Matbudsjett

Lilutta

Forumet er livet
Oktoberlykke2020❤
☀️Påskeliljene 2026☀️
Vi er to voksne og et barn på 3 år. Vi bruker altfor mye penger på mat i mnd, har ingen oversikt men vet det er mye. Lurer litt på hva som er et normalt matbudsjett for en familie på tre?

Som alene klarte jeg meg med 1000kr måneden (bare mat, ikke såpe og dopapir osv). Med en mann som spiser ganske mye må vi minst bruke 3000kr på mat. Babyen vi får vil jo ikke spise noe med det første, men regner med en tusenlapp hvis han spiser normale mengder :)

Som alene klarte jeg meg med 1000kr måneden (bare mat, ikke såpe og dopapir osv). Med en mann som spiser ganske mye må vi minst bruke 3000kr på mat. Babyen vi får vil jo ikke spise noe med det første, men regner med en tusenlapp hvis han spiser normale mengder :)

Takk for svar!
De siste mnd har vi sikkert brukt 8-9 tusen på mat (og hygieneartikler og vaskemidler da, men uansett) i mnd :wacky: Nå har vi bestemt oss for å spare til egenkapital til hus, og skal stramme inn først og fremst på den kategorien - for der er det masse å spare. Men vil gjerne ha et utgangspunkt for hvor mye det er normalt å bruke, så har vi noe å gå ut i fra.

SIFO har en kalkulator, 2 voksne og en 3åring er budsjettert til 6600,- på mat og drikke.

https://www.norge.no/nb/tjeneste/kalkulator-forbruksutgifter-sifos-referansebudsjett

Vi er helt på jordet når det gjelder mat og drikke, vi bruker rundt 10000,- hver måned, og det er jo heeeelt koko!:facepalm:
Da er alt inkludert da; mat hjemme, restaurant, alkohol og forbruksvare til husholdning. Og vi spiser og drikker alt det vi vil, bruker gode råvarer og mat fra bunnen. Men vi skal også stramme inn på dette budsjettet nå.:joyful:

Vi kommer nok aldri til å bli noen mestersparere her, alt for glad i god mat.:rolleyes:

Lurer fælt på hva de som har matbudsjett på bare noen tusenlapper spiser.o_O

Last edited:
Vi bruker ca 6000 to voknse og en 1 åing, det beløpet inkluderer dog alt av øvrige husholdningsartikkler, dopapir, vaskemiddel, tannkoste etc

Takk for svar!
De siste mnd har vi sikkert brukt 8-9 tusen på mat (og hygieneartikler og vaskemidler da, men uansett) i mnd :wacky: Nå har vi bestemt oss for å spare til egenkapital til hus, og skal stramme inn først og fremst på den kategorien - for der er det masse å spare. Men vil gjerne ha et utgangspunkt for hvor mye det er normalt å bruke, så har vi noe å gå ut i fra.
Det er så veldig fort å bruke mye penger på mat! Når jeg var student og ikke hadde så mye å bruke lagde jeg meg regler for å holde budsjettet nede. Kjøpte aldri kjøtt eller kylling med mindre det var på salg, drakk stortsett bare vann eller saft, spiste aldri ute osv. Nå har vi det ikke like strengt, men fortsatt prøver jeg å se på tilbud og planlegge middager, legge inn restemiddagsdager for å få spist opp osv. Til mini som kommer tenker jeg å lage middagsmat selv for det meste, for de glassene blir dyre i lengden. 20 kroner spart her og der blir litt til slutt :)

Vet ikke hva vi ligger på nå, men vi sparte inn mye på å innføre et par enklere middager innimellom. F.eks. pannekaker, stekt ris, suppe osv. Og ikke ha 5 grønnsaker til kjøttmiddager f.eks. vi spiser varmmat på jobb så det var ganske "lett" å akseptere enklere middager innimellom. Er verre med 3åringen som kun får varmmat 1 dag i uken i Bhg. Så da legger vi ofte de kjipe middagene på den dagen. Samtidig som vi var obs på å begrense kjøttmengen som er dyrest i innkjøp. Mannen kunne lett spise 2 kyllinglår/koteletter eks. Nå er det 1 på hver, også spiser vi heller mer ris/potet/grønnsaker.

Ellers er det mye å spare på potetgull, snop osv. Heller bake boller hjemme, risboller osv.

