Matinntak

Mamma til G

Betatt av forumet
VIP
Hvor mange måltider og hvor mye spiser deres lille?
Tips til å få ungen til å spise mat? prøvd i ca. 2mnd med å få i henne noe, men nekter. Hun blir tilbudt mat ved alle måltider (minst to ganger om dagen på samme tid). Både hjemmelaga og ferdig på boks.
 
Får litt pupp i senga når vi våkner, og en brødskive med enten leverpostei eller skinkeost til frokost som er ca en halvtime/time etterpå.
Så er det lek->amme-> dubb -> lek -> halvt middagsglass eller litt av vår middag om vi har babyvennlig mat:hilarious: -> lek -> amme -> dubb -> lek -> litt mindre enn en porsjon grøt -> enten litt lek eller bading og så amming på senga før vi sovner.

jeg har vært heldig med en som er veldig glad i mat og som har vært veldig interessert i maten så jeg har dessverre ingen erfaring med det motsatte. Ett par ganger han har lukka munnen når jeg har prøvd å gi han en brødbit, men da har han fått noen biter som han selv kan pirke borti og putte i munnen på egen hånd:)
 
Ammer når lille våkner før vi står opp, deretter grøt til frokost, frukt-/grønnsaksmos el. til lunsj og middagsglass til middag. Ammer til legging.

I helga har vi prøvd små biter av brød og banan til lunsj. Hu har spist alt vi har gitt henne hittil, så har ingen erfaring/tips til at ungen ikke spiser.
 
Ammer når lille våkner før vi står opp, deretter grøt til frokost, frukt-/grønnsaksmos el. til lunsj og middagsglass til middag. Ammer til legging.

I helga har vi prøvd små biter av brød og banan til lunsj. Hu har spist alt vi har gitt henne hittil, så har ingen erfaring/tips til at ungen ikke spiser.


Takk for svar! Hvordan synes du det går å gi små biter? Hvor små lager du de? Her setter hun alt i halsen, og hoster selv om maten er helt most,
 
Takk for svar! Hvordan synes du det går å gi små biter? Hvor små lager du de? Her setter hun alt i halsen, og hoster selv om maten er helt most,
Det er SMÅ biter, på størrelse med hennes negl. Legger de foran henne og lar hu prøve selv, så på vei til munnen blir de enda mindre/most ettersom hu ikke helt har skjønt hvordan. :p Det er veldig lite effektiv å gi det slik, så mater hu med skje også. Da gir jeg mos/grøt. Tenker at de sikkert bruker litt tid på å bli vant til mer konsistens, både tygging og svelging! :happy:

Når jeg har latt henne (prøve :hilarious:) å plukke opp og spise selv har det gått bra, men ga middagsglass med større biter og da bryter hu seg. Med most mat bryter hu seg ikke.
 
Takk for svar! Hvordan synes du det går å gi små biter? Hvor små lager du de? Her setter hun alt i halsen, og hoster selv om maten er helt most,

Har du lest om Baby led weaning? Hostingen er en del av læreprosessen ved å spise, det er brekningsrefleksene som trigges mye lettere enn hos oss voksne så barnet lærer seg å putte nok mat i munnen og ikke dytte det for langt bak. Der høres fælt ut, men er en viktig del av spisetreningen. Det er heller ikke farlig. Å sette mat i halsen er helt motsatt, da blir det stille og får panikk. Anbefales alltid å ha oppfriskning på førstehjelp til småbarn, just in case, men hos de fleste går det jo fint :)

Så ikke la lydene skremme deg fra å eksperimentere med mat!
 
Her får han stort sett morsmelk om natten og litt her og der om dagen når han trenger kos. Får ca en halv porsjon grøt med fruktmos til frokost og lunsj tilsammen. Så spiser han middag (hjemmelaget eller glass) tilsvarende ca. 1/3 glass til middag, og ca en halv porsjon grøt til kvelds. Kan få noen små brødbiter eller kokte risikorn også mens vi spiser, men han syns konsistensen er litt rar.

Har slitt veldig med å få han til å spise noe annet enn fruktmos og måtte gi det til hvert måltid i begynnelsen. Frøys ned små isbitterninger med middagsglass fordi han kun smakte den første skjeen som regel. Så spiste han noen flere skjeer hvis jeg hadde fruktmos på. Men har alltid gitt han 3 måltider siden han var 6 mnd uansett om det bare er en skje for at han skal bli vant til det, og nå går det heldigvis litt bedre. Men har tatt ganske lang tid. Så forstår din frustrasjon! Tror egentlig bre man må fortsette å prøve å gi noe mat, så ville jeg tro det kommer etterhvert. Lykke til :happy:
 
Prøvd å gi skumpinner forresten? Mini her var litt skeptisk til klumper i maten de første gangene, men å få en skumpinne som han selv kunne styre til munnen og spise på var veldig kjekt:) og det fine med skumpinner er at de smelter i munnen:cat:
 
Prøvd å gi skumpinner forresten? Mini her var litt skeptisk til klumper i maten de første gangene, men å få en skumpinne som han selv kunne styre til munnen og spise på var veldig kjekt:) og det fine med skumpinner er at de smelter i munnen:cat:

Takk for tips! Det funket faktisk overraskende bra!
 
