Matte er noe dritt!!

Frøken Nymfe

Betatt av forumet
Holder på med en innlevering i matte 3 (høyskolen) og er ikke lite frustrert og oppgitt!! [:@]Skal LOOOVE dere at det blir i vertfall ikke matte 4 på meg! heldigvis et valgfag da..[;)]

Noen glupe sjeler her som har en forkjærlighet for matte?[8|]

Matte er da bare moro [:D]

Innstillingen har ofte mye å si [;)]

Jeg kan prøve å svare om det er noe spesielt du lurer på.

Matte er bare gøy når man får det til[;)]

det første jeg lurer på er når 1/(k+1)(k+2) når k går mot uendelig. Konvergerer eller divergerer den og hva konvergerer den evt. mot

Hadde gjordt en STOR feil her...

og en litt lengre en..

Oppgave 3
Vi slipper en ball fra en høyde på 10,0 meter over bakken. Hver gang ballen treffer bakken spretter den opp
til en høyde som er 3/4 av forrige høyde.
a) Finn et uttrykk for hvor høyt ballen spretter etter at den har truffet bakken den n-te gangen.
b) Finn et uttrykk for hvor den totale vegen ballen har gått i vertikal retning når den treffer bakken
1. første gang 2. andre gang 3. tredje gang 4. fjerde gang
c) Finn et uttrykk for den totale vegen ballen har gått i vertikal retning når den treffer bakken den n-te gangen.

a) er grei men er litt usikker på b) (har komt frem til en konkret lengde men det er jo ikke det som er oppgaven)
og c) er litt avhengig av b)

ORIGINAL: Frøken Nymfe

Matte er bare gøy når man får det til[;)]

det første jeg lurer på er når 1/(k+1)(k+2) og summen av denne når k går mot uendelig. Konvergerer eller divergerer den og hva konvergerer den evt. mot

Den konvergerer hvertfall, siden hvert ledd er mindre enn 1/(k^2), og den summen konvergerer, så da må din sum også konvergere, siden den er mindre enn den som konvergerer. Hva den konvergerer mot, må jeg tenke litt mer på...

Det du må gjøre i den første, er å gjøre delbrøksoppspalting, sånn at du får 1/(k+1)(k+2)=A/(k+1)+B/(k+2), så vil du se at (A=1, B=-1) da forsvinner alle leddene bortsett fra det aller første 1/(k+1), og den siste -1/(k+2), men i den siste så er k uendelig og den er 0. Derfor blir det bare 1/(k+1), innsatt den første k-verdien i summen. (Hvis ikke jeg gjorde noen feil her nå, da).

ORIGINAL: Frøken Nymfe

og en litt lengre en..

Oppgave 3
Vi slipper en ball fra en høyde på 10,0 meter over bakken. Hver gang ballen treffer bakken spretter den opp
til en høyde som er 3/4 av forrige høyde.
a) Finn et uttrykk for hvor høyt ballen spretter etter at den har truffet bakken den n-te gangen.
b) Finn et uttrykk for hvor den totale vegen ballen har gått i vertikal retning når den treffer bakken
1. første gang 2. andre gang 3. tredje gang 4. fjerde gang
c) Finn et uttrykk for den totale vegen ballen har gått i vertikal retning når den treffer bakken den n-te gangen.

a) er grei men er litt usikker på b) (har komt frem til en konkret lengde men det er jo ikke det som er oppgaven)
og c) er litt avhengig av b)

I b skal du skrive det som en sum, altså summen av alle lengdene opp og ned:
10m ned + sum ((lengden opp n-te gang)*2)
Du ganger med to fordi ballen må både opp og ned.

I c skal du bare regne ut hva summen i b konvergerer mot.

ORIGINAL: dMilli

Det du må gjøre i den første, er å gjøre delbrøksoppspalting, sånn at du får 1/(k+1)(k+2)=A/(k+1)+B/(k+2), så vil du se at (A=1, B=-1) da forsvinner alle leddene bortsett fra det aller første 1/(k+1), og den siste -1/(k+2), men i den siste så er k uendelig og den er 0. Derfor blir det bare 1/(k+1), innsatt den første k-verdien i summen. (Hvis ikke jeg gjorde noen feil her nå, da).

IMPONERT....[:D][:D]

Tuusen takk dMilli!!

Hadde gitt opp uten din hjelp!

Bare hyggelig å være til hjelp [:D] Håper det ble litt morsommere nå som du fikk det til [;)]

Oi! Det må jeg si! Veldig imponert! Matte er kjempegøy når man forstår det. Tall er jo så logiske[:D]

Å matte er jo morro...når man får det til ja[;)]

Kjenner jeg begynner å klø i fingrene etter å løse... men matte 3 er nok litt for avansert for lille meg [;)] også orker jeg ikke mere innleveringer [:'(]

WOW!!!! Er VELDIG IMPONERT HER!!!!
Forstår ikke hva jeg leser en gang, så derfor mer imponert... hehe

Back
Topp