Matbudsjett...igjen...

Allegodetingermange

Betatt av forumet
Septemberlykke 2016
Dette har sikkert vært oppe 1000 ganger før, men la gå.....

Hvordan kan jeg få ned matbudsjettet vårt? Vi er 2 voksne og 2 barn (1 og 3 år). Vi bruker hvertfall 8000,- hver måned på mat o.l. fra matbutikken. Galskap! Vi har ikke bleiebarn, så den utgiften har vi ikke.
Jeg prøver å handle kun 1 gang i uken, men avogtil feilberegner jeg litt :p
Jeg trenger også tips til billige, sunne og gode middager :)

Skriv middagsliste for hver uke og handle en dag i uken.

Handle når det er tilbud, putt i fryseren.

Skal vi feks ha kyllingfilet kjøper vi en stor pakke og fryser ned resten i passelige porsjoner.

Vi laget mye fra bunnen av.

Lapskaus(lager stor porsjon så vi har til 2 dager) , kjøttkake, gratenger i forskjellige varianter, grøt, pannekaker, mousakka, kyllinglår

Er 2 voksne og 2 barn (5,5år og snart 2 åring som bruker bleie), matbudsjsett på 6-7000. Men mannen har cøliaki så går ekstra på det:)

Hvor handler dere? Er mye penger å spare på å handle på Rema 1000 i stede for på Meny, Joker eller Bunnpris.

Lag handlelister og ukesplaner for middag. Velg gjerne butikkens eget merke til noen matvarer. Noen ganger smaker de produktene bedre enn merke matvarene :)

Kutt ut å kjøp brus og snacks. Et tips er også å handle fersk frukt og grønnsaker i frukt og grønt butikker. Ofte rimeligere der.

Sett av en viss sum. F eks, neste månded kan dere heller legge av 6000kr på mat og klare dere på det.

Last edited:
Syns absolutt ikke 8000 var ille... Vi brukte 15000 vi med 2 voksne og en 7 åring :p

Vi begynte med å sette penger over til et eget matkort hver måned. Så handler vi utelukkende på nett, får da varene levert på døra og slipper fristelsene i butikken :p er nå nede i 8000 i mnd og har i tilegg fått bleiebebbi i hus ;) planlegger middagene for en uke før jeg bestiller :)

I februar lå vi på 8-9000... To voksne og to barn på 1 og 4 år. Syns dette er vanskelig. :/
Jeg har hatt middagsmeny, så er ikke der vi har feilet...

Oi, det var mye.
Vi er 2 voksne og 2 barn ( snart 7 og snart 4 år)

Vi ligger vel på ca 5000 i mnd, kanskje litt over innimellom.

Handler på REMA, bruker butikkens eget merke på mye.

Handler en dag i uka, og lager middagsplan og handleliste før vi drar. Kjøper ikke noe utenom.

Hender innimellom vi må supplere litt, men det er småting.

1. Last ned appen Mattilbud og handle inn forbruksvarer på tilbud. Alt fra kjøttdeig til Jif Baderom-spray.

2. Planlegg alle ukens middager og skriv handleliste basert på denne.

3. Ha en fast handledag i uka og ikke unnvik fra denne. Går dere f.eks tom for melk på lørdag, så må dere klare dere uten til handledagen på f.eks mandag. Da lærer du å planlegge og leve med det du har i kjøleskapet.

4. Finn ut hvor stort matbudsjett du har på en måned og del det opp i uker. 1500kr uka på fire personer er realistisk hvis du handler smart.

5. Handle på Kiwi og Rema 1000 fast, og bruk andre butikker kun til konkrete gode tilbud.

6. Ikke kast mat! Lag middag på rester, skjær opp og frys grønnsaker som du ikke rekker å bruke.

7. Én gang i kvartalet lager du middagsplan basert på fryseren for å virkelig få tømt den.

Last edited:
1. Last ned appen Mattilbud og handle inn forbruksvarer på tilbud. Alt fra kjøttdeig til Jif Baderom-spray.

2. Planlegg alle ukens middager og skriv handleliste basert på denne.

3. Ha en fast handledag i uka og ikke unnvik fra denne. Går dere f.eks tom for melk på lørdag, så må dere klare dere uten til handledagen på f.eks mandag. Da lærer du å planlegge og leve med det du har i kjøleskapet.

4. Finn ut hvor stort matbudsjett du har på en måned og del det opp i uker. 1500kr uka på fire personer er realistisk hvis du handler smart.

5. Handle på Kiwi og Rema 1000 fast, og bruk andre butikker kun til konkrete gode tilbud.

6. Ikke kast mat! Lag middag på rester, skjær opp og frys grønnsaker som du ikke rekker å bruke.

7. Én gang i kvartalet lager du middagsplan basert på fryseren for å virkelig få tømt den.

Her ble det skrevet akkurat det eg sjølv tenkte.
Gjør det på samme måte sjølv, og her er me 2 voksne, 2 barn (begge bleiebarn, eine drikker kun mme) og 2 kaniner. Me bruker 6000 i måneden på dagligvare.

Einaste eg vil tilføye, er Trumf-kort om du ikkje bruker det. Eg prøver å ta storhandlinga mi på dei dagane det er trippeltrumf, noe som hjelper veldig. 1 måned i året handler me "gratis" på oppsparte trumfpoeng. :)

Skriv middagsliste for hver uke og handle en dag i uken.

