, også sprayer du over busken. Tatt knekken på mye lus her med det trikset :)
Blandeforhold har jeg tatt på øyemål, men trenger ikke veldig mye såpe.

Jeg har kjøpt sånn klisterteip på hagesenter :) det festes rundt stamme på tre og da kommer ikke mauren opp. Som skrevet i tråd “melker” maur lusa, har ikke den ene uten den andre.

føyer meg i rekken av andre her: grønnsåpe, zalo og vann på spruteflaske tar knekken på både småkryp og lus. Jeg har egen spruteflaske til dette siden vi har så mange bærbusker og frukttrær, men hvilken som helst spray/spruteflaske kan brukes.

I tillegg til tips over om å spraye: Vanne godt hjelper også, så liker ikke lusen busken like godt. Og litt gjødsel, men pass på at det er en type som solbærbusken skal ha. Å vanne + gjødsle for å minimere lusproblemer gjelder også f.eks. for roser:)

Lurt å vanne på kvelden, så fordamper ikke alt med en gang.

https://www.agropub.no/fagartikler/solbaer

Hvor mange omganger går man over med grønnsåpevann?
Igår måtte jeg blande grønnsåpevann i bøtte og dyppe grenene så langt jeg klarte. På den ene grenen kravlet det mye maur og da jeg kikket etter så var det myyyye lus der :depressed: men etter den dykkerten i bøtta, så er grena helt fin nå:p så tok runden med alle grenene :) jeg SKAL bli kvitt dem. Hønene løp rundt busken og plukket til seg maurene, så får litt hjelp:hilarious:

Hvor mange omganger går man over med grønnsåpevann?
Igår måtte jeg blande grønnsåpevann i bøtte og dyppe grenene så langt jeg klarte. På den ene grenen kravlet det mye maur og da jeg kikket etter så var det myyyye lus der :depressed: men etter den dykkerten i bøtta, så er grena helt fin nå:p så tok runden med alle grenene :) jeg SKAL bli kvitt dem. Hønene løp rundt busken og plukket til seg maurene, så får litt hjelp:hilarious:

du trenger ikke ta flere omganger hvis du ikke ser lus eller maur. Grønnsåpe vann skal ta liv av eggene også.

Back
Topp