Matpakke barn

All song

Forumet er livet
Julibarna2014
Aprillykke 2016
Hva er det beste barnen liker att få i matpakken ?
Her elsker de taco lefse med peanøttsmør og banan rulles sammen og deles i cirkler :) gulerøtter,agurk på siden. nami får alltid tom matboks når de kommer hjem.

Bringebær, eplebiter og polarbrød med rekeost er favorittene til minstemann akkurat nå :) eldste spiser sjeldent frokost, men kanskje litt appelsin eller eple noen dager.

Her får de servert mat i bhg, men har måttet ha med mat av og til i verste coronatidene. Her ber de om at man har med ordentlig mat som er god og sunn. Ikke lov med søtsaker. Så har brukt vanlig brød, evt polarbrød med ost og skinke og masse paprika og agurk i staver ved siden av. Veldig populært :)

Matpakken skal være mettende og sunn. Det lengste jeg strekker meg er skive med banan.

De har passe grovt brød med pålegg. Eldste har noen ganger havregrøt i mattermos. Og er glad om han kan få med middagsrester.

Den som vil, særlig jentene, får litt oppskåret frukt eller grønnsaker, av og til joghurt i tillegg.

Frokost spiser alle tre hjemme, mye havregrøt til to, og skive til mellomste.

Bhg barnet får mat der. Hu på skolen får brødskiver med pålegg. Noen ganger har Hu med seg youghert eller middags rester. Hu får epler på skolen hver fredag, en del av skolemelkordningen. Vi fikk melding av skolen etter noen mnd i 1 klasse om at matpakken måtte roes ned. De kastet vanvittige mengder mat. Så de begynte å sende maten tilbake når det var for mye. Ikke alle rekker å spise opp. Selv om matboksen er tom med masse fancy mat så kan det ha blitt kastet i bhg eller på skolen. Det burde man ta opp.
Polarbrød anbefaller jeg ikke. Etter min farfar døde så klarer bare farmor å få i seg polarbrød. Det er jo nesten bare luft så det er Ingenring igjen av Hu. Hjemmehjelpen veier Hu daglig pga det.

Bhg barnet får mat der. Hu på skolen får brødskiver med pålegg. Noen ganger har Hu med seg youghert eller middags rester. Hu får epler på skolen hver fredag, en del av skolemelkordningen. Vi fikk melding av skolen etter noen mnd i 1 klasse om at matpakken måtte roes ned. De kastet vanvittige mengder mat. Så de begynte å sende maten tilbake når det var for mye. Ikke alle rekker å spise opp. Selv om matboksen er tom med masse fancy mat så kan det ha blitt kastet i bhg eller på skolen. Det burde man ta opp.
Polarbrød anbefaller jeg ikke. Etter min farfar døde så klarer bare farmor å få i seg polarbrød. Det er jo nesten bare luft så det er Ingenring igjen av Hu. Hjemmehjelpen veier Hu daglig pga det.
Når man sniker seg litt bort fra trådens tema, veier de henne daglig? :eek:

Når man sniker seg litt bort fra trådens tema, veier de henne daglig? :eek:
Ja. Polarbrød gir ikke så mye og derfor raser Hu ned i vekt. De sjekker nok for å være sikre. De gjorde noen feil med farfar og min fars samboer klikka på dem, hu er selv pleier. Hu er også i grenseland til å måtte på hjem. Hu har senga og dostol i stua. Doen er i kjelleren og soverommene er i 2 etasje.

Jeg har observert at noen barn både i skole og bhg har polarbrød og syltetøy som matpakke. Mine synes det er urettferdig. Sånn er livet

Ja, det hender de kan få polarbrød, vi kjøper havre, litt mer mat i dem enn de laget på hvetemel, men mye luft er det jo, så det er ikke fast inventar i huset, akkurat.

Vi fokuserer på variasjon fordi kroppen trenger mye forskjellig, og at den trenger å bli mett, og at den ikke trenger så mye sukker, og lager matpakke med det som bakgrunn. Men for all del, to unger valgte skive med brunost i dag, og jeg vet det er en del sukker i brunost, men det regner jeg som helt ok Vi regner ikke brunost som sukkerpålegg her i huset. Det er en del fruktsukker i banan også som minstemor valgte på sine skiver, men en dag er det greit, hun får ikke banan hele uka.

Vi har både vanlig hjemmelaget veldig-grovt-brød, havre-polarbrød, fullkornsskorpor, og yoghurt naturell i matboksen hver dag, og det meste blir spist. Skivene er vel det minst populære. Pålegg som leverpostei og ost, stort sett bare det han vil ha.

