Matvarer med melk

Nela

Glad i forumet
Novemberfnuggene 2023
Hvor nazi er dere på å ikke gi matvarer med melk i?
Eks idag tenkte jeg å lage fiskekake fra bunnen av, men må da bruke fløte.. Ca 1dl på 2-3porsjoner. Så det er jo ikke snakk on store mengden. Men fornuften sier at lille ikke skal ha det, men samtidig så har jeg jo lyst å lage noe som hun kan spise.. Kokkosmelk/havremelk og alle alternativer eksisterer ikke her i hus..

Ser også rundt at mange gir fiskepudding fra kjøledisken til babyene, og det inneholder jo melk...

Er jeg for nazi?

Er medlem av den gruppen på fb med hjemmelaget barnemat, men føler ikke for å spørre der. Da flesteparten virke veldig hysterisk på absolutt alt. Virker som alt er fyfy der.

I Norge er anbefalingene ikke NOE melk i det hele tatt før 10 mnd. Ved 10 mnd kan man begynne med melk i mat (altså varmebehandlet) eller syrnet melk (biola/yoghurt). Fra 12 mnd ren melk.

Det er forskjellige anbefalinger i Sverige feks. Mye av babymat på glass som selges i flere land inneholder melk fra feks 6 mnd. Så spørs det da hvilke anbefalinger du skal høre på, hvilket land har mest forskning på området?

Har du noe melkeallergi i familien? Det er jo også noe å ta med...

Sent from my iPhone using BV Forum

I Norge er anbefalingene ikke NOE melk i det hele tatt før 10 mnd. Ved 10 mnd kan man begynne med melk i mat (altså varmebehandlet) eller syrnet melk (biola/yoghurt). Fra 12 mnd ren melk.

Det er forskjellige anbefalinger i Sverige feks. Mye av babymat på glass som selges i flere land inneholder melk fra feks 6 mnd. Så spørs det da hvilke anbefalinger du skal høre på, hvilket land har mest forskning på området?

Har du noe melkeallergi i familien? Det er jo også noe å ta med...

Er på bakgrunn av de anbefalingene at jeg ikke er så keen på å gi henne noe med melk. Men vet flere som gir eks. Fiskepudding med stor suksess.

Men er nok kanskje best å bare vente til hun er 10 mnd, så gjør jeg hvertfall ikke noe "galt"

Ingen melke allergi i familien.

Jeg hadde personlig ikke gitt noe med melk så lenge dette er sterkt frarådet. Det går hemt sikkert an å lage uten melk. Bare bruk fisk, krydder og feks egg. Tror maizenamdl også kan brukes for å fa deigen fastere:)

Jeg hadde ikke gjort det, for man kan jo lage så mye uten melk:) Så lenge det ikke er anbefalt, så lat jeg være:)

Hva tenker dere ang middagsglass som inneholder melk? Melkepulver osv. Og mange bruker smør feks i hjemmelaget barnemat...

Eg sporte hs om hvorfor eg burde unngå det og fikk beskjed om at det hindret jernopptaket i kroppen, men at i mindre mengder og i middagsglass skulle det ikkje være noe stort problem... Og at det er best å begynne med varmebehandlet og syrnet.. Og melkepulver i glassene er jo varmebehandlet.. Og endel av maten fra 8 mnd som man kjøper er jo med yoghurt... Så min gutt som spiser så mye jernberiket grøt og leverpostei, så sa hs at det ikkje skulle være noe stort problem....

Er medlem av den gruppen på fb med hjemmelaget barnemat, men føler ikke for å spørre der. Da flesteparten virke veldig hysterisk på absolutt alt. Virker som alt er fyfy der.

Haha, der er jeg med også. Hadde trodd det skulle være noe oppskrifter, men det er bare krangling eller de samme spm om og om igjen - "kan jeg gi sønnen mi dette?" Helt ubrukelig gruppe, og folk tør så vidt innrømme at de har gitt kjøpegrøt. Hysteriske folk! :P

Det er jo melk i mme og grøt feks, så en gang i mellom kan vel ikke skade tenker jeg. De er jo så store nå. :)

Edit: Barna våre spiser vel ikke så mye uansett. Vet om flere småttiser som fikk smake fløteis i sommer. Gikk fint. Rart det er så forskjell her fra Sverige også forresten. :)

Det er jo melk i mme og grøt feks, så en gang i mellom kan vel ikke skade tenker jeg. De er jo så store nå. :)

Edit: Barna våre spiser vel ikke så mye uansett. Vet om flere småttiser som fikk smake fløteis i sommer. Gikk fint. Rart det er så forskjell her fra Sverige også forresten. :)
Nå er ikke mme det samme som ren melk og melkeprodukter. Men ja det er jo en av grunnene til at mm er bedre enn mme. Men forskjell på å go mme og kumelk. Tenkte på kumelk i barnemat, ikke mmepulver

Jeg ville unngått melk, med unntak av det som fins i barnematen. Enkelt og greit... tar de skade av at man bruker melk i matlagingen? Mest sannsynlig ikke... men er det nødvendig? Nei.

Jeg ville unngått melk, med unntak av det som fins i barnematen. Enkelt og greit... tar de skade av at man bruker melk i matlagingen? Mest sannsynlig ikke... men er det nødvendig? Nei.

Enig med deg. :) Men man trenger altså ikke bli hysterisk om man har glemt seg og gitt mat med melk. ;)

Enig med deg. :) Men man trenger altså ikke bli hysterisk om man har glemt seg og gitt mat med melk. ;)

Nei det er ingent vits i... man gjør jo som man føler for, men det er også en grunn til at det fins retningslinjer :)

Er det kun fordi melk hindrer opptaket av jern man ikke skal begynne med det før tidligst 10 måneder? Eller er det andre grunner også? Jeg har gitt barnematglass som har inneholdt melk, har i grunn ikke tenkt over at han ikke skulle ha det siden de selges fra 6 mnd.

Hva tenker dere ang middagsglass som inneholder melk? Melkepulver osv. Og mange bruker smør feks i hjemmelaget barnemat...

Men hva slags melk er det da? Jeg tenker jo ikke så mye over innholdet, ser mest på mnd. Nå liker hun jo ikke noe middag enda da, så ingen fare her i gården... ;)

Er det kun fordi melk hindrer opptaket av jern man ikke skal begynne med det før tidligst 10 måneder? Eller er det andre grunner også? Jeg har gitt barnematglass som har inneholdt melk, har i grunn ikke tenkt over at han ikke skulle ha det siden de selges fra 6 mnd.

tror ikke man skal være bekymret for den lille mengden det er i de glassene... jeg vet ikke om det er andre grunner enn jernopptaket.

Skummetmelkpulver er det ofte i de middagsglassene (6 mnd) til Hipp. jeg sendte mail til dem og spurte hvorfor, og de sa at de inneholdt melk fordi de fulgte EUs reglement...

Back
Topp