Matvaner og prinsipper

Romle

Gift med forumet
VIP
Junibarna 2015
Er det noe mat dere ikke spiser? Mener ikke mat dere ikke liker, men har dere kuttet gluten fra kostholdet? Melk? Er dere vegetarianere eller veganere? En type kjøtt dere ikke spiser? Osv osv. Og hvorfor?

Jeg ønsker å kutte gluten fordi jeg sliter med magen, men det har ikke blitt enda.
Jeg kjøper ikke mat jeg vet er halal-slaktet. Ellers setter økonomien stopper for det meste. Skulle gjerne kjøpt økologisk, da det er strengere krav innenfor økologisk drift.

Klarer ikke helt å gjennomføre det i en travel hverdag lenger og med en sambo som ikke er nøye på det. Men kjøpe kjøtt fra gårder der det er bra dyrehold, feks de får være ute og god nok plass inne, ikke antibiotika og veksthormoner i kyllingen. Viltkjøtt. Ikke oppdrettsfisk. Kjøper økologisk så langt det er tilgjengelig i butikkene. Velger alternativer til hvetemel. Lager fra bunnen så ikke halvfabrikat.

Sent from my iPhone using BV Forum

Spiser fisk og skalldyr, men ingenting av kjøtt fra slakteri. Kan spise viltkjøtt som mannen har skutt selv:) dette er fordi jeg syntes det er feil. Har fått påvist glutengalleri så her er det ikke mye fest:p tåler også laktose dårlig

Spiser ikke gluten pga cøliaki;) Blir også til at de andre spiser en del glutenfritt da. Har vi lasagne, så lager jeg en stor med glutenfri pasta for eks.
Ellers handler vi mest mulig økologisk.

Spiser ikke pølser. Rett og slett fordi jeg har sett noen videoer av hvordan det lages (usikker på om det var i Norge), og det var rett og slett forferdelig ekkelt !

Jeg spiser ikke viltkjøtt, bare pga jeg ikke liker smaken av det! Og skalldyr :p

Spiser ikke vilt kjøtt, okse, lam, kylling og får. Drikker ikke melk. Liker heller ikke kokte grønnsaker og potet.. Eller kokt fisk... Eller muk kjøtt..

Jeg ønsker å kutte gluten fordi jeg sliter med magen, men det har ikke blitt enda.
Jeg kjøper ikke mat jeg vet er halal-slaktet. Ellers setter økonomien stopper for det meste. Skulle gjerne kjøpt økologisk, da det er strengere krav innenfor økologisk drift.
Etter norsk lov må alle dyr som slaktes bedøves før blodtapping (dyrevernloven §9).
Halalslakting i Norge er derfor ikke dyremishandling slik det er i mange andre land der strupen kuttes mens dyret er i live og bevisst.

Bare sånn, til info. :)

Jeg spiser ikke dyr man bruker som kjæledyr (kanin feks), dyr som ikke lever i Norge, generelt utenlandsk kjøtt. Og innvoller.

Spiser det jeg liker og tenker ikke så mye over det, som vanlig karbonadedeig, pølser, kyllingfilet, hjortekjøtt osv.

Eneste jeg ikke spiser er kebab kjøtt, har prøvd flere ganger..men når jeg ser hvordan det stekes osv, så blir jeg dårlig! Og ikke blir det bedre når folk tuller om at det er katte'kjøtt.

Jeg spiser ikke på mcdonalds . Pga jeg vet hvordan de lager maten . Og jeg spiser ikke hjort eller annet vilt kjøtt, mest pga jeg aldri glemmer synet som møtte meg når jeg så en jeger skyte en hjort i mine yngre dager , og pga jeg aldri har likt smaken noe særlig .

Nei, spiser alt. Men prøver å spise kjøttfrie middager av og til, og spiser lite rødt kjøtt.
Dette av miljøhensyn og bærekraftighet.

Mannen min spiser ikke svinekjøtt, og da blir det ikke til at jeg spiser det heller :-) Savner det ikke i det hele tatt :-)

Spiser det meste, men foretrekker "kortreist" mat. Vi jakter småvilt selv, har et par onkler som jakter hjort og donerer villig vekk kjøtt, mannen fisker mye laks, og det hender seg at det havner ei høne eller to fra hønsehuset i gryta ;-)

Jeg spiser ikke svin for jeg blir dårlig av det. Ellers så foretrekker jeg fisk og viltkjøtt, pappa jakter så jeg får kjøtt av han :)

Spiser det meste, men er ikke så glad i lammekjøtt.
Kan spise får-i-kål, men synes ikke det smaker så godt.

Men står over alt med lever.. Blæh.
Ble tvunget til å spise stekt okselever på videregående og det syntes e ikke va godt, verken på lukt eller smak.
Står også over potetmos, uansett korsen den e laget! (Etter en hendelse i 6.klasse da vi va på klassetur og ei jente spiste opp absolutt alle pølsene før vi kom oss til bordet, så for å bli mett den dagen måtte vi andre gumle potetmos. Fikk ikke noe annet å spise den dagen, så for å ikke sulte halvt i hjel til neste dag og frokost så måtte vi spise det som va). Den dag i dag vil e bare spy av potetmos.

Etter norsk lov må alle dyr som slaktes bedøves før blodtapping (dyrevernloven §9).
Halalslakting i Norge er derfor ikke dyremishandling slik det er i mange andre land der strupen kuttes mens dyret er i live og bevisst.

Bare sånn, til info. :)

Jeg har bare sett halalmerking i Sverige, type grensehandel. Og da vet jeg ikke hvor dyret kommer fra eller hvordan det har blitt slaktet, så da kan jeg ikke vite om halalslakting er humant i det tilfellet eller ikke. Jeg skulle sikkert ha spesifisert det ^^

Jeg har bare sett halalmerking i Sverige, type grensehandel. Og da vet jeg ikke hvor dyret kommer fra eller hvordan det har blitt slaktet, så da kan jeg ikke vite om halalslakting er humant i det tilfellet eller ikke. Jeg skulle sikkert ha spesifisert det ^^
De har samme regelverk i Sverige, men hvis det er importert fra EU ville jeg heller ikke ha kjøpt det, så enig med du!

Jeg spiser ikke hestekjøtt, hvalkjøtt, og ellers om jeg hadde vert på ferie i et land der de hadde servert katt/hund/slange/snegle så hadde jeg ikke spist det.

Prøver å unngå (eller ihvertfall minimere) bruken av kylling.

Hadde kjøpt mer økologisk om jeg hadde hatt råd til det.

Back
Topp