Jeg ammer når vi våkner, og ammer en gang til før første dupp. En porsjon grøt mellom første og andre dupp. Ammer igjen på tidlig ettermiddag og som regel får han litt smoothie også da. Et middagsglass til middag. Grøt til kvelds. Avslutter dagen med litt mme på flaske i sengen.
Jeg har en gutt som er veldig glad i mat, så har dessverre ingen tips ang å spise mat
 
Hvordan går det for dere med å få i de små mat om dagen? Jeg ba om å få komme inn på helsestasjonen for å veie frøkna tidligere i uka da jeg syntes hun spiser så lite og var redd hun ikke la på seg nok.. (vi ammer enda både dag og natt) vekta var helt fin og hun følger kurven sin, så var ingen grunn til bekymring heldigvis. Men hun helsesøsteren jeg møtte mente jeg måtte kutte ut ammingen slik at jenta mi ble sulten på mat og fikk spist 4 hele porsjoner mat i løpet av dagen. Vi er ganske langt fra 4 hele porsjoner med mat, hun smaker alltid på det hun får, kan spise alt fra omtrent en halv porsjon middag til en skje.. Ofte spiser hun en full porsjon grøt Morgen og kveld. Også tilbys hun frukt og fruktsmoothie/fruktgrøt gjennom dagen.. hvor mye spiser deres små? Er det flere som enda ammer døgnet rundt? :wacky: Jenta vår klarer ikke drikke vann (eller melk) fra flaske eller kopp, så nå i varmen tilbyr jeg henne puppen hvis hun viser interesse, og det gjør hun veldig ofte.. hun får alltid vann til måltider altså (og utenom) , for å øve.. men hun bare spytter ut/det renner ut og hun svelger feil så fort vannet kommer..
 
Hvordan går det for dere med å få i de små mat om dagen? Jeg ba om å få komme inn på helsestasjonen for å veie frøkna tidligere i uka da jeg syntes hun spiser så lite og var redd hun ikke la på seg nok.. (vi ammer enda både dag og natt) vekta var helt fin og hun følger kurven sin, så var ingen grunn til bekymring heldigvis. Men hun helsesøsteren jeg møtte mente jeg måtte kutte ut ammingen slik at jenta mi ble sulten på mat og fikk spist 4 hele porsjoner mat i løpet av dagen. Vi er ganske langt fra 4 hele porsjoner med mat, hun smaker alltid på det hun får, kan spise alt fra omtrent en halv porsjon middag til en skje.. Ofte spiser hun en full porsjon grøt Morgen og kveld. Også tilbys hun frukt og fruktsmoothie/fruktgrøt gjennom dagen.. hvor mye spiser deres små? Er det flere som enda ammer døgnet rundt? :wacky: Jenta vår klarer ikke drikke vann (eller melk) fra flaske eller kopp, så nå i varmen tilbyr jeg henne puppen hvis hun viser interesse, og det gjør hun veldig ofte.. hun får alltid vann til måltider altså (og utenom) , for å øve.. men hun bare spytter ut/det renner ut og hun svelger feil så fort vannet kommer..



Hei
Vår spiser enda ikke fast føde, og er 11 mnd. Har kun blitt ammet frem til nå. Følger kurven fint. På sykehuset under utredning har de sagt at amming er det viktigste nå, og at noen barn trenger så lite som en desiliter med inntak frem til de er ett år. Og at morsmelk er viktigst næring. Desverre er det mange forskjellige man møter på hs, og man vil få forskjellig svar.
Jeg ville fortsatt å amme.
 
Vår har vært glad i både melk og mat hele veien, så vi er oppe i 3-5 gode måltider og ammer fremdeles 2-4 ganger i døgnet. Gir brødskiver med leverpostei til frokost som hun spiser selv. Så middagsmat med et glass med pasta, fisk eller noe kjøtt (enten hjemmelaget eller fra Nestle), så restene av begeret og eventuelt smoothie/bær/smake litt på vår middag hvis det er noe hun kan spise og grøt til kveldsmat ☺️ Ammer morgen, lunsj og ved legging på kvelden.

Jenta vår drikker masse vann også. Kan drikke vann fra både flaske, kopp og glass. Hun syns det er veldig gøy å drikke av samme kopp som oss? Har du prøvd det hvis hun viser interesse av å drikke av deres glass? Ellers så er morsmelk tipp topp, og ville ikke vært bekymret hvis hun følger kurven ❤️
 
Har også en gutt som spiser lite selv om han nå er 11 mnd. Klarer stort sett tilsvarende 3 måltider om dagen inkludert eventuell fruktmos. Jobber, så ammer morgen og kveld, ellers har vi sluttet om natten. Litt bekymret for at han ikke får i seg nok jeg også, for han er veldig aktiv og fetteren på 8.5 mnd var mindre enn han 1 mnd etter fødsel men er allerede 1-2 kg mer. Har også falt litt jevnt og trutt på kurven siden introduksjon av fast føde rundt 6 mnd, så håper ikke det har blitt veldig mye mer fall på 1 års kontrollen. Men han spiser bare ikke mer. Han slår etter skjeen hvis vi mater og får han spise brød eller liknende smaker han og spytter ut...

Så har dessverre ikke noen andre triks enn å holde babyen opptatt med leker e.l. mens hen spiser. Da spiser i alle fall min litt mer. Hvis ikke er det ikke sjans å få i han 3 måltider heller.
 
Back
Topp