En gang iblant lager vi grove lapper (disse har minst 60% grovmel og ikke noe sukker), og det er kjempepopulært. Har ikke det for ofte, for å beholde "magien" med at det er superduperstas.

Min treåring spiser bare polarbrød. Ingen fare med undervekt her.

Matpakken skal være mettende og sunn. Det lengste jeg strekker meg er skive med banan.

De har passe grovt brød med pålegg. Eldste har noen ganger havregrøt i mattermos. Og er glad om han kan få med middagsrester.

Den som vil, særlig jentene, får litt oppskåret frukt eller grønnsaker, av og til joghurt i tillegg.

Frokost spiser alle tre hjemme, mye havregrøt til to, og skive til mellomste.
Havregrøt vil eldste og ha med seg. Hva bruker dere før mattermos?

Vi har både vanlig hjemmelaget veldig-grovt-brød, havre-polarbrød, fullkornsskorpor, og yoghurt naturell i matboksen hver dag, og det meste blir spist. Skivene er vel det minst populære. Pålegg som leverpostei og ost, stort sett bare det han vil ha.

En gang iblant lager vi grove lapper (disse har minst 60% grovmel og ikke noe sukker), og det er kjempepopulært. Har ikke det for ofte, for å beholde "magien" med at det er superduperstas.
Her får de og lapper som jeg lager av havregryn melk og egg:) ingen sukker i

Polarbrød får de veldig sjelden her.

Ja. Polarbrød gir ikke så mye og derfor raser Hu ned i vekt. De sjekker nok for å være sikre. De gjorde noen feil med farfar og min fars samboer klikka på dem, hu er selv pleier. Hu er også i grenseland til å måtte på hjem. Hu har senga og dostol i stua. Doen er i kjelleren og soverommene er i 2 etasje.
Men har det egentlig noe for seg å veie hver dag? Den ene dagen har bruker hatt avføring og veier mindre enn dagen før f.eks?
Vi hadde en bruker som veide 29kg (hun spiste to vanlige brødskiver til frokost, det samme til kvelds og middag på dagen), hun ble veid en gang i uka :)

Men ja, her har vi polarbrød en gang iblant, ellers grovt brød :)

Havregrøt vil eldste og ha med seg. Hva bruker dere før mattermos?

Skjønte ikke helt, han har aldri hatt med meg havregrøt i annet enn en sånn termos. Altså mattermos, den er lavere og vid i åpningens å man kan spise fra den. Har en ganske liten en fra thermos, men kjøpte en litt større på biltema i går som vi ikke har testet enda.

Lager litt løs grøt, for den blir litt tykkere når den står der og venter, og sender med sukker og kanel-blanding i en annen boks, og evt en med et lite smørøye, det er han glad i.

Vi har måttet sende med alle måltider etter korona brøt ut:
Frokost: skiver med pålegg evt havregrøt i mattermos (bruker skip Hop)

Lunsj: skiver med pålegg/fiskeburger /banan pannekaker/ grove pannekaker med syltetøy eller brunost.

Frukt: banan (fast hver dag) bytter på eple/pære/agurk/paprika/druer.
Yoghurt er frarådet i barnehagen da det er så mye sukker i det.

Nå har jeg matglade barn som spiser alt, men jeg er opptatt av av at de skal ha nok næring til å holde ut en hel dag. Polarbrød er utelukket her. Sender med ulike typer grovt hjembakt brød med pålegg, grøt/yoghurt m/korn (mat termos), grove lapper, grove knekkebrød, grove pizza snurrer og alltid grønnsaker. Vann til drikke

Vi har måttet sende med alle måltider etter korona brøt ut:
Frokost: skiver med pålegg evt havregrøt i mattermos (bruker skip Hop)

Lunsj: skiver med pålegg/fiskeburger /banan pannekaker/ grove pannekaker med syltetøy eller brunost.

Frukt: banan (fast hver dag) bytter på eple/pære/agurk/paprika/druer.
Yoghurt er frarådet i barnehagen da det er så mye sukker i det.

Frukt, syltetøy og brunost inneholder mer sukker enn yoghurt naturell så rart at barnehagen tillater det...huff nå var jeg kanskje litt krass i kommentaren, men blir litt oppgitt når all yoghurt blir ansett som usunt.

Eldste har kantine. Mellomste får to skiver med valgfritt pålegg og det er som oftest leverpostei eller syltetøy. Har vi en pannekakerest eller tacorest så kan hun godt få det hvis hun vil. De får frukt på skolen men ingen av de liker det, så det putter vi ikke i. Yoghurt kan de få gjennom melkebestillingen.

Back
Topp