Matvarer med melk

Ser jo enkelte ting er markert med feks 6 mnd (10 mnd i norge) når det inneholder melk, mens andre ting ikke. Vil tro det kanskje har noe med mengden?

Ser jo enkelte ting er markert med feks 6 mnd (10 mnd i norge) når det inneholder melk, mens andre ting ikke. Vil tro det kanskje har noe med mengden?

Ja har nok noe med mengden å gjøre ja...

Hva tenker dere ang middagsglass som inneholder melk? Melkepulver osv. Og mange bruker smør feks i hjemmelaget barnemat...

Sent from my iPhone using BV Forum
Har ikke brukt middagsglass med melk. Lager stort sett hjemmelaget. Og bruker olivenolje eller rapsolje i maten jeg lager. Bruker jo det til meg selv også, for det er sunnere.
Men har lurt på babygrøten, for den er jo laget av skummetmelkpulver.
Veier jernet opp for melka da eller?

Grøt er jo det hun spiser mest av, prøvde hjemmelaget men gav opp etter to uker.

Har ikke brukt middagsglass med melk. Lager stort sett hjemmelaget. Og bruker olivenolje eller rapsolje i maten jeg lager. Bruker jo det til meg selv også, for det er sunnere.
Men har lurt på babygrøten, for den er jo laget av skummetmelkpulver.
Veier jernet opp for melka da eller?

Grøt er jo det hun spiser mest av, prøvde hjemmelaget men gav opp etter to uker.
Melka veier ikke opp for jern nei - proteinene i kumelk er tungt fordøyelig så har ingenting med jern å gjøre. Ungene skal ha mye melk ennå mtp opptak av jern så får man ikke gjort noe med det.

Finnes grøt uten melk da :)

Melka veier ikke opp for jern nei - proteinene i kumelk er tungt fordøyelig så har ingenting med jern å gjøre. Ungene skal ha mye melk ennå mtp opptak av jern så får man ikke gjort noe med det.

Jeg har alltid fått beskjed om å ikke ta jerntilskudd med et glass melk - men gjerne et glass juice. Så er vel en grunn til det. De barnegrøtene inneholder jo endel C-vitamin som hjelper på jernopptaket.

Regner med at grøten er "godkjent" siden den selges i butikken. Det er jo strengere krav til barnemat enn vanlig mat.
Og det viktigste for meg er at hun spiser!
Grunnen til at jeg lager hjemmelaget middag er fordi jeg synes glassene er dyre, de er vannet ut og tilsatt stivelse og de smaker ikke godt!
Og så synes jeg det er koselig å lage maten selv:)

Er det kun fordi melk hindrer opptaket av jern man ikke skal begynne med det før tidligst 10 måneder? Eller er det andre grunner også? Jeg har gitt barnematglass som har inneholdt melk, har i grunn ikke tenkt over at han ikke skulle ha det siden de selges fra 6 mnd.
All melk også morsmelk/mme hindrer opptak av jern, men de skal ha masse melk ennå så det gjelder eldre barn at de ikke skal ha så mye melk. Enkelt forklart er det fordi morsmelk er for menneskebarn og kumelk er for kalver - kumelkproteiner er for hardt for menneskemager. Voksne tåler det greit (hvertfall "germanere" som har utviklet kumelktolleranse gjennom århundrer), men ikke babyer.

Jeg har alltid fått beskjed om å ikke ta jerntilskudd med et glass melk - men gjerne et glass juice. Så er vel en grunn til det. De barnegrøtene inneholder jo endel C-vitamin som hjelper på jernopptaket.
Ja mens morsmelk hindrer også jern og babyer får jo det. Forskjell på voksne/eldre barn og babyer :) Det er bra med cvitamin til grøten ja, gjerne i form av fruktmos :)

Regner med at grøten er "godkjent" siden den selges i butikken. Det er jo strengere krav til barnemat enn vanlig mat.
Og det viktigste for meg er at hun spiser!
Grunnen til at jeg lager hjemmelaget middag er fordi jeg synes glassene er dyre, de er vannet ut og tilsatt stivelse og de smaker ikke godt!
Og så synes jeg det er koselig å lage maten selv:)
Jepp svenske barn vokser opp greit med retningslinjer fra 6 mnd. Bare lurte på om dere forholdt dere til det eller de strengere retningslinjene i Norge som er 10mnd. Det er jo en vurderingssak hver enkelt tar.

Back
Topp