Matpakke i barnehagen

jas

Forumet er livet
Hvordan matpakker sender dere med i barnehagen?
Noe spesielt dere unngår, eller passer på at er med?

Vi har visse ting bhg ikke ønsker på matpakkene,
det er yoghurt, sjokoladepålegg, syltetøy og ellers sukkerholdige ting.
Så her blir det ofte sendt med vanlige brødskiver med det pålegget de liker, og endel agurk, tomat og paprika.
Innimellom får de med druer eller rosiner.

jeg har ikke fått beskjed om noe jeg ikke skal sende med!
sender med brødskiver uten pålegg! han liker ikke å blande brød og pålegg[:-]
også legger jeg ved litt skinke, ost, agurk, tomat, paprika, sylteagurk, druer, bær....

Det syns jeg egentlig bhg. ikke har noe med. Sender med det jeg føler for, blir som regel brødskive/rundstykke med leverpostei, ost, pølse osv. Legger ofte ved agurk, druer eller lignende og en yoghurt som han kan velge om han vil ha til frokost eller frukta. En sjelden gang sender jeg med en liten kartong juice/eplejuice.

Youghurt er jo proppfull av sukker. (hvertfall litago, doliminos og andre barneyoghurter).
Her i huset er yoghurt dessert hvertfall, og aldeles ikke noe vi starter dagen med.

Her får de alle måltider i bhg da, men sender med litt spennende matpakke allikevel en gang i blant.
Da har jeg oppi:

- brødskiver som jeg har trykkt ut med pepperkakeformer
- gulerøtter
- babymais
- andre grønnsaker
- rosiner
- druer, eple, banan og andre frukter
- fruktmos har jeg sendt med en gang i blant..
- matmuffins med ost og skinke
- foccasia (?) brød..
- nystekte rundstykker
- kavring med pålegg
- havrefras og en melkboks..
[8D]

kan ikke sende med han noe som inneholder nøtter, ettersom et barn er superallergisk der.
Men sånn ellers så sender jeg med det jeg vil. feks pannekaker (grove selvsagt ;)), tomater, agurk, smoothie, knekkebrød, brødskive med masse godt pålegg. Vi trenger heldigvis bare å ta med matpakke torsdag for da er det turdag. Han får frokost der også [:)]

jeg får alltid høre at mine barn har så kjekke matbokser med seg. har brød/rundstykker/knekkebrød alt etter hva de vil ha, frukt og grønt. enten i biter eller en skål med blanding av flere frukter. middagsrester om jeg har det , det liker de veldig godt ha med. synes det er viktig å variere!!

Vil ikke ha yoghurt pga sukkerinnholdet.
Og selv om det fins mange med lite sukker i, så er det sjelden foreldre velger det...
Nå er ikke mine barn glad i yoghurt heller, så her er det ikke noe problem.

Utrolig digg at de får alle måltider inkl frukt i barnehagen vår[:D]

Og yoghurt får de på fredager. Jeg synes det holder med yoghurt egentlig, det er dessert.

Lite tips: I stedet for å gi barna youghurt i bhg så kan man sende med Skyr.. Den er det mye mindre sukker i! :)

Jeg prøver å variere matpakkene litt, men som regel blir det brødskriver med pålegg. Middagsrester er mer unntaket enn regelen, men prøver alltid å sende med noe "godt" i tilegg.
Bær er alltid godt. En liten tupperware-boks med bringebær eller blåbær pleier å være veldig suksess.

Eller hender det hun får eplebåter, druer, banan, annanas eller kiwi med seg også!
Og noen ganger Skyr.. :)

Hm.. I vår barnehage får de is når det passer for barnehage ansatte, de får lov å ta med seg kake, smågodt, kakemenn osv ved bursdager, men yoghurt har de droppet pga mye sukker. Har ellers ikke fått beskjed om noe vi ikke får ta med.
Han får brød med leverpastei, omelett, så godt som hver dag frukt (banan, druer, nektariner, blåbær, pæra, eple. Selvfølgelig ikke alt hver dag.) Har av og til på majones, kyllingsalat, han elsker salami. Han fikk pålegg som skinke, ost og frukt og det spiste han i begynnelsen, men så begynte jeg å få nesten hele matpakken tilbake hjem, så har sluttet sende det med.

