Matvaner og prinsipper

Vi prøver å leve mest mulig på naturhusholdning, men det handles MYE på Rema fordet.....

Har egne høns og vaktler = egg. Fisker mest mulig ørret og røye fra vannet nedenfor. Fryseboksene fulle av egenskutt og slaktet hjort og rådyr. Planlegger nå å kjøpe et lam og slakte fra naboens gård. Annen nabo har egen honning og vi kjøper der.
Iår har vi dyrket endel grønnsaker, og planlegger å utvide sortimentet til neste år. Har plukket masse sopp og bringebær som alt har havnet i fryseren.

Jeg reagerer på melkeprotein, så jeg begrenser inntak av melkeprodukter. Så lenge jeg er bevisst og litt nøktern kan jeg spise mat som inneholder melk uten at jeg reagerer noe særlig.

Jeg er vegetarianer på vei til å bli veganer. Det er av etiske og helsemessige grunner. Spiser lite glutenholdig mat, rett og slett fordi det ikke frister :)

Spiser ikke kjøtt, såkalt pesceterianer. Ingen oppdrettsfisk, kun økologiske egg og økologiske grønnsaker så langt det lar seg gjøre. Lite raffinerte produkter som hvitt mel og hvitt sukker osv. Koser meg en gang i blant, men er bevisst i hverdagene. Holder meg LANGT unna oppdrettslaks, en skikkelig versting mtp barnet i magen (økologisk skal visst være greit). Kommer heller ikke til å amme pga av at mesteparten av miljøgiftene i kroppen brytes sakte ned og er fettløselige, det er bevist at 94% av disse giftene skilles ut i morsmelka!
Lager all mat fra bunnen. Nå er jeg veldig glad i å lage mat, så for meg er ikke dette noe offer, men ren og skjær glede, spesielt mtp at jeg ønsker å gi den lille en best mulig start på livet :)

Spiser ikke svin, gelatin av svin i godteri, medisiner ol.
Og ikke rødt kjøtt..

Rett og slett fordi det ikke er bra for kroppen. . :-(

Spiser ikke MUK f.eks rett og slett fordi jeg syns det er ekkelt :P

Spiser ikke fjærkre og kjøtt
Spiser fisk men liker ikke skalldyr

Veldig opptatt av kortteist mat og bærekraftighet. Elsker Nyt Norge og Debio-merkene på én og samme vare- da er jeg i himmelen :D

Neste år blir det en stor økologisk kjøkkenhage til gards, gleder meg på vegne av barnet vårt :)

Egne økologiske egg får vi fra hønene våre :)

Spiser ikke kjøtt, såkalt pesceterianer. Ingen oppdrettsfisk, kun økologiske egg og økologiske grønnsaker så langt det lar seg gjøre. Lite raffinerte produkter som hvitt mel og hvitt sukker osv. Koser meg en gang i blant, men er bevisst i hverdagene. Holder meg LANGT unna oppdrettslaks, en skikkelig versting mtp barnet i magen (økologisk skal visst være greit). Kommer heller ikke til å amme pga av at mesteparten av miljøgiftene i kroppen brytes sakte ned og er fettløselige, det er bevist at 94% av disse giftene skilles ut i morsmelka!
Lager all mat fra bunnen. Nå er jeg veldig glad i å lage mat, så for meg er ikke dette noe offer, men ren og skjær glede, spesielt mtp at jeg ønsker å gi den lille en best mulig start på livet :)
Jeg vil tro at fordelene med å amme veier opp for de miljøgiftene!

Har ikke noe med prinsipper å gjøre, men jeg og Jr. går på FODMAP-diett grunnet IBS - den utelukker/minimerer en lang rekke karbohydrater, hvilket innebærer at vi må kutte blant annet laktose, soyamelk, hvete, bygg og rug (grunnet karbs, ikke gluten, men det er lettere å si "glutenfritt" når vi skal kjøpe mat), eple, pære, mango, løk, hvitløk osv, osv.

Slitsomt, men du blir vant til det, og den helse- og velværemessige gevinsten i hverdagen gjør det verdt det.

vi spiser ikke svin eller svine produkter pga religion.
ellers spiser vi egentlig kun okse, lam, kylling, fisk og noe vilt kjøtt vis vi får det (har noen i familien som jakter elg)
ellers priser ikke JEG lever og slike ting! pleier å si at jeg kun spiser muskler på dyr og utelukker alle organer (slik som tunge er et organ og kommer ikke på min tallerken!)
ellers spiser vi nesten alt av frukt, grønnsaker, mel og melke produkter.

Spiser ikke svin, ikke pga religion men syns ikke det er noe godt å spise. Liker det ikke..
Er ikke glad i reker, sjømat pga smak.

Jeg spiser ikke halal slaktet mat.
Og med tanke på dyrevelferd til kyllingen, så skulle jeg strengt tatt ikke spist det heller, men er dessverre ikke prinsippfast nok der:-(
Jeg har ikke kuttet gluten, men prøver å unngå gjærbakst, da jeg føler jeg blir så oppblåst av det.

Jeg spiser ikke svin, men det er fordi jeg ikke tåler det. Ellers spiser jeg ikke blodmat

De har samme regelverk i Sverige, men hvis det er importert fra EU ville jeg heller ikke ha kjøpt det, så enig med du!

Har de andre regler i Sverige enn andre EU land da? Sverige er jo i EU! ;)

Spiser selv det meste bortsett fra gatekjøkken burger, fordi jeg ble så lei det da jeg jobbet på gatekjøkken og blir kvalm av det :)

Inne melk. Har ikke allergi men intoleranse. Kroppen vil ikke ha det. Kan ta litt men store diser over tid blir jeg dårlig av. Sluttet med gluten også for et år for å få magen til å fungere bedre. Det hjalp.

Back
Topp