Mattips når man er kvalm

Det som gikk ned hos meg:
-Tine havregrøt (relativt smakløs og ikke vond å få opp igjen)
-Sitronyoghurt/drikkeyoghurt (syrlig og ikke vond å få opp igjen)
-Raspa grønt eple med presset lime over (syrlig, enklere å få opp en vanlige eplebiter)
-Kald cantaloupemelon eller honningmelon
-Ristet brød med smør
-Ritz-kjeks. Om du orker: smøreost på.
-Nøtter

Annet som ikke er mat:
-French fries chips eller salte skruer
-Dundersalt eller salte padder (NB! mengder av lakris er frarådet i svangerskapet)
 
Det som gikk ned hos meg:
-Tine havregrøt (relativt smakløs og ikke vond å få opp igjen)
-Sitronyoghurt/drikkeyoghurt (syrlig og ikke vond å få opp igjen)
-Raspa grønt eple med presset lime over (syrlig, enklere å få opp en vanlige eplebiter)
-Kald cantaloupemelon eller honningmelon
-Ristet brød med smør
-Ritz-kjeks. Om du orker: smøreost på.
-Nøtter

Annet som ikke er mat:
-French fries chips eller salte skruer
-Dundersalt eller salte padder (NB! mengder av lakris er frarådet i svangerskapet)

takk for masse gode tips! glemmer jo litt frå forrige svangerskap, hugsa bare det her med ka som var lett å få opp igjen og ikkje. Melon var veldig lurt og trur eg må ha ferdig oppskjært brød i fryseren så det er kjapt å riste. Det er så irriterende med lakris, merka sist at det hjalp skikkelig.

smoothie maskina mi står alltid klar, fryst mango spinat og naturell yoghurt var kjapt og digg. grogro barene som eg gir til mini var ikkje så gærent heller :D ellers merker eg at isbit vann hjelper.
 
Sniker ... Det spørs jo veldig om det er noe du reagerer mer på? Jeg orket ikke lukta av kjøtt, så smørstekte sommerkål/småkål og spiste med fiskepinner, fiskeburger – i det hele tatt mye fisk :hilarious: Ellers lett mat, ikke sånn tung mat som legger seg veldig i magen.
 
takk for masse gode tips! glemmer jo litt frå forrige svangerskap, hugsa bare det her med ka som var lett å få opp igjen og ikkje. Melon var veldig lurt og trur eg må ha ferdig oppskjært brød i fryseren så det er kjapt å riste. Det er så irriterende med lakris, merka sist at det hjalp skikkelig.

smoothie maskina mi står alltid klar, fryst mango spinat og naturell yoghurt var kjapt og digg. grogro barene som eg gir til mini var ikkje så gærent heller :D ellers merker eg at isbit vann hjelper.
Mye glemt ja, det kommer nok mer tips etterhvert som jeg kommer på mer og blir mer kvalm selv! :laughing002
Lakris hjelper skikkelig her også.. men jeg tillater meg en 4-5 drops til dagen på det verste, dundersalt er jo så og si bare sukker:p

Smoothie er lurt og godt:love7 jeg knaska isbiter til den store gullmedaljen med augustbarnet og ser for meg at jeg raskt havner dit igjen:laughing002
 
Mye glemt ja, det kommer nok mer tips etterhvert som jeg kommer på mer og blir mer kvalm selv! :laughing002
Lakris hjelper skikkelig her også.. men jeg tillater meg en 4-5 drops til dagen på det verste, dundersalt er jo så og si bare sukker:p

Smoothie er lurt og godt:love7 jeg knaska isbiter til den store gullmedaljen med augustbarnet og ser for meg at jeg raskt havner dit igjen:laughing002

Lite lakris per drops tenker du ? For dundersalt funka helt sykt bra sist gang, men var så vidt eg turte.

Rista skive med smør var genialt !! Tok meg to mens eg fiksa middag! Fekk mannen til å handle ferdig lapsauks blanding i frysedisken så skjærte eg opp pølse og tok fullkornpasta oppi. Også masse salt og pepper, det var ordentlig godt og funka veldig bra tross kvalmen !
 
Cottage cheese inneholder masse protein. Blander en det med havregryn og yoghurt (jeg brukte naturell), samt grønne epler i små biter er det friskt og godt. Spiste mye av dette da kvalmen sto på sånn verst.

Alternativt lage smoothier med næringsdrikker og havregryn/havremel i :)
 
Lite lakris per drops tenker du ? For dundersalt funka helt sykt bra sist gang, men var så vidt eg turte.

Rista skive med smør var genialt !! Tok meg to mens eg fiksa middag! Fekk mannen til å handle ferdig lapsauks blanding i frysedisken så skjærte eg opp pølse og tok fullkornpasta oppi. Også masse salt og pepper, det var ordentlig godt og funka veldig bra tross kvalmen !
Ja, føler det er mer mengden sukker som er uheldig i de dropsene der :p Det aller beste er jo selvsagt å avstå helt, men jeg kommer nok til å døyve kvalmen litt med dem denne runden også, men å holde meg til rundt en pose i uken (60g).
Rista brød gjør susen, spesielt de firkanta sandwichbrødene man får kjøpt i butikken:love7 men ikke like mye næring i dem som grovbrød:p
Åh, lapskaus hørtes godt ut!! Alt som er salt er digg når man er kvalm:Heartred
 
Tips: ikke press deg til å spise en skive med makrell i tomat til frokost.

Den var ikke grei når den kom opp i lysets hastighet når jeg tok på mascara..
Skal aldri spise det igjen.
Sorry eg tror ikke dette hjalp på noens kvalme men eg må bare le av mine dumskaper :laughing002 :hilarious:
 
Tips: ikke press deg til å spise en skive med makrell i tomat til frokost.

Den var ikke grei når den kom opp i lysets hastighet når jeg tok på mascara..
Skal aldri spise det igjen.
Sorry eg tror ikke dette hjalp på noens kvalme men eg må bare le av mine dumskaper :laughing002 :hilarious:


Hehehe eg kutta egetlig ut alt med tomatsaus, frista lite å få det opp igjen :hilarious: Også gir tomat fortere halsbrann
 
Jeg spiste en lollipop-is til frokost. Den var veldig grei når den dessverre kom opp igjen den også. :hilarious: Noe sier meg at sukkerholdige ting IKKE er så smart når man er kvalm? Men det hjalp midlertidig på den såre halsen, i alle fall. *ligger syk*
 
Last edited:
Jeg spiste en lollipop-is til frokost. Den var veldig grei når den dessverre kom opp igjen den også. :hilarious: Noe sier meg at sukkerholdige ting ikke er så smart når man er kvalm? Men det hjalp midlertidig på den såre halsen, i alle fall.

Eg holdt meg helt unna alt av søtt fram til eg var 4 mnd på vei for å ikkje forverre kvalmen :hilarious:
 
Sniker fra oktober :) mine «go tos» er frisk frukt- mango, syrlige grønne epler og appelsiner. Gjerne i en fruktsalat! Ellers har jeg merket at frokostblanding funker bra. Av typen nesquick og honeycorn. French fries og potetsticks-potetgull funker også godt. Brus av typen bris/farris med fruktsmak (men som ikke er for søtt/kvalmende). Jordbærgele med vaniljesaus har også vært fristende. Og disse saftisene som er formet som trekanter med druesmak.
 
Back
Topp