Har brødskiver med det pålegget han øsnker(uten om det som ikke er lov der) men det blir som oftest Makrell i tomat, leverpostei eller ost og skinke (da hender det at de varmer det for han der om han spør)..
Så har jeg alltid med litt frukt og/eller grønnsaker.
Men varierer av og til med eggerøre, hjemme laget rundtstykker eller horn osv også.. Kommer an på hva vi har i hus, og hva han ønsker.

Stort sett 2 brødskiver med kaviar, smøreoster, pølse, leverpostei.
Gjerne gulerøtter, agurk, druer eller annen frukt.

Nå på sommeren har bhg ikke ønsket at de har med yoghurt eller søtt pålegg pga veps osv. (de spiser ute) Innimellom sender jeg med yoghurt og noenganger prim på maten. Rosiner er også en hit [:D]

Det hender middagsrester, men sjelden. Da som regel Pannekaker. (Ikke grove [8D])

Lite tips: I stedet for å gi barna youghurt i bhg så kan man sende med Skyr.. Den er det mye mindre sukker i! :)

Er det ikke kunstig søtstoff i den da? Det er jo ikke anbefalt til barn under 3 år iallefall, og jeg ville ikke gitt det til barn i det hele tatt. Da foretrekker jeg sukker.

Sender med 2 brødskiver med diverse pålegg. Noen eplebåter, en halv banan eller noen druer/bær sender jeg også med. Av og til legger jeg også oppi en fiskekake e.l.

Her er vi så heldige at de får all mat på barnehagen. Eneste jeg sender med er yoghurt.

Det får hun HVER dag

Prøver å lage matpakkene så variert som mulig;

Standard:
- Brødskiver (med forskjellig pålegg)
- Frukt (vannmelon, honningmelon, fruer, pære, banan, eple osv.)

Litt utenom;
- Matmuffins ([link=http://dinmat.adressa.no/Finn-oppskrifter/Oppskrifter/Brød,-bakst-og-kaker/Bakst/Bakst-uten-gjær/En-sunnere-muffins]http://dinmat.adressa.no/Finn-oppskrifter/Oppskrifter/Brød,-bakst-og-kaker/Bakst/Bakst-uten-gjær/En-sunnere-muffins[/link] )
- Fiskepudding/fiskekaker

- Små spyd med kjøttboller/skinke/pølser - rester fra middag
- Omelett"muffins" (omelett i muffinsformer, stekt i ovn)
- Egg

- Grønnsaker

- Yoghurt en gang i uken

- En liten bolle (hvis vi har laget det dagen før
- Pai (middagsrester)
- Polarbrød (de søte små med "poter" på)
- Wraps
- Grønnsaker i pita

Frøkna begynner i ny bhg. neste uke, og der får de alle måltidene.. Jeg som eeelsker å lage matpakke :(

Han får alltid med yoghurt, brødskive med forskjellig pålegg på og oppskjært frukt. Av og til smoothie, kjøttboller, kylling, rosiner, o.l. Barnehagen har sagt at han har kjempegode matpakker med.

Noen ganger er matpakkene gørrkjedelig med bare en brødskive og ett eple o.l noen ganger en yoghurt (gjerne når pappa'n lager...hehe)
Jeg putter gjerne oppi alt mulig. Så det kan bli paprika, agurk, knaskegulerøtter, fiskepudding, blomkål, pasta, omelegg, kokt egg....osv. Kommer alt an på hva som finnes i kjøleskapet [:)]

Det eneste jeg vet de ikke får ha med i nista er søte ting (kaker, kjeks, nugatti, snop)

youghurt, 1 skive med variert pålegg og en frukt [:)]

ORIGINAL: Cinnamon*

Jeg prøver å variere matpakkene litt, men som regel blir det brødskriver med pålegg. Middagsrester er mer unntaket enn regelen, men prøver alltid å sende med noe "godt" i tilegg.
Bær er alltid godt. En liten tupperware-boks med bringebær eller blåbær pleier å være veldig suksess.

Eller hender det hun får eplebåter, druer, banan, annanas eller kiwi med seg også!
Og noen ganger Skyr.. :)

Heller sukker enn aspartam[8|]

Back
Topp