Matmatmat

Rustad90

Glad i forumet
Hva spiser barna deres nå ila hele dagen? :)

Sent from my GT-I9505 using BV Forum mobile app

Thea spiser grøt og skive med prim/leverpostei morgen, lunch og kvelds.. Så blir det ofte middagsglass til middag. Ellers i løpet av dagen får hun litt frukt eller en smoothie :-)

Simone spiser brødskive til frokost, lunsj og kvelds. Til middag får hun middagsglass om hun blir sulten før vår middag eller spiser det samme som oss. Yoghurt spiser hun av og til mellom frokost og lunsj, og frukt innimellom iløpet av dagen. Gjerne etter et måltid. Ellers får hun litt rosiner og kjeks av og til, men ikke så ofte. Mme morgen, kveld og før dubben sin.

Liana får flaske med mme om morgen når hun våkner, også får hun brødskiver med stort sett leverpostei eller baconost/skinkeost som frokost, ett par timer etter det.
Grøt eller brød til lunsj + noe dessert.
Middag har det gått mye i ferdig-glass, men i de siste ukene så har hun fått mer og mer av vår middag (om det er noe for hun da)
Og grøt + mme til kvelden.
Bruker vann til drikke, men hun har fått smake litt på vanlig melk, og virker som om hun liker det:)

★Sender fra pipe-gjøken★

Her varierer det veldig. Hun får iallfall brødskive med fruktmos, leverpostei eller makrell i tomat til frokost. (men i dag åt vi eggerøre sammen f.eks.) Hun spiser brødskive til lunsj også, men når hun er hjemme med meg spiser vi av og til omelett eller frokokostblanding o.l til lunsj. Hos dagmamma får hun også litt forskjellig, samt at hun spiser litt varmmat de i løpet av dagen. Kl.17 spiser hun middag hjemme med oss, og får servert det samme som alle andre.:) I tillegg får hun litt mme før dubbene sine og til kvelds.

Vi gir vann til tørstedrikk, men hun har fått smake kumelk (som ikke var noe særlig), juice, hjemmelaga saft og pærebrus (som er kjempestas). Tror dm gir saft oftere enn oss, og jeg håper det ikke går utover sansen for vann..

Det varierer litt her også, både hva vi gir og hva han vil ha.
Grøt vil han ha en sjelden gang, om den er proppet full med most banan eller smoothie ;)
Men en "vanlig" dag ser omtrent slik ut:
Frokost: 1 brødskive med leverpostei og litt banan/ smoothie
Lunch: Brødskive/ banan/ cheerios
Middag: Det samme som oss, varierer litt hvor mye han spiser, men han liker det meste
Kveldsmat: Grøt eller brødskive, eller havregryn bløtlagt i smoothie.

I tillegg får han ganske mye morsmelk enda. Som regel får han når vi står opp, før han skal duppe, en gang på ettermiddagen og/ eller før han sovner for kvelden... Pluss et par ganger på natten.

Til mellommåltider bruker vi noen ganger smoothie, cheerios, havrefras, puffede greier fra iHerb
Han får utelukkende vann som drikke! Bortsett fra at han har fått smake juice noen få ganger.

Tusen takk for gode svar! Vi sliter veldig med ems og mat, ser jo her at hun spiser langt under gjennomsnittet! På kontrollen idag hadde hun gått ned 150gram.. ingen god følelse i det heletatt! Vi må vel bare gjøre helomvending og se om vi får orden på det! :/

mamma'n til Emilie ♡

Hermine begynte plutselig å spise myyye mer når vi droppa all babymat :eek: :p
Slik ser det ut nå om dagen:
Kl 06: 240ml mme.
Frokost: 1/2 polarbrød med margarin og leverpostei, Eggehvite fra ett egg (stekt), 1/2 banan eller en fruktmos. Enten 50/50 med juice og vann eller bare vann å drikke.
Lunsj: opp mot 2 brødskiver med leverpostei og litt agurk og paprika.
Mellommål: frukt i bhg eller smoothie hjemme.
Middag: som regel det vi har, eller en sjelden gang et glass fra 15mnd. Hun må ha mat med biter som hun kan spise selv og må tygge litt. Som regel spiser hun middag først kl 15 for da er hun så sulten og så på nytt når pappan kommer hjem kl 16.30.
Kvelds: 1/2 polarbrød med leverpostei og margarin og 120ml mme etterpå :)

