Matinntak til en 9åring.

• Trådstarter Trådstarter Juli17April19
  • Opprettet Opprettet
J

Juli17April19

Guest
Dere som har barn i denne alderen.

Hvor mye mat spiser de ila dagen? :)

Har en bonussønn som spiser oss ut av huset føler jeg :rolleyes: mulig "normalt" inntak.. Men stusser likevel over det..

Matpakke til skolen: 2-3brødskiver.
Middag: hvor han kan spise 2-3 porsjoner.. / dette stusser jeg veldig på?
Kveldsmat: kan fort bli 5 brødskiver :wacky:

Kan fort finne på å spørre om mat mellom dette igjen.. Har nevnt dette til mannen at han har et stort matinntak. Som resultere i at han sier at han er jo veldig fysisk på skolen/sfo osv..

Men for noen mnd tilbake hadde ernæringsfysiolog fortalt at han er veldig kraftig for alderen, noe han er også. (Ikle vondt ment det altså :) sånn er det med barn. Noen er det andre ikke)

men poenget er, er dette matinntaket normalt??

Jeg har en 9-åring. Han spiser to brødskiver til frokost. Fire brødskiver og to epler ila skoledagen. Ofte to porsjoner middagsmat. Og gjerne to brødskiver og en frukt til kvelds. Mellom måltidene er det ofte noe i tillegg, en bar, gulrøtter eller annet. Han trener mye og er veldig slank.

Det går mye mat i perioder ja, og ofte etter en slik periode må alt av klær byttes ut.

Jeg har en 9-åring. Han spiser to brødskiver til frokost. Fire brødskiver og to epler ila skoledagen. Ofte to porsjoner middagsmat. Og gjerne to brødskiver og en frukt til kvelds. Mellom måltidene er det ofte noe i tillegg, en bar, gulrøtter eller annet. Han trener mye og er veldig slank.

Synes det høres mye mer normalt ut :)

Kanskje det hjelper å dempe inntaket litt med bar eller frukt? :) veldig kresen/sær på frukt. Men noe går jo ann så klart :)

Har også en 9 (snart 10)-årimg som har litt ekstra på kroppen.

Men han spiser lite

Ei skive til frokost (evt et par skonrokker), halvannen skive/2 skonrokker til lunsj, evt 2 brødskiver etter skolen.
Ikke så mye middag, men kommer an på hva vi har.
Ikke alltid kveldsmat.

Jeg må bare spørre; Hva spiser han? Altså, hva består middag av? Hvor mettende er faktisk brødet?

Niåringen(jente) vår spiser:
Havregrøt eller 2 brødskiver til frokost
2 Brødskiver + frukt/grønnsaker på skolen.
1-2 skiver etter skolen hvis hun er hjemme før oss andre.
En liten middagsposjon eller en stor hvis det er noe hun liker, men det er ikke så ofte.
1-2 brødskiver til kvelds

Jente på 9 her. Hun spiser
Frokost: 1 skive eller 1 liten bolle frokostblanding
Skolemat: 2 skiver, litt små tomater og 1 frukt
Etter skolen: 1 frukt eller 1 yoghurt
Middag: liten porsjon. Typ 1 potet, noen få biter grønnsaker og ett halvt kyllingbryst.
Kveldsmat: 1 skive.

Også spiser hun frukt eller grønnsaker litt innimellom hvis det går lang tid mellom måltider.

Har en bonussønn som spiser oss ut av huset føler jeg :rolleyes: mulig "normalt" inntak.. Men stusser likevel over det..

Kan fort finne på å spørre om mat mellom dette igjen.. Har nevnt dette til mannen at han har et stort matinntak. Som resultere i at han sier at han er jo veldig fysisk på skolen/sfo osv..

Men for noen mnd tilbake hadde ernæringsfysiolog fortalt at han er veldig kraftig for alderen, noe han er også. (Ikle vondt ment det altså :) sånn er det med barn. Noen er det andre ikke)

Mulig jeg blander, men er dette barnet som skal flyttes vekk fra mor, og kanskje derfor har hatt det vanskelig over tid? Det kan være snakk om regulering av følelser med mat, ville isåfall tatt opp dette med profesjonelle :)
Synes det høres mye ut med 5 skiver kvelds for en 9åring, men barna vokser jo ulikt. Hadde han vært nærmere tenringsalder ville jeg tenkt det var grunnet alvorlig voksing. Men de fleste starter jo ikke det rushet når de er 9.

Har en bounssøn på 7 (8 i august), vi har han anden hver helg, så aktivitetsnivau er forskelligt.
Men da han var 4-5 år spiste han mere end han gjør nå synes jeg, kommer vel an på om han er inne i en vokse periode eller ikke :happy:

Mulig jeg blander, men er dette barnet som skal flyttes vekk fra mor, og kanskje derfor har hatt det vanskelig over tid? Det kan være snakk om regulering av følelser med mat, ville isåfall tatt opp dette med profesjonelle :)
Synes det høres mye ut med 5 skiver kvelds for en 9åring, men barna vokser jo ulikt. Hadde han vært nærmere tenringsalder ville jeg tenkt det var grunnet alvorlig voksing. Men de fleste starter jo ikke det rushet når de er 9.

