Matrutiner

LLR4

Blir kjent med forumet
Babyene er ca 6 mnd. Hva spiser og drikker de i løpet av dagen? Når klokka?
 
Grøt i 7-8 tiden
Frukt eller smoothie rundt elleve
middag i tre-firetiden
grøt rundt seks.
MME når han vil ila dagen
vann til måltidene
 
Ca samme her.. Har mme til lunsj og ril legging + natta.. Helsesøster mente at mme fortsatt skulle være hovednæringen med smaksprøver osv i løpet av dagen. Hva tenker dere om det? Hvordab vet du når han/hun vil ha mme? Eller lager du istand til alle måltider. Har ammet til 6 mnd men nå nekter han. Så er fortsatt nytt med mme..
 
Her er det grøt og mme til frokost. Mme til lunsj. Fruktmos/middag og mme til middag. Grøt og mme til kvelds og ei flaske med mme om natten om han vil. Spiser som regel ikke opp all melka da
 
Ca samme her.. Har mme til lunsj og ril legging + natta.. Helsesøster mente at mme fortsatt skulle være hovednæringen med smaksprøver osv i løpet av dagen. Hva tenker dere om det? Hvordab vet du når han/hun vil ha mme? Eller lager du istand til alle måltider. Har ammet til 6 mnd men nå nekter han. Så er fortsatt nytt med mme..

Vi fikk beskjed om at vi skulle følge han og hva han har lyst på/er klar for. Det er ikke nok med bare mme, så han får derfor såpass mye fast føde. Fått beskjed om at han skal ha ca 500ml mm eller mme om dagen ved siden av fast føde frem til ett år. Han får også smake på det han vil av maten vi spiser, utenom de tingene han ikke skal ha da som kumelk, honning osv.
Gutten vår ble født tre mnd før tiden og er derfor ni mnd nå, men fysisk er han som en på seks mnd. MEN han har fått morsmelk siden han ble født så han har hatt tarmen i arbeid i ni mnd, mulig han derfor kan håndtere mer enn om han ble født til termin, det aner jeg ikke.

Edit: glemte å svare på resten. Aner ikke hvordan vi vet det, men det bare er blitt en naturlig del av dagen. Siden han drikker kald melk, så kan vi lage til og ha i kjøleskapet, så trenger ikke lage til han flere ganger om dagen, eller vi gjør jo det selvfølgelig, men trenger ikke lage til for å tilby han om han ikke vil ha, og så lage ny litt senere for å se om han vil ha da. Han gir vel mest uttrykk for uro, og har en spesiel måte å grine på om han er tørst, da tilbyr vi han først mme, og stort sett vil han ha det :)
 
Når tvillingene våkner i 6 tia får Ada mme, Felix har fått flere ganger på natten så han vil ikke ha kl 6. Så får de grøt/mos (mos av grønnsaker, eventuelt blandet med litt frukt eller frukt som desert om grønnsakene ikke ble spist opp) rundt halv 8, en liten flaske mme ca kl 10 igjen. Så er det litt hipsomhapp om det blir melk eller mos de neste måltidene, men de bruker få mos og frukt i løpet av dagen og så grøt igjen rundt 5, senest halv 6 for ellers er Felix for trøtt til å klare å spise ;) Så en melkeskvett før legging kl 7. Så sover Ada gjennom natten og Felix får 2-3 flasker før vi starter på nytt igjen.
 
Nå er vi endelig kommet greit i gang med fast føde, ammer fremdeles ved siden av i løpet av dagen og en til to ganger om natten:
- Grøt kl 07.30
- Halv eller en liten hel brødskive med prim + fruktsmoothie og pupp kl 10.00ish
- Middag eller no grønnsaksmos + pupp og gjerne rester av smoothien mellom kl 13 og 14.
- Litt brød og pupp i mellomtiden, gjerne litt gnaging på mais og hirsepinner.
- Banan og avokado kl 17.30 før bad og kveldspupp.
Høres ganske mye ut når jeg skriver det ned, men han er aktiv gutt med høy forbrenning virker det som, legger ikke så mye på seg for tiden, men regner med at det er fordi han holder på å lære seg å krabbe, ikke ro et sekund!! :D


Sent from my iPhone using BV Forum
 
Her er det stort sett slik:

- grøt og litt mme mellom 7 og 9, alt etter hvor lenge hun sover, av og til får hun fruktmos i tillegg.
- 200 ml mme (de to første måltidene byttes av og til om) 3-4 timer senere
- 200 ml mme 3-4 timer etter det igjen
- søtpotetpure ca kl 17,nesten uansett når forrige flaske var
- 200 ml mme kl 19
- 200 ml mme rundt midnatt

Jeg har et lite matvrak! Når vi kommer hjem fra ferie skal jeg prøve å gi middagen tidligere. Fruktpure, vannmelon, agurk eller andre smaksprøver av forskjellig størrelse kan forekomme i løpet av dagen, det samme med disse skumpinnene, og så spiser hun vannmelonis nesten hver dag for tiden. I tillegg får hun vann med jevne mellomrom, i tillegg til ved middagen. Hun blir 6 mnd om ei drøy uke.
 