Tusen takk for gode svar! Vi sliter veldig med ems og mat, ser jo her at hun spiser langt under gjennomsnittet! På kontrollen idag hadde hun gått ned 150gram.. ingen god følelse i det heletatt! Vi må vel bare gjøre helomvending og se om vi får orden på det! :/

mamma'n til Emilie ♡
Vi hadde en periode hvor Hermine gikk ned i vekt, ikke stress med det du for plutselig så spiser hun som en hest og legger på seg ;) det går i perioder! ;)
MEN jeg fikk tips fra hs om å tilsette ekstra fett i ALT av mat hun fikk! Bruk konsekvent smør/margarin under alt pålegg, ha litt olje i fruktmosen, bland 1ts olje/smør i middagen, grøten etc. Det gir ekstra mye kalorier i det lille hun spiser ;) funka her iallfall, plutselig la hun på seg 1kg på 2 måneder :eek: :p har til og med tilsatt ekstra olje i mme :p

Spiser som regel en brødskive med kyllingpostei,eller eggerøre/stekt egg... Evt en yoghurt. Lunsj spiser hun grøt/brødskive og en banan.
En smootie og en frukt som mellommåltid.
Middagsglass eller samme middag som oss.
Kveldsmat så blir det enten grøt/brødskive frukt og yoghurt.

Får vann eller en flaske saft i løpet av dagen.
Mme hvis hhun våkner sånn 4-5 ...og 1 flaske mme til duppene sine ;)

Sent from my iPad using BV Forum mobile app

Vi hadde en periode hvor Hermine gikk ned i vekt, ikke stress med det du for plutselig så spiser hun som en hest og legger på seg ;) det går i perioder! ;)
MEN jeg fikk tips fra hs om å tilsette ekstra fett i ALT av mat hun fikk! Bruk konsekvent smør/margarin under alt pålegg, ha litt olje i fruktmosen, bland 1ts olje/smør i middagen, grøten etc. Det gir ekstra mye kalorier i det lille hun spiser ;) funka her iallfall, plutselig la hun på seg 1kg på 2 måneder :eek: :p har til og med tilsatt ekstra olje i mme :p

Helsesøstern sambo var hos idag var så krass og fæl, sa nesten rett ut at vi ikke tar godt vare på henne og med vilje ikke gir henne nok mat! At vi er skyld i at hun gikk så mye ned i vekt! Men hva faen skal vi gjøre når hun kniper igjen munnen og vrir seg unna?

Dessuten har vi fått mmeforbud av hs..

Men bare idag har hun jo spist gigamye ifht hun pleier.. idag har vært d meste hun har spist på en dag på mange uker...

Håper d går seg til her.. vi gjør det jo ikke med vilje..

:(:(:(:(

mamma'n til Emilie ♡

Helsesøstern sambo var hos idag var så krass og fæl, sa nesten rett ut at vi ikke tar godt vare på henne og med vilje ikke gir henne nok mat! At vi er skyld i at hun gikk så mye ned i vekt! Men hva faen skal vi gjøre når hun kniper igjen munnen og vrir seg unna?

Men bare idag har hun jo spist gigamye ifht hun pleier.. idag har vært d meste hun har spist på en dag på mange uker...

mamma'n til Emilie ♡
MmeFORBUD??? :eek: hva i pokker har hs med det å gjøre? :mad: det er da deres barn, ikke hennes! Nei hvettuhva, hvis jenta trenger litt ekstra næring og vil ha flaske (eller kopp) så gi mme!

Hermine spiser myyye mer når hun får spise selv! Jeg måtte bare gi slipp på kontrollen og la henne styre selv, og da overrasket hun etter et par dager og begynte å spise kjempemasse :D jeg får jo ikke i henne så mye grønnsaker som jeg skulle ønske, men kan ikke tvinge henne, idag spiste hun bare ris med smør på til middag :eek: :p hun ville ikke ha gryterett ;) men mett blir hun og godt spiser hun :) blir endel gris, menmen, de må jo lære! ;)

MmeFORBUD??? :eek: hva i pokker har hs med det å gjøre? :mad: det er da deres barn, ikke hennes! Nei hvettuhva, hvis jenta trenger litt ekstra næring og vil ha flaske (eller kopp) så gi mme!

