MAT?

snuppelura13

Flørter med forumet
Hva kan jeg absolutt ikke spise i svangerskapet? Jeg vet at jordbær og reker er bannlyst  og sterk mat men det må vel være noe mere??

alle de tingene kan du spise nå,men ikke når du ammer.[:D] iallefall etter det jeg har lest! [:)] jordbær må du vaske godt før du spiser! [:)] en regel som jeg bruker er at alt som har grodd i jord eller like oppå jorda må vaskes godt. leste det en plass,for å forhindre toksoplasmose. det står endel om det her   http://www.babyverden.no/templates/Subject____656.aspx?cat=14

ORIGINAL: momy

alle de tingene kan du spise nå,men ikke når du ammer.[:D] iallefall etter det jeg har lest! [:)] jordbær må du vaske godt før du spiser! [:)] en regel som jeg bruker er at alt som har grodd i jord eller like oppå jorda må vaskes godt. leste det en plass,for å forhindre toksoplasmose. det står endel om det her   http://www.babyverden.no/templates/Subject____656.aspx?cat=14

Jeg kunne spise alt da jeg ammet,mens en venninne kunne ikke spise noe.
Må bare prøve deg frem tror jeg.
Ellers kan enn spise nesten alt utenom rått kjøtt og for stor fisk og sånne ting.

Ost som er laget av upastorisert melk. Pastorisering vil si å varme opp melka til et visst punkt for så å avkjøle den igjen. Dreper en del bakterier med å gjøre det sånn.

Ikke hørt man skal være påpasselig med mat og sånt i svangerskap, men en skal passe seg for enkelte ting når man ammer.. 

En skal også være forsiktig med å kose/klappe for mye på fremmende katter og slikt...  om dette er en myte eller ikke alltid godt å vite..[;)]

ORIGINAL: bebe

En skal også være forsiktig med å kose/klappe for mye på fremmende katter og slikt...  om dette er en myte eller ikke alltid godt å vite..[;)]

Det med katter er ikke en myte, man kan blir smittet av toxosplasmose. Men man kan fint kose med katten så lenge man vasker hendene etterpå, er ikke verre enn det.

ORIGINAL: bebe

Ikke hørt man skal være påpasselig med mat og sånt i svangerskap, men en skal passe seg for enkelte ting når man ammer.. 

Jordmor påpekte til meg at det var VELDIG viktig å spise gjennomstekt kjøtt! Og vaske grønnsaker godt. Så jeg må bare si at det er feil det du har hørt..at man ikke skal være så påpasselig. Selvfølgelig, man skal ikke bli hysterisk, men akkurat med de tingene jeg nevnte bør man være nøye med pga forskjellige bakterier.

Back
Topp