Mme mellom 5-7. Brødskive ca 10. Grøt 12. Middag 15. Grøt 18 og mme på senga ca 21:) drikker vann til måltidene. Vil ikke ha mme på dagtid.


Sent from my iPhone using BV Forum
 
- 200 ml mme når han våkner i 7-8 tida. Da får han flaske i senga til mamma og pappa.
- Grøt og vann i 9 tida
- Frukt/smoothie og 200 ml mme mellom 11-13
- Middag i 15 tiden, får vann ved siden av
- Grøt 18
- Kl 19 setter vi oss i ammestolen og han får 200 ml mme (som han sjelden spiser opp alt) og når han er ferdig er det nattasang og rett i seng :)

Da sover han hele natta og spiser ikke før om morgenen igjen :)
 
Hvilken mme gir dere egentlig? 1 eller 2? Jeg er skikkelig forvirra når det kommer til det der.... På helsestasjonen fikk vi beskjed om å ikke gi noe mellom måltidene utenom vann og at det skal gå 3 timer mellom måltidene. Noen andre som har hørt dette? Jeg syns det er kjempe vanskelig å få denne kabalen til å gå opp og blir riv ruskende gal snart....
 
Vi gir den 2ern. Jeg gir han når han vil ha.. han får jo grøt også, men hvis han er veldig sutrete er det lettere å gi mme. Teller ikke timene, mini får bestemme når han vil ha mat. Kan jo ikke ha en sulten baby!

Sent from my HTC One SV using BV Forum mobile app
 
Gir også hipp 2. Har sendt Mail til hipp for å spørre, ble så usikker. Men nr 2 skal brukes etter 6 mnd. Her går det ca 3 timer mellom måltidene, baby sier i fra selv :)


Sent from my iPhone using BV Forum
 
Hvor mye spiser de av middag og frukt for at dere ser på det som et helt måltid? Og hvilket brød gir dere barna (evt baker selv..)?
 
Til baby ikke vil ha mer, da er han vel mett. gir grovbrød, baker ikke selv.


Sent from my iPhone using BV Forum
 
Hvilken mme gir dere egentlig? 1 eller 2? Jeg er skikkelig forvirra når det kommer til det der.... På helsestasjonen fikk vi beskjed om å ikke gi noe mellom måltidene utenom vann og at det skal gå 3 timer mellom måltidene. Noen andre som har hørt dette? Jeg syns det er kjempe vanskelig å få denne kabalen til å gå opp og blir riv ruskende gal snart....

Hipp, begynner på 2 nå, 6 mnd i går. Mini får mme mellom måltidene, vi har ingen rutiner enda. Når keg tror det er håp for rutiner, blir det bare kluss igjen.. Om jeg får beskjed om at det skal gå x antall timer mellom hvert måltid, konmer jeg til å jatte med. Hva som skjer i praksis er en annen ting ;)


Sent from my iPhone using BV Forum
 
Hvilken mme gir dere egentlig? 1 eller 2? Jeg er skikkelig forvirra når det kommer til det der.... På helsestasjonen fikk vi beskjed om å ikke gi noe mellom måltidene utenom vann og at det skal gå 3 timer mellom måltidene. Noen andre som har hørt dette? Jeg syns det er kjempe vanskelig å få denne kabalen til å gå opp og blir riv ruskende gal snart....
Vi har gitt en, og begynt å gå over til to nå nylig. Vi har fått beskjed om å følge han, og han får selvfølgelig(for meg) mat når han er sulten. Har ikke tenkt å begynne å sulte en så liten baby. Jeg er ofte sulten hver andre time, og hvorfor i alle dager skulle det ikke var mulig for han å ha det på samme måten?
Når de er så små forteller de oss jo selv når de har behov for mat...
 
Hvor mye spiser de av middag og frukt for at dere ser på det som et helt måltid? Og hvilket brød gir dere barna (evt baker selv..)?
Jeg gir til han mister interessen og gjør alt annet enn å gape for maten. Noen ganger må jeg lage mer, andre ganger spiser han ikke halvparten engang. Lillegutt styrer selv :) Hvis du er usikker så kan du starte med litt og er ikke baby mett så merker du nok det ganske fort mtp at da sover baby dårligere og fort blir sutrete ;)
 
I underkant av en kvart brødskive (grovt, hjemmebakt) ca kl 08-09.

Litt banan eller smoothie ca kl 12-12.30.

Middag, moste grønnsaker eller noe (bare smaksprøver enda, nettopp begynt med det) ca kl 15.

1 porsjon grøt ca kl 18.30-19.

Ellers tilbyr jeg pupp før og etter måltider, han virker ikke så interessert i det på dagtid lengre, men spiser alltid flere ganger ila natta.


Sent from my iPhone using BV Forum mobile app
 
Vi har fått inn faste rutiner, kl 07 - grøt, kl 09.30 - flaske mme, så sover hun til 11, da får hun grøt m fruktmos. kl 14 får hun flaske mme, Sover fra 14 - 16, kl 16 middag kjøtt/fisk. Grøt kl 18, og flaske mme kl 18.45 før hun er sovnet til 19.00 og da sover hun til kl 07 :)
 
Back
Topp