Handle når det er tilbud, putt i fryseren.

Skal vi feks ha kyllingfilet kjøper vi en stor pakke og fryser ned resten i passelige porsjoner.

Vi laget mye fra bunnen av.

Lapskaus(lager stor porsjon så vi har til 2 dager) , kjøttkake, gratenger i forskjellige varianter, grøt, pannekaker, mousakka, kyllinglår

Er 2 voksne og 2 barn (5,5år og snart 2 åring som bruker bleie), matbudsjsett på 6-7000. Men mannen har cøliaki så går ekstra på det:)
Mange gode tips her!

REMA 1000 har også mange slike "middag under 100-lappen" som dere kan prøve? :)

Syns 8-9000 på en mnd i mat er mye, noe sånt vi bruker, 2 voksne og 2 barn. Denne mnd skal vi prøve å klare oss med 1200 kr i uka på mat, er ikke umulig, billige middager og ingen fråtsing.

er ikke helt sikker på hva vi bruker i mnd, men tror det ligger langt under 8000 kr.
Handler mye på salg, og fryser ned. Handler stortsett på rema, men også en del på coop obs.
Sjekker tilbudsavisene hver uke og skriver ned ting på salg.
Vi er 2 voksne og 1 barn, pluss katt.

Hva ligger i mat-budskjettet?
Her inngår alt fra vaskepulver, øl og klær til ungene (om vi handler på obs)

Men når vi hadde en unge gjorde vi litt sport av det. Handlet en gang pr mnd og brukte ca 4000kr. Handlet da f.eks. kun kjøtt på tilbud.

Kjøtt går det fort mye penger til. Kjøtt som krever lang tilbereding er billig f.eks. rå svinesteik og knoke. Men det er veldig lite arbeid og gir mange gode middager. Grønnsaker kan også være dyrt, kjøp sesongvarer og frys ned. Bak brød! Her bruker vi et brød om dagen, kjøper du billig brød koster deg 20kr dagen det blir 600kr i mnd. Tipper vi bruker kanskje max 100kr på mel.

Vi lager ukesmeny, handler 1 gang i uka.
Baker brød selv, og vi bruker stort sett max 1000 kr i uka på mat. Og vi handler på coop samvirke.
Vaskemiddel til oppvask og klær, og dopapir handler vi på felleskjøpet. Da kjøper vi i 5 kg kartonger. Sparer mye på det, pluss at vi får utgiftsført det på gården ☺

Finn oppskrifter du vil prøve og sett opp middagsmeny for 1 uke...da handler du inn det du trenger den uka og så frokostting og melk sikkert...

Vi har et eget mat-budsjett på 6000 kr og har klart å holde oss innenfor de siste månedene:) Før måtte vi overføre ca.500 kr hver oss den siste uka:P Har sluttet å skrive handlelister, men handler uansett det samme uke etter uke, stort sett.

Enig med de fleste over her. Vi bruker ca 4-5000kr i mnd på mat (og husholdning/vaskeprodukter) + bleier, våtservietter, MME... 2 voksne, 1 barn på 10mnd og 1 katt. Samboer er borte mandag-torsdag, så vi sparer litt der. Ellers spiser jeg ekstremt billig i ukedagene, det samme gjør mini. Vi handler konsekvent på Rema 1000 eller KIWI, og ellers div. knalltilbud på Meny/Coop. Jeg kjøper ofte varer som er nedsatt i pris pga dato og fryser ned (fordeler gjerne i porsjoner og fryser ned). Brød fryses også ned i porsjoner, slik at det aldri rekker å bli gammelt :) Vi kaster aldri mat - vi lager restemiddag/lunsj/tapas om det blir mye av alt. Lager som oftest mat fra bunnen av. Baker gjerne knekkebrød og brød selv (men ikke alltid jeg rekker/orker å ta meg tid til det)...

Et annet tips: se alltid på kilospris! Ikke se på stykkpris, men kilospris. Der kan du spare mye. Sammenlign varer med hverandre, også ser du fort hvilken som er billigst.

Rema1000 jasmin ris 36kr 5 kg
Sursøt saus på kiwi 10kr
1 pakke svinekjøtt = 25kr
Tilsett 1 bx annanas =8kr
Tilsett 1 løk= 5 kr.

Laget på null komma niks

Godt nok for 4 personer total kostnad 60kr med ris.

Man må kunne putte 2 slike måltid i mnd innimellom og da spares mye penger

Vi har også prøvd å kutte budsjettet vårt for mat, og her er mine tips:

- Tenk på hva du spiser til middag. Noen middager er veldig dyre. Vi prøver å lage suppe eller lignende noen dager i måneden, og jeg tror vi sparer en del på det.

- Vær prisbevisst i butikken! Frukt er for eksempel billigere å kjøpe på kiwi, mens pålegg ofte kan være billigere på rema 1000. Det kan også være store forskjeller på ulike merker i butikken. Feks koster 1kg spaghetti FP under 10 kr, mens sopps sin omtrent koster det dobbelte.

- Last ned appen mattilbud! Her får du tilbudsaviser fra alle matbutikkene. Vi prøver å ha en handledag i uken, og reiser da kanskje innom ulike butikker for å benytte tilbudene :-)

Back
Topp