Neida, du blander ikke :) Er samme barnet. Som far har fått mer ansvar for pga det som har skjedd med mor. Jeg har vært inne på tanken om det kan være denne situasjonen som gjør det.
At han føler seg mer trygg og komfortabel her å at da øker matlysten mer også.

Ja, kommer til og ta dette opp igjen om ikke lenge :) og som du sier dem vokser jo ulikt.

Kanskje han trenger noe annet enn brød? Det er jo ganske tomme kalorier. Jeg blir ihvertfall ikke mett av et par brødskiver.

Har ei jente på ni år, normal slank og har et normalt aktivitetsnivå.

Hun spiser f. Eks:

Frokost: en liten porsjon havregrøt med lit proteinpulver og melk/1 liten skål yoghurt med musli/ei brødskive med noe proteinrikt pålegg, egg, kyllingfilet ol. Er småspist til frokost.

Så spiser de frukt på skolen i første friminutt.

Lunch/på skolen: to brødskiver med proteinrikt pålegg/to pizzasnurrer/en moderat porsjon med middagsrester/to grove pannekaker med ost. Også har hun melk eller smoothie på skolen.

Etter skolen: samme som lunch

Middag: mye grønnsaker, 1 laksefilet/1 kotelett/en liten kyllingfilet/to torskefilet. Hun er veldig glad i karbohydrater, så spiser mye pasta, potet, nudler osv til middagen.

Kvelds: samme som frokost, bare større porsjon.

Hun har også perioder hvor hun er bunnløs, men det var mer før.

Hvor aktiv er han? Lillebror spiser 5 brødskiver til skolemat. Men han er veldig aktiv. Er han tjukk og inatktiv så er det kanskje mye.

Neida, du blander ikke :) Er samme barnet. Som far har fått mer ansvar for pga det som har skjedd med mor. Jeg har vært inne på tanken om det kan være denne situasjonen som gjør det.
At han føler seg mer trygg og komfortabel her å at da øker matlysten mer også.

Ja, kommer til og ta dette opp igjen om ikke lenge :) og som du sier dem vokser jo ulikt.

Ja, og evt ha brød som er enda mer mettende og barnet spiser det.
Nå vet jeg ikke hva gutten har opplevd med mor, og det trenger du heller ikke svare på, men om han har hatt lite tilgang på mat eller har opplevd omsorgssvikt kan det å spise bli en trøst for barnet som det tar med videre. Barn som ikke har fått nok mat og vært i situasjoner som har gjort dem usikre på om det blir mat når de er sultne, kan også reagere med å overspise til hvert måltid.
Men kan jo være han bare har god matlyst fordi han trives godt eller glemme å kjenne om han er mett da :)
Håper dere finner en god løsning :)

Hvor aktiv er han? Lillebror spiser 5 brødskiver til skolemat. Men han er veldig aktiv. Er han tjukk og inatktiv så er det kanskje mye.

Hvor aktiv han er på skole/SFO tørr jeg ikke å svare på for det vet jeg ikke.
Men når han er her hos oss så er han aktiv med lillesøster, sparker fotball med pappa'n, er med meg på gå turer :) så inaktiv 100% Er han jo ikke. Ikke tjukk, men kraftig. Sånn midt på treet.

Jeg må bare spørre; Hva spiser han? Altså, hva består middag av? Hvor mettende er faktisk brødet?

Middag kan variere. Som:
Fiskekaker, potet, brokkoli, gulerot og brunsaus.
Fiskepinner, raspet gulerot og potet.
Middagspølse og potetmos.
Pølse og chips.
Kylling, ris, grønnsaksblanding, chips og saus.
Pizza. Taco. (Helger)
Wok med kylling og ris.
Kjøttboller, mos, grsaker og saus.
Kjøttkaker, potet, grsaker.

På brødskiver bruker han ost, salami, kaviar, servelat.
Mulig må skaffe grovere brød :)

Jeg har to 8 åringer og de spiser
Frokost: 2 brødskiver
Skolemat: 2 brødskiver + en frukt/gullerot/yoghurt
"Etter skole lunch": 2 brødskiver/polarbrød/tilsvarende.
Middag: 1 porsjon (2 om det er grøt/tomatsuppe/eller spaghetti)
Kvelds: 2 brødskiver eller tilsvarende.

Nå er min 9 åring jente da, men hun spiser 1 skive til frokost. 2 på skolen. En yoghurt når hun kommer hjem fra skolen.
2-3 porsjoner middag og 1 skive til kvelds.

Elleveåringen er gutt og han spiser det samme, bare litt mer middag.

Back
Topp