Matallergier

• Trådstarter Trådstarter Moderator Irene
  • Opprettet Opprettet
Nei. :)

Ja, ene har cøliaki. Andre har cøliaki, hvete, egg, melk og nøtter. Tredje har laktoseintoleranse.

Ja, melkeprotein, egg og nøtter, og mistanke om soya også.

Nei, men mellomste blir hard i magen av melk, bruker laktosefri og det hjelper.

Nei :)

Nei, men jeg har fructosemalabsorpsjon så jeg tåler f.eks ikke løk. (mye mer, men orker ikke å ramse opp alt). Mye fructose i ting man ikke trodde hadde det.

Minstemann og jeg er laktoseintolerant

Eldste reagerte på mandler før, men det har gått seg til.
Minste reagerer på melk, håper det også går seg til etterhvert.

Yngste hadde eggallergi.
Men på merkelig vis slo det ikke ut på prøvene for ett år siden. Og i påsken begynte vi å teste ut litt.
Nå tåler hun det fint.

Fikk "bare" utslett rundt munnen, men det gikk over etter at vi begynte å teste og kroppen ble vant til det.

Minste har kontaktallergi mot kanel. Får elveblest lignende om han får kanel i kontakt med huden når vi feks spiser grøt.

Lille hadde melkeproteinallergi då ho var lita, men vokste det av seg då ho var rundt tre år.

Ho er ofte plaga med magen, men har ingen utslag på testar (har testa ut melkefri diett igjen utan bedring). Får sjå kva som skjer etter kvart. Eg har sjølv ibs (irritabel tarm) men er nær symptomfri på diett, mulig det på sikt kan bli aktuelt å prøve det ut på jenta og.

Hun er allergisk mot nøtter og ett eller annet annet, men har ikke klart å satt fingern på det.
Hun endrer allergier titt og ofte uten at noen skjønner helt hva som skjer. Normalt sett vokser man enten det av seg eller forblir allergisk. Starta med eggallergi, så kom tomat, mens nå nøtter.

Ja melkeprotein begge to (samme som faren). Muligens noe mer på yngste pga foreløpig uforklarlig utslett.

Back
Topp