Matnekt??

JGJ

Blir kjent med forumet
Lillegutt her som straks er 8 mån har plutselig sluttet å spise mat. Har alltid vart veldig glad i mat og vi var oppe i två grøtmåltider, en frukt/grønnsaks lunsj og en middag hver dag og nå er det bara stopp. Er nok en tann på gang så kan hende at det er grunnen men er det noe man kan gjøre? Han får i seg mm men er redd at det ikke er nok både næringsmessig eller mengdemessig da jeg ikke har såå veldig mye nå som før. Fler med denne erfaring?

Kanskje noe med magen? Er avføring og slikt regelmessig? Ellers kan det være at han vil ha litt variasjon? Prøv med andre smaker og konsistenser. Gjerne harde skalker eller kavring. Gi ham nye typer frukt (kutt opp biter og gi I nett) eller hele grønnsaker (kok veldig godt og la ham holde selv). Prøv også å gi ham mat når dere spiser og hvis det er saltfattig kan han også smake på deres mat. Beste er å ikke stresse. Ta det med ro og evt følg med på vekten. Du kan bestille ekstra time hos HS hvis føler for å sjekke kurven.

Ja avføring er regelbunden med ingen direkte avvikelser. Føler at jeg prøvd alt omtrent, ulik mat med ulike konsistens men det virker liksom som bare åsynen av skjeen er skremmende nok. At få plokke selv hjelper litt men ikke så mye som ender opp i munnen direkte, hehe. Prøver at ikke stresse og håper at det bara er en fase som vil gå over etterhvert, og så har han litt å ta av fra før så er ikke veldig bekymret sån sett heller. Skal til hs på fredag og tar det opp da, men lurer alltid på i mellomtiden om det er flere som har det likt. Men det blir sikkert bra, takk for svar :)

Slik er frøkna her også for tiden. Men hun er litt små forkjøla da og får tenner, så antar det er pga det.
Så lenge de får i seg nok væske så er det ikke så farlig med mengden mat for en liten periode ;)

Hs sa til meg at dette er sånn som kan skje, og at så lenge de begynner å spise igjen så går det fint. Mange grunner til at de ikke har matlyst, bl.a. tenner, eller f.eks. Virus i kroppen. Jeg ville ikke bekymret meg så lenge baby får i seg noe :)

I to dager var mi veldig sutrete og nektet mat. Eneste hun fikk var litt mme. Problemet var avføring. Altså hard mage. Nå som det har løsnet er jenta så glad og spiser som bare det. Sutring og matnekt kan man også koble til tenner på vei ut. Går fort over, men fint å gi noe mat/frukt eller ting hun kan tygge på.

Nå har det gått seg till for lillemannen her, og han spiser som bara det! :) ja min hs sa også det at sånt kan skje av og til, enten det er tenner eller virus eller ingen alls grunn, at det er ganske vanlig. Bare det gir seg etterhvert å de drikker så trengte man ikke bekymre seg, så veldig lettet :)

Back
Topp