Hermine spiser myyye mer når hun får spise selv! Jeg måtte bare gi slipp på kontrollen og la henne styre selv, og da overrasket hun etter et par dager og begynte å spise kjempemasse :D jeg får jo ikke i henne så mye grønnsaker som jeg skulle ønske, men kan ikke tvinge henne, idag spiste hun bare ris med smør på til middag :eek: :p hun ville ikke ha gryterett ;) men mett blir hun og godt spiser hun :) blir endel gris, menmen, de må jo lære! ;)

Enig når det kommer til mme!:eek:;)

★Sender fra pipe-gjøken★

mamma'n til Emilie ♡
Dere må da ikke finne på å slutte med MME?! Hun er jo så lita enda...
Den helsesøsteren der ville jeg rapportert, bedt om kontroll hos en annen heleseøster eller barnelege :o
Klart dere ikke gjør det med vilje.
Og noe av det styggeste jeg ser er folk som regelrett tvinger ungene i mat!
Noen trenger lengre tid på å venne seg til fast føde.
Har dere prøvd å la henne spise og utforske maten selv?
Vi driver delvis BLW (babbled weaning) og ungen får bestemme helt selv når han er ferdig å spise. Det hender vi hjelper han litt med å velge f.eks grønnsaker og ikke bare fiskekakene han elsker til middagen, men vi tvinger aldri i han mat!
Fikk dere forresten noen begrunnelse for å ikke gi MME?

Dere må da ikke finne på å slutte med MME?! Hun er jo så lita enda...
Den helsesøsteren der ville jeg rapportert, bedt om kontroll hos en annen heleseøster eller barnelege :o
Klart dere ikke gjør det med vilje.
Og noe av det styggeste jeg ser er folk som regelrett tvinger ungene i mat!
Noen trenger lengre tid på å venne seg til fast føde.
Har dere prøvd å la henne spise og utforske maten selv?
Vi driver delvis BLW (babbled weaning) og ungen får bestemme helt selv når han er ferdig å spise. Det hender vi hjelper han litt med å velge f.eks grønnsaker og ikke bare fiskekakene han elsker til middagen, men vi tvinger aldri i han mat!
Fikk dere forresten noen begrunnelse for å ikke gi MME?

"Hun må ha ordentlig mat for mme gjør at hun går ned i vekt.." brukt nan2 forresten

mamma'n til Emilie ♡

"Hun må ha ordentlig mat for mme gjør at hun går ned i vekt.." brukt nan2 forresten

mamma'n til Emilie ♡
I alle dager!
Hun går jo i mot hva helsedirektoratet anbefaler når det kommer til mat til spedbarn...
Nan2 er perfekt, det er akkurat det hun skal ha!
Har dere vurdert å høre med annet helsepersonell?

mamma'n til Emilie ♡

Hva? Merkelig ting å komme med da! Her har jeg gitt mme til Emira ikke var interessert lenger, og kommer til å gjøre det samme med Liana.. bruker jo ikke det som ett måltid, men etter mat og når hun våkner om morgen..og har dem nektet å spise mat, så er jo mme bedre enn ingenting!;) og helsesøster her har aldri sagt at barna ikke skal ha mer av det?

★Sender fra pipe-gjøken★

Jeg snakka me ei anna ei nå istad og hun sa at vi mer enn gjerne kan gi mme etter kveldsmat .. blir helt forvirra jeg.. :(

mamma'n til Emilie ♡

Bare gi hun det!;) har aldri hørt at man ikke skal gi dem mme i denne alderen;)

★Sender fra pipe-gjøken★

Jeg snakka me ei anna ei nå istad og hun sa at vi mer enn gjerne kan gi mme etter kveldsmat .. blir helt forvirra jeg.. :(

mamma'n til Emilie ♡
Selvsagt skal hun få MME!

Back
Topp