Mat??

ladand

Glad i forumet
Hva får deres små å spise nå?
Sanna er blitt så stor at hun virker litt grøtlei, er utrolig interessert i hva jeg spiser og skal smake.
Hun får grøt til frokost, lunch i barnehagen(hva de enn har), middagsglass til middag og grøt til kvelden. kan jeg gi mer brødmat?

Tida har aldri vært noen grøtjente og vi sover lenge om morningen. I det siste har rytmen vår vært således: Hun får pupp i sengen om morgenen, det holder henne helt til hun får mat i barnehagen, de får servert makaroni eller ris med grønnsaker og kylling etc. Kl 14 får hun matpakke som jeg har laget, i dag var det brød og fiskebolle fra gårsdagens middag i morgen skal hun få kylling fra i dag. Da vi kom hjem var hun så sulten at hun ikke kunne vente på middag, hun fikk en brødskive + en god pupp og en halv. Så spiste vi middag med potet, kylling og grønnsaker. Før hun ble lagt fikk hun en boks frukt og to pupper.

ORIGINAL: ~Nathalies mamma~

Jeg gir grøt til frokost, brød og youghurt til lunsj, hjemmelaget mmiddag, brød og frukt til kvelds. og 3 flasker mme i løpet av en dag.

Samme her[:D]

Vi har følgende matrutiner;

morgen, før vi står opp; pupp
ca 07:00 frokost: brødskive med velling å drikke til
11:00 lunsj (i barnehagen): stort sett brødskive med diverse, og frukt, men også risgrøt eller annet
14:00 (i barnehagen): brødmat, knekkebrød eller yoghurt + frukt
17:30 middag hjemme - det vi har (eller middag jeg har laget og fryst ned) + gjerne litt yoghurt, frukt, el.l. til dessert
19:00 kvelds (på rommet før hun legger seg) - pupp

Johanna spiser mer eller mindre alt nå - og vi lar henne smake på stort sett alt vi spiser så lenge det ikke er alt for salt (eller søtt - vi holder henne unna iskrem, kaker, og alt søtt fremdeles)

hos oss er det sånn:
frokost: 2 skiver med feks. makrell, leverpostei,ost,prim....osv
lunsh:1 skive+ yoghurt eller frukt
middag:hjemmelaget
kvelds:grøt

har slutta helt med mme siden de oppfordrer til det på helsestasjonen, så nå får hun ei flaske med litt lettmelk om morgenen før frokost.

Ca. kl. 06.00 - pupp
07.00 brødskive og melk + litt frukt eller fruktpurè
Ca. 08.30 litt yogurt i barnehagen
11.00 brødskive-måltid med melk
14.00 Frukt og grønnsaker
16.00 Middag hjemme, hun spiser det samme som oss, nekter å spise noe annet + litt frukt til dessert
18.30 Kveldsmat, som består i brødskive eller hjemmelagde vafler eller pannekaker (laget på 50% hvetemel og 50% sammalt hvete fin)
        + melk og en liten fruktbit (for å øke jernopptaket)
19.00 Litt kveldskos-pupp før hun legger seg.

Vi lar Lotte spise det hun vil ha av vanlig mat, men passer ennå litt på at det ikke er for salt mat.
Men hun spiser det aller meste, hun elsker f.eks pasta med pesto, så her er ikke hvitløk noen hindring.[:D]
Lotte rett og slett nekter å spise babygrøt, middag på glass osv. Vi sluttet helt med grøt for vell en måned siden.
Hun har vært grøt-lei lenge, så det var ikke noe å gjøre med det. Men til gjengjeld spiser hun masse masse av "voksen-maten".

Her er det sån ca:

07.00 - Velling 300 ml i senga til oss
10.00 - Grøt ev brødskive + Vann

etter det er det frukt, yoghurt, frukt etc
Wilma elsker fersk frukt!
(og all mat vi spiser.. hehe)

Middag spiser hun det vi spiser.
Har mat på glass og i tillfelle...

18.30 - Grøt + Vann
19.00-19.15 - Velling 300ml

Du kan helt sikkert gi brødskiver i steden for grøt hvis du bare sørger for at hun får i seg nok jern på annet vis.

Frida er lei av brødskiver så hun lever på grøt, Yoghurt, middag, frukt og grønnsaker, og mme selvfølgelig.

kl.08.00 frokost i barnehagen: brød og MME
kl.11.oo lunsj: brød, pære/banan eller annen oppskåret frukt og vann.
kl.14.00: brød og youghurt
kl.16.30: middag: glass eller den middagen vi spiser
kl.18.30: grøt eller brød + MME

Back
Topp