mat

S-Sol

Flørter med forumet
❤️ Augustlykke 2020 ❤️
lurer litt på hva dere spiser, mengde osv.
feks
frokost: xxxxx
mellommåltid: xxxxx
lunsj: xxxxxx
mellommåltid: xxxxx
middag: xxxxxx
mellommåltid: xxxx
kvelds: xxxxxxx

synes det er vanskelig å spise det jeg skal i løpet av dagen og trenger eksempler på hva som blir nokk.

Frokost: 2-4 skiver med majones, ost og tomater (eneste jeg craver)

Lunsj: Kesam/vaniljeyoghurt med granola/nøtter (dersom jeg er sulten-spiser ikke alltid lunsj eller mellommåltid).

Middag: En porsjon, til tider mindre enn en porsjon. Er ikke typen som tenker på å kun spise sunt. Typisk middag er lasagne, pasta, indisk, og arabisk mat.

Kvelds: Dersom jeg spiser kveldsmat blir det ofte resturante pizza/nuggets/lunsj maten

Jeg pleier ikke å ha noe særlig mellommåltider aent enn at jeg småspiser underveis. Da går det ofte i goodies (spesielt chips), og vannmelon. Har bestemt meg for å bli flinkere med å spise frukt og grønt fra og med denne uken.

Før jeg ble gravid, har jeg alltid spist lite. Har slitt med å prøve å gå opp i vekt, og har vært mye bekymret for om kostholdet vil prege barnet mitt på noe som helst måte. Jeg er derimot veldig fornøyd med at barnet er 3% mer en normalt, og at størrelsen hans er som den skal. Iløpet av graviditeten har jeg ikke stresset mye med å endre vanene mine i form av å tvinge meg selv til å spise noe mer enn det jeg orker. Har derimot aldri hatt så bra appetit som jeg har nå, og jeg elsker det (og håper det varer til etter fødselen også!).

En vanlig dag kan se sånn ut:

Frokost: to skiver ristet brød med peanøttsmør, banan, ost, syltetøy e.l. En frukt og et glass melk

Lunsj: en porsjon middagsrester fra dagen før evt lager jeg noe varm mat, ofte med noe brød og smør ved siden av.

Mellommåltid: en porsjon havregryn med melk, frukt, rosiner og nøtter

Middag: en porsjon fisk, kylling, grønnsaker, saus, poteter o.l Noen dager vegetarretter/ ovnsretter. Salat.

Mellommåltid: et stort glass oboy med ekstra lett melk, en yougurt, noen kjeks e.l

Kvelds: to knekkebrød med smør og ost og agurk.

I helgene blir det i tillegg litt chips og godteri og saft til middagen.

Frukost: 200g cottage chees med bær el appelsin, eller havregraut el kjøleskapsgraut med bær

lunsj: 3 knekkebrød med avokado eller Ein liten porsjon middagsrester, eller skyr med korn

mellommåltid: banan, eple eller skyr

Middag: vanlig prosjon med svin, kylling, laks, kjøtt med tilbehør

Mellommåltid: melon, frukt, skyr

kvelds: 2 knekkebrød, el skyr, el Brushetta
Kanskje noko chips/sjokkis/bær

Vanligvis pleier eg ikkje eta kveldsmat men i graviditeten må eg ha det... og ete berre ein skyr ila dagen altså, men litt forskjellig når eg ete den ;)

Frokost: noen dager ingenting annet enn en kopp kaffe, andre dager to brødskiver med ost, skinke eller nugatti.

Lunsj: 1 eller 2 brødskiver igjen, eller yoghurt med müsli.

Middag: en stor-ish porsjon. Typisk middag er kylling/fisk/kjøttkaker/krabonade/pølser med saus, grønnsaker og ris eller poteter. Eller gryteretter, taco, lasagne, hamburger, pizza, egentlig hva enn vi føler for den dagen.

Spiser ikke kveldsmat, men har hatt en tendens til å avslutte dagen med en neve snop eller en is de siste ukene. Ikke så lurt akkurat, men har ikke så mye matlyst :p

Spