Matinntak fireåring

Helenemor

Forelsket i forumet
Sensommerbarna 2016
Fireåringen min har hatt et litt av og på-fungerende forhold til mat. Noen perioder er veldig gode, andre perioder er dårlige.
Nå har vi hatt en lengre periode hvor det er nærmest umulig med frokost, virker ikke som lille er sulten i det hele tatt. Føler meg som en skikkelig elendig mor, for jeg lar han sitte i sofaen og se på TV mens jeg også hjelper mye til med å putte maten i munnen. Da spiser lille i alle fall.. Lunsj går heller ikke særlig bra, kommer ofte hjem med nesten full matboks - i hvert fall mye som ikke er spist.
Flere som kan streve med sine fireåringer og mat?
 
Ja i perioder spiser 4 åringen lite. Ho er skikkelig brød-lei så vi har måtta bli kreative med matboksane til barnehagen. Kan det være at han er lei av brødskive? Prøv med graut, frokostblanding, knekkebrød, kavring, grove pannekaker osv og sjå om det kanskje frister meir.

Jenta mi får havregraut til frokost (ca det beste ho veit), og kavring og bananmuffins til lunsj. Lager muffins av brune bananer, med havregryn eller grovt mel og litt kakao. Kjempepopulært hjå jenta mi.
 
Hva spiser han da? Hvis det er det samme hele tiden, så kan det være han er matlei. Også er det veldig vanlig at unger er sånn i perioder da. Min andreklassing er sånn og har alltid vært sånn. Min yngste på 3 er også sånn. I dag spiste han ikke frokost før 13.30.
 
Min gutt har alltid hvert sånn, i perioder spiser han lite, for så å spise mer enn pappaen :p han er frisk, vokser som han skal og er der han skal være.
Jeg prøver å variere maten mest mulig.
 
Back
Topp