mating av premature

lottemor89

Andre møte med forumet
Har en liten gutt på 2 mnd. Han var fødd i uke 33+1. Han var 1800g og 42cm.
Nå i etterkant har vi hatt problem med nattesøvnen! Han vil ikke ligge i sin egen seng og vil faktisk ikke legge seg på kvelden! Han forlanger hyppige måltid hele natten og morningen… Noen som har gode råd? Hvordan jeg kan få han til å sove og ikke ha alle desse hyppige måltidene på natten? 

han får også MME. Har prøvd med smokk til han, men da brekker han seg og spytter den ut igjen :/ Og koseklut har han i sengen, men vil ikke bruke den:/ Han har vært sånn i flere uker, trudde først det var økedøgn, men siden han har gjort dette i flere uker så trur jeg ikke det er økedøgn.. Har prøvd å gi han kokt vann, men det blir han ikke fornøyd med… så vet ikke hva jeg skal gjøre lenger. Han holder meg som oftest våken fra 11-2/3 så sover han til 4/5 så fortsetter han til 7-8 om morningen!

Så har jeg ei på snart 3 år, så kan ikke legge meg når han er våken når ho er hjemme. Og når ho er i barnehagen så føler jeg at husarbeid må komme fremfor soving :P 

Dytt :)

Tvillingene våre kom i uke 33+5, og vi var i ca 1 mnd på sykehuset.
Vi kom inn i en veldig god rutine på sykehuset, og de fikk aldri mat mer en hver 3 time. Dette holdt vi på når vi kom hjem så om de gråt og var våkne så fikk de ikke mat. (prøvde en del ganger å amme de i mellom, men fant fort ut at det ikke var sult som var årsaken)

Har du prøvd å lage det litt tettere for han i sengen, rulle et mykt håndkle og legge som en liten borg rundt hode. Ellers så vet jeg om mange som lar de ligge i vognbagen i senga, det gjør dem ofte tryggere. (skulle håpt jeg fikk det tipset i starten)

Når vi kom hjem fra sykehuset og skulle legge dem i senga så var det totalt nekting, de hylte og skrek til vi til slutt gav opp. Vi la dem i lekegrinda i stua, og der sov de mye bedre. Vi gikk på skift for og ligge ved siden av dem og holde dem i hånda.
Jeg tror de foretrakk lekegrinda på grunn av plasseringen. De var vant med mye lys på nettene fra sykehuset, og i stua vår så kom lyset fra gatelysene inn.

Håper dere finner en rutine som passer for dere alle:)

lottemor89 skrev:
han får også MME. Har prøvd med smokk til han, men da brekker han seg og spytter den ut igjen :/ Og koseklut har han i sengen, men vil ikke bruke den:/ Han har vært sånn i flere uker, trudde først det var økedøgn, men siden han har gjort dette i flere uker så trur jeg ikke det er økedøgn.. Har prøvd å gi han kokt vann, men det blir han ikke fornøyd med… så vet ikke hva jeg skal gjøre lenger. Han holder meg som oftest våken fra 11-2/3 så sover han til 4/5 så fortsetter han til 7-8 om morningen!

Så har jeg ei på snart 3 år, så kan ikke legge meg når han er våken når ho er hjemme. Og når ho er i barnehagen så føler jeg at husarbeid må komme fremfor soving :P 

Hvilken smokk har du prøvd da?

vi var også 1 mnd på sykehus. Der fikk han mat hver 4 time og det gjør han her hjemme også (om dagen)! Så kommer kvelden og da skal han spise hele tiden. Har prøvd å bygge opp sengen, lagt ruller med handuker rundt han, satt vognbagen i sengen og bilstolen. Men han finner ikke roen i sengen! Har prøvd med lyse på og av, og noen netter prøvde jeg å ha litt lys på rommet, men det gikk heller ikke :( han skal ligge oppå meg og bli bussa til søvn eller så må jeg klappe han på rompa til han sovner! og når jeg prøver å legge han i sengen etter han har sovna så våkner han å hylskriker… 

nuk smokk og den vanlige typen som man får kjøpt på butikken (husker ikke hva de heter):)

lottemor89 skrev:
nuk smokk og den vanlige typen som man får kjøpt på butikken (husker ikke hva de heter):)

På apoteket får du kjøpt MAM 0-2 mnd. Den er en del mindre enn den man får kjøpt i butikken. Brukte den til trollungen (også født i uke 33) og den var mye lettere enn de store vanlige. Måtte dog holde smokken foran munnen hans en stund før han skjønte det tok skikkelig tak. 

Prøvd å reive han?
Min lille, født 32+2, trengte å ha det traaaangt, så reivet han ganske lenge ..

Du sier han får mat hver 4. time på dagtid. Kanskje han får litt lite mat på dagtid og dermed faktisk er sulten på natta. Gi han mer og oftere mat på dagen, og se om han da er roligere på natta. Reiving er også et lurt forslag.

Jeg har desverre ikke noen råd ang mating osv men når det kommer til smokk...
Har du prøvd trøst smokken?
http://www.akgrieg.no/ her kan du bestille den.

Jeg vet om ganske mange som har slitt med at småtrollene ikke vil ha smokk eller bare brekker seg av de "vanlige" smokkene og har da hatt en super god erfaring med trøst smokken.

Litt malt på smokken kan hjelpe han med å ta den. Her var det bare NUK latex som funket.

Latex smokkene er mykere enn silikon, så det kan være verd et forsøk. Snuppa her er ikke prematur, men hun ville heller ikke ha smokk :)

Eller gi pittelitt sukkervann, så putt i smokken! Det kan også hjelpe for at han skal skjønne poenget.

prøvde med en bamse som lager same lyder som er i mors mage, og hjertelyd, og en veldig rolig og fin sang. Når jeg satt den på så hylskreik han helt til jeg skrudde den av :P Eneste musikken han liker er uroen sin :) Men den funker ikke på han når han skal sove :/

Var sykehuset som sa jeg måtte gi han for hver 4 time. Men som regel så våkner han før og forlanger mat :) Men vist han ikke våkner så vekker jeg han etter 4 timer :) men som regel så spiser han 6-8 måltider på dagen. Men vist han bare skal ha småmåltider så får han ikke mat :P Da får han kokt vann :) Han har litt problem med magen, så vist han spiser mye småmåltider så får han vondt i magen :/ 

Har prøvd å legge han i vognen, men skriker der også :/ Men om dagen når jeg er ute å går tur, da er det ikke noe problem :) da sover han, men ikke på natten.

Back
Topp