Matvegring!

monicabebe

Forumet er livet
Ååååååå.....noen av de andre barna som har det om dagen?

Maja spiser vanligvis som hest, både brød, grøt, middag og melk. Men de siste to-tre ukene har hun nesten ikke spist noenting. Hun kniper munnen igjen og rister på hodet. Jeg blir helt sprø av det. Har variert maten mass også, til ingen nytte!

Jeg håper jo at det går over av seg selv da, men synes det har vart en stund nå.

Tips?

Trym har og hatt en sånn periode nå.. Huff, blir ganske frustrert av det. For meg så virker det som om at han skal teste meg ut osv.. hehe..
Er det sånn at hun brånekter og like etterpå gaper hun som en trost noen ganger?

ORIGINAL: *MammanTilTrym*

Trym har og hatt en sånn periode nå.. Huff, blir ganske frustrert av det. For meg så virker det som om at han skal teste meg ut osv.. hehe..
Er det sånn at hun brånekter og like etterpå gaper hun som en trost noen ganger?

Hmmmm....nei hun nekter egentlig hele tiden etter noen få biter. Dritt! Men, men jeg regner med det går over etterhvert!

uff... skjønner det er kjipt - og glad vi ikke har/har hatt det slik! men jeg er som deg - overbevist over at det går over etterhvert. tror det beste dere kan gjøre nå er å ikke mase med maten! da spiser hun når hun blir sulten nok! prøver man å tvinge i mat så blir det lettere for de å fortsette - tror jeg da... [:)]

lykke til! det går nok over! friske barn spiser når de er sultne - og det gjør sikkert maja og! -for flott og frisk jente er hun jo!! [:D]

Uff da... Ikke noe moro i det hele tatt neeei..
Men har hørt om flere som får dette problemet,
og at det bare er en periode de går igjenom..
Så trur det er helt vanlig jeg..!
Håper det løser seg snart, nå som hun ska starte i barnehage og..
Lykke til!

Klem

theodor også er sånn noen ganger.. og da bare sitter han å kniper igjen munn og begynner å grine osv.. så da når han blir sånn grinete.. går jeg å setter meg på stua og når han da er ferdig med å trasse spiser han som regel resten av maten..hvis ikke må jeg putte inn en skje med mat hver gang han griner og åpner munnen.. det er jaggu ikke lett så noen ganger gjør sambo det.. og jeg gir meg etter hvert.. men det er det di skjønner.. når en gir seg så har den lille vunnet og da vet di at di kan gjøre det sånn en annen gang..så ladies ikke gi opp ;) uansett.. vet det er frustrerende..

Frida har vel ikke det jeg vil kalle matvegring, men hun har variabel appetitt og spiser ofte lite og en skjelden gang ingenting. Jeg prøver å tenke som så at jeg ikke skal stresse med det. Så lenge hun ikke bare er for trøtt til å vite sitt eget beste prøver jeg ikke å presse maten i henne. Hun får tilbud om mat. vil hun ikke ha, gir jeg litt drikke og prøver litt senere eller så får hun tilbud om frukt, som alltid. Vil hun ikke ha da så gir jeg meg selv om det ikke føles bra. Det hender jeg frister henne med noe (feks. brød dyppet i melk) og det går stort sett bra, men gjør det ikke det så gir jeg meg. Alt i alt så spiser hun det hun trenger og kanskje litt til også. Håper Maja begynner å spise snart. det er vondt når de ikke spiser.

Her går det også opp og ned - men her har jeg lagt merke til i ettertid at snuppa har hatt dårligere matlyst når tennene har komt.

Jepp, kjenner til det der ja!
Nora vil IKKE ha glassmat hun da,
men vil ha mat med MYE smak på.
Helst det vi spiser, så gir henne det.
Men om hun nekter å spise, så får hun
heller være sulten en stund.
Da har hun spist mer etterpå.
Det hjalp for oss.
Prøver å lære henne at når det er mat, så er det mat!

(altså, alt er realtivt...Hun går ikke mange timer uten mat altså, hehe...
orker bare ikke lage 3 middager liksom)

Jeg satser på at det går seg til her jeg. Vi tilbyr mat når vi tror Maja er sulten og lar henne spise lite hvis hun ikke vil ha. Hun er jo aktiv, så da går det seg nok til. Vi lurer på om det er en tann eller to på gang her, og det kan jo være grunnen. Hun har jo ikke en enesta tann enda, så det er på tide, hehe!

Takk for gode tips og støttende ord!

Gustav har også vært det matvraket. Men nå går det veldig mye opp og ned med apetitten hans og generelt spiser han mye mindre enn før. Men jeg tror det er ganske vanlig. De endrer seg jo de små samtidig som de vokser i rykk og napp og så svinger apetitten i takt med det. Sålenge de trives og har det bra tror jeg det skal gå bra.

Back
Topp