Matpakke

En tråd i 'Spør ernæringsrådgiveren' startet av **Solsikka**, 31 Aug 2018.

Endre kallenavn | Kom i gang/Hjelp
  1. Uglefru Glad i forumet

    Har alltid laget litt kule matpakker til skolebarna. Men nå, etter å ha byttet skole, så får barna beskjed om at følgene ikke er lov i matpakken:

    - nøtter (allergi)
    - mellombar (sukker og allergi mot nøtter)
    - mer enn en frukt (pga sukker)
    - prim (sukker)
    - brunost (sukker)
    - makrell i tomat (pga noen reagerer på lukt)
    - egg (allergi i klassen)
    - syltetøy (sukker)
    - sjokoladepålegg (sukker)
    - youghurt (sukker)
    - salte kjeks (ikke mat)
    - og helst ikke svin

    Så hva skal man sende med barnet sitt da? Mine barn trenger en god del skikkelig mat, egg, litt usalta nøtter, fisk, grovbrød (hurra, det er lov) og hva er galt med svin?? Flere ting på listen jeg forstår godt, men ærlig talt da. Har lærere lov til å diktere slik?
     
  2. Thea fra Melk.no Flørter med forumet

    Hei Solsikka!

    Dette hørtes veldig strengt ut! Her er det masse god og næringsrik mat på listen, som barna dessverre vil gå glipp av.
    Skolemåltidet og matpakken er en fin og viktig anledning til å få i seg næringsstoffer og bygge et godt forhold til mat.

    Helsedirektoratet har noen enkle og veldig godt dokumenterte kostråd som gjelder både for barn og voksne. Retningslinjene for skolemåltidet bygger på disse.

    Frukt og grønt inneholder fiber og viktige vitaminer og mineraler. Rådet om 5 om dagen sier at man bør ha minst 3 grønnsaker og 2 frukt hver dag. Det er fint å sende med barna både grønnsaker og frukt på skolen, og jeg ser ikke noe problem med å gi barna 2 frukt løpet av en hel skoledag, dersom de får grønnsaker hjemme som mellommåltid og til middag. Det er lurt å variere med grønnsaker i matpakken. Noen barn er imidlertid småspist, og dersom de spiser 2 store frukt til lunsj kan de bli fort mette, og dette kan resultere i for lite næring, men de fleste spiser nok frukten fordelt utover dagen.

    Helsemyndighetene anbefaler at vi får i oss 3 magre meieriprodukter hver dag. Dette er fordi meieriprodukter er en god kilde til blant annet proteiner av høy kvalitet, kalsium, jod og b-vitaminer. 3 om dagen bidrar til å dekke behovet for dette, og meieriprodukter er den største kilden til jod og kalsium i det norske kostholdet. Skolemåltidet er en fin anledning til å få dekket opptil flere av 3 om dagen.

    At yoghurt er en stor kilde til sukker i barnas kosthold er en myte. Det finnes i dag mange yoghurttyper med lite tilsatt sukker, og mange varianter helt uten tilsatt sukker (flere barneyoghurttyper, samt yoghurt naturell for eksempel). Yoghurt er spesielt rikt på jod.

    Les mer: -Yoghurt er ingen sukkerbombe for barn

    I meieriprodukter finnes det naturlig sukker i form av laktose, sammen med mange andre næringsstoffer. Det er det tilsatte sukkeret helsemyndighetene vil at vi skal kutte ned på. Undersøkelser viser at de største kildene til sukker i barns kosthold er brus, saft, kaker, kjeks og godteri. Yoghurt kan fint inngå i barnas kosthold!

    Når det gjelder brunost, er det også en myte at denne inneholder tilsatt sukker. Den inneholder naturlig melkesukker (laktose). Brunost er en god kilde til jod, og en brødskive med brunost kan fint være med i matpakken. Prim er tilsatt sukker, men sukkerinnholdet varierer mellom de ulike typene. Prim er også en god kilde til jod, og det finnes typer tilsatt jern, så dette er noe man kan sende med i matpakken av og til.

    Les mer: Brunost og prim i matpakken gir barna jod

    Generelt anbefales det at man velger nøkkelhullsmerkede produkter når man velger pålegg.

    Angående alvorlige allergier regner jeg med skolen gjør en vurdering ut ifra alvorlighetsgrad ved allergien til medelever og lignende faktorer.

    Jeg er veldig interessert i å høre mer om denne problemstillingen. Dersom du vil sende meg en privat melding med mer info, eller kontakte meg på thea(at)melk.no, må du gjerne gjøre det :)
     
    • Liker Liker x 1

Del denne siden