Mathjelp til 2 åring

Preggers87

Elsker forumet
*MIA*
Julegavene 2019
Jeg er mamma til en bestemt to åring :) han spiser ikke pasta, ris eller salat. Han spiser grønnsaker og vil helst ha poteter og saus til middag da spiser han godt. Han har ingen jeksler kun 8 fortennene.

Jeg får dårlig samvittighet hvis jeg skal lage middag jeg vet han ikke vil spise. Samtidig tror jeg det er viktig at maten blir tilbudt ham så han må prøve nye ting. I 100% av alle pasta og ris måltider går han sulten fra bordet og mor iler til med brødskiver og melk... Hva ville dere gjort og hvilke erfaringer har dere med dette?

Vi har også en 2 åring som spiser dårlig med middag, men han får ikke brødskive fordi han ikke spiser middag. Da må han bare vente til kveldsmaten. Jeg tenker at det er veldig dumt å gjøre det sånn som du, for da lærer han at han får mat uansett og noe han liker. Tror kanskje jeg ville begynt med å kutte ut brødskivene og forklart for han at spiser han ikke middag, så må han vente til kveldsmat. Regner med det ikke går så lang tid mellom middag og kveldsmat og at han tåler å gå litt sulten ;)

Ville tilbudt det dere spiser til middag, men sørget for at det alltid var noe der han spiste. Og prøvd å fått han til å smake på det som er, men ikke tvunget han.

Jeg er mamma til en bestemt to åring :) han spiser ikke pasta, ris eller salat. Han spiser grønnsaker og vil helst ha poteter og saus til middag da spiser han godt. Han har ingen jeksler kun 8 fortennene.

Jeg får dårlig samvittighet hvis jeg skal lage middag jeg vet han ikke vil spise. Samtidig tror jeg det er viktig at maten blir tilbudt ham så han må prøve nye ting. I 100% av alle pasta og ris måltider går han sulten fra bordet og mor iler til med brødskiver og melk... Hva ville dere gjort og hvilke erfaringer har dere med dette?

Lag saus til alle måltider, kan det hjelpe? Poteter er sunnere en ris og pasta, så det er jo bare bra han liker det.

Spiser han kjøtt da?

Vi har en sær 6-åring, han snudde fra å spise absolutt alt til nesten ingenting over natta rundt den alderen.

Vi passer alltid på at det er noe han liker til hvert måltid. Han elsker pasta og ris da, så det har vi til.
Og skal vi feks ha stekt laks kan vi også ha fiskekaker til for det liker han. Fisk er fisk liksom ;-)

Men jeg har ikke servert brød rett etterpå. Han må vente til kveldsmat.

Det er ikke alle mennesker som er så glad i middag, og sånn er det bare.

Det med tenner er ikke noe å henge seg opp i. 1 åringen min spiser kjøtt og kylling som bare det og har bare 4 tenner foran.
2 åringen har begynt nå med at hun ikke vil ha og ikke vil smake og spise og at hun vil ha andre ting. Vi sier det samme hver gang og det er at nå er det middag og da spiser vi det som blir servert. Det blir ikke ny mat før kveldsmat. Noen ganger går hun ifra sulten og sur, andre ganger ender hun opp med å spise opp.
Husk at det er veldig mange barn som ikke liker salat. Det er ganske bittert og er noe dem lærer seg å like med tiden. Legg på ting han liker fra salatbollen? Bare agurk, tomat? Eller legg på alt og si at han kan spise det han har lyst på og at han kan la det andre bli liggende.

Alltid ha noe han spiser som han kan bli mett av (kjøtt/fisk/grønnsaker) og be han smake på feks pastaen hver gang.

Er det sausen som gjør poteten god? Kan hende han liker mat med mye smak og at pasta og ris ikke smaker noe. Vær obs på at posesaus inneholder mye salt og kan derfor tilvenne vaner om at mat må ha mye saltsmak.

Tenner har ingenting å si.

Her er det regelen at hvis han ikke spiser middagen, får han ikke noe mat før til kveldsmat!
Den regelen har vi hatt siden han var 1 år. Nå er han snart 6 år.
Vil han ikke ha potet/ris osv får han spise det andre vi har. Vil han ikke ha noe av det andre får han ikke noe annet før til neste måltid. Skal ikke belønnes med annen mat.

Men er det så viktig med ris da?
Om ungen spiser grønnsaker, kjøtt og potet er vel det ganske bra?

Ville laget vanlig mat til han, men alltid hatt noe tilbehør til maten som du vet han liker. Om han spiser saus og grønsaker så er jo det veldig praktisk sånn sett.
Kan han være med å lage maten? Blir fort litt smaking på råvarene da, og maten blir ofte ikke like "skummel".
Mini er like gammel som din og har plutselig blitt sær i matveien etter å ha spist absolutt alt. Så gjør det sånn her.
Jeg lar også maten stå litt lengre på bordet, tilfelle han blir fristet til å smake på maten likevel.

Jeg harei jente på 16 mnd, som forrige uke (!!!) ikke spyttet ut det vi prøvde å gi til middag! Spiste sikkert 3 hele ss med middag, og jeg var så glad at jeg kunne begynt å grine!
Det var potet, gulrot og torsk most sammen med hollandaisesaus. Hver for seg ville hun ikke ha noe Så sausen hjalp godt på! Igår spiste hun most kylling med most blomkål og paprika med litt kokt kokosmelk, og i forgårs spiste hun ovnsbakt potet, paprika, søtpotet og løk med masse rømme på!

Så idag skal hun få tacolefse med rømme, mais og avocado. Er spent på den. Det irker som om at melkeproduktene er veldig gode og døyver litt av smaken på det andre og da går det greit.

Dette er veldig vanskelig så jeg skjønner deg. Sørger for at hun er sulten når hun skal spise middag, så får hun heller grøten sin når vi er ferdige med å rydde av bordet og sette i oppvaskmaskinen.

Han spiser kjempegodt middag, spiser så og si alt, fisk og kjøtt, grønnsaker etc. Jeg tenker de få gangene vi har spagetti eller lasagne eller kylling med ris til. Da spiser han ikke. Han er vant til hjemmelaget mat fra bunnen av med noen unntak. Lager aldri posesaus og er nøye med saltet :) i dag skal vi ha lasagnen og har valgt å ikke ta i salatblader i salaten og så skal han få kokte erter og gulrøtter/mais ved siden av lasagnen sammen med brød. (vi har alltid brød til pasta).

Forstår jeg kanskje gjør ham en bjørnetjeneste men når han kommer bunnsulten hjem fra barnehagen og jeg har laget lasagne får jeg så dårlig samvittighet fordi jeg vet han ikke spiser å da vil være veldig sulten. Men nå får han grønnsaker og rømme, brød og salat uten salatblader til. Det bør bli bra takk for alle tips :)

Og han er alltid med å lager mat hehe for det elsker han! Er bare denne risen og pastaen. Man blir litt lei poteter innimellom og kunne tenke seg litt variasjon bare :)

Back
Topp