Vi baker også alt brød hjemme!

jeg Skal opprette et dokument i Google docs hvor jeg skal legge inn alle summer jeg handler for i løpet av januar, og spare på kvitteringene for å finne ut hva vi kan kutte på. Vi bruker sinnsykt mye :o

Vi spiser mye chilli, curry osv. Og bruker mye bønner osv, da sparer man jo automatisk en god del. det viktigste for meg er å planlegge hva man skal spise hver uke, og handle alt man trenger for den uka (noen ganger må vi innom butikken ekstra pga brød, frukt og grønt).
de ukene vi ikke planlegger hva vi skal ha til middag så bruker vi nok dobbelt så mye penger

Vi bruker ca 6000 i mnd, mat, drikke, bleier, husholdning. 2 voksne og 2 barn. Vi pleier ofte å handle på salg og ha varer over lengre tid

Vi er 2 voksen og en 2åring. Her trenger barnet 2 matpakker i bhg hver dag (utenom fredag) og vi voksne trenger også matpakke. Her er det mye å spare på å faktisk lage matpakke, fremfor å kjøpe noe på kafe eller matbutikk til lunsj.

Vårt mål er 5000 til matbudsjett hver måned. Blir spennende å se om vi kan få det til om vi planlegger bedre, kaster mindre mat og lager bedre matpakker.
Vi ligger nok nå på 6-7000 per måned. Dette inkluderer alt v hushold, som vaskemiddel, dopapir og såpe, i tillegg til mat og drikke. Restaurant og kafé er også medberegenet her, men fordi vi forsøker og spare unner vi oss sjeldent kafé eller restaurantmat.

Tips til å spare mat er først å notere alt man kjøper, både på matbutikk men også kafé, restaurant og bensinstasjon. Impulskjøp får penga til å fly!

Andre tips:
Ha alltid med matpakke.

Bake brød selv, om man spiser en del brød er det myyyye å spare her. Vi bruker for enkelhets skyld ferdige brødblandinger fra butikk hvor du bare tilsetter vann og gjær. Det er kjempelett når man får rutine på det, og brød kan fint fryses så man kan bake flere i slengen. Det er samboer som baker brød her, og han er ellers ikke den beste på kjøkkenet så vil si alle kan klare å få inn rutine på det.
Jeg har cøliaki, så jeg baker mitt eget brød med frø, nøtter, havre og egg. Veldig, veldig mye billigere enn de svindyre Gf alternativene du får i butikk.

Termokopp og evt termos med kaffe.

Spis opp maten og finn kreative måter å bruke rester på.

Lag mat fra bunnen med sesongens råvarer.

Kjøp billige alternativer, der disse også er like næringsrike som de dyre variantene.

Det er så veldig fort å bruke mye penger på mat! Når jeg var student og ikke hadde så mye å bruke lagde jeg meg regler for å holde budsjettet nede. Kjøpte aldri kjøtt eller kylling med mindre det var på salg, drakk stortsett bare vann eller saft, spiste aldri ute osv. Nå har vi det ikke like strengt, men fortsatt prøver jeg å se på tilbud og planlegge middager, legge inn restemiddagsdager for å få spist opp osv. Til mini som kommer tenker jeg å lage middagsmat selv for det meste, for de glassene blir dyre i lengden. 20 kroner spart her og der blir litt til slutt :)

Anbefaler å sjekke ut BLW (google så finner du mye om det) dvs at babyen spiser det samme som dere med små tilpasninget (feks tar av en posjon til barnet før jeg salter så veldig mye:-)

Det er både vennlig for lommeboken, forenkler hverdagen istedenfor å skulle lage egne posjoner med babymat, og baby lærer seg mye hode ferdigheter, koordinasjon, pinsettgrep, tygge,bite etc:-)

Anbefaler å sjekke ut BLW (google så finner du mye om det) dvs at babyen spiser det samme som dere med små tilpasninget (feks tar av en posjon til barnet før jeg salter så veldig mye:)

Det er både vennlig for lommeboken, forenkler hverdagen istedenfor å skulle lage egne posjoner med babymat, og baby lærer seg mye hode ferdigheter, koordinasjon, pinsettgrep, tygge,bite etc:)
Noen ting vi lager kan jeg nok bare mose og ha mindre krydder i, men både jeg og samboer er forferdelig kresne, så må nok lage egne middager til lillemann så han får litt mere variert kost enn oss :)

Vi er to voksne og 3 barn hvorav en er glutenallergiker. Nr 3 er bare 3 mnd, men får flaske og mme koster en del. Bruker 6000 kr på mat og husholdningsartikler i mnd. Da er all mat inkl (kafé, kiosk, jobb...). Kjøper mye first price og baker brød selv, men kjøper kun rene produkter (rent kjøtt og fisk) og mye frukt og grønt og det koster.

Vi er 2 voksne, 4 barn, bruker ca 5000 i mnd, da er alt til husholdning inkl. Hovedsaklig går det pga sjeldne turer i butikken, og tilbudshandling. Lager mest mat fra bunnen av, så man spiser godt selv om det er billig...

Vi er 2 voksne og to barn på 2 og 5 år. Bruker rundt 1200-1500 kr i uka :)

Back
Topp