Mat

LostWitness

Glad i forumet
Hva gir dere av mat nå?
Min får grøt til frokost og kvelds, og middagsglass til middag. Gir ikke noe fast til lunsj. Av og til får hun sviskemos eller en klemmepose om vi er på farten og jeg ikke vil dra frem puppen. Ellers ammer jeg stort sett mellom frokost og middag. Er så usikker på hva jeg skal gi til lunsj. Hva gir dere?
 
Her starter han dagen med en flaske i senga rundt kl 7. Så steller vi oss og spiser frokost sammen med storesøster rundt 730-8. Da spiser han en brødskive med forskjellig pålegg. Favorittene er leverpostei og makrell i tomat, men han liker også smør, prim, banan, fruktmos, osv. Han spiser skiva selv i biter.

Så spiser vi tidlig lunsj rundt kl 10-1030. Da får han som regel en banan eller en bananlapp, grov vaffel eller liknende, litt avhengig av hva vi har. Så får han en flaske når han legger seg kl 11.

Når han våkner fra lur ca kl 13 får han gjerne litt banan hvis det er noe igjen fra lunsj eller så får han tygge litt på et knekkebrød.

Kl 1530-16 er det middag. Da spiser han det samme som oss oppdelt i biter eller staver.

Kl 18 er det kveldsmat, da spiser han en porsjon grøt laget på havremel med det jeg har av fruktmos i frysen. Som regel aprikos, sviske eller noe annet. Så får han en flaske i senga før han legger seg kl 19 :)

Han er 8 mnd om to uker til.
 
Lillebror spiser ca. én porsjon grøt til sammen i løpet av dagen, gjerne 1/2 porsjon til frokost og 1/2 porsjon til kveldsmat. Han får også ett glass med sviskemos (for å holde magen i gjenge), 1/2 avocado (fint med litt fett), banan/bær/fruktmos (det vi har), samme middagsmat som oss (det som det passer å gi, baby led weaning) og 1/2 brødskive med leverpostei eller kaviar. Det varierer hva han spiser når, også avhengig av hvorvidt vi er hjemme eller ute. Jeg ammer ham når vi står opp, før formiddagsluren (med mindre vi er ute av huset og han sover luren i vogna), før ettermiddagsluren (samme opplegg), når han skal legge seg, og ca. 2–3 ganger i løpet av natten, gjerne ca. kl. 22, midnatt og 4.

Han blir åtte måneder i morgen. :)
 
7 mnd her og kan kjenne meg litt igjen! Eg ammer ho når ho våkner, litt seinere spiservi skive med leverpostei, smør eller makrell til frokost. Vi nærmer oss kanskje 1/4 skive no. Ho hiv for det meste på golvet.. Men eg hjelper til så det blir litt i magen og!

Stort sett amming frem til middag, utenom et måltid med det som finnes av frukt i huset. Gjerne en klemmepose om vi er på farten! Så blir vel gjerne det som er lunsjen her da? Frukt og mjølk til lunsj må vere bra! Ellers funker jo skive, graut, middagsrester og sånt også fint?

Til middag blir det det som er babyvennlig av vår middag, enten rester fra dagen før eller babymatglass om vi spiser noe ho ikkje kan få. Pleier lage maten uten krydder, så ta av litt til ho, før det krydres og sauses og det som må til, som gjerne ikkje passer for ho.

Graut til kvelds. Utanom grauten er det ikkje så veldig mykje mat som går ned ila dagen, men ho får smake og kjenne (og mate hunden) og er fornøyd og hadde heilt normal vektoppgang. Så eg tenker det går seg til..
 
Anbefaler barebrabarnemat.no for oppskrifter og inspirasjon, bruker den aktivt selv og slipper mye frustrasjon når kreativiteten er fullstendig fraværende :)
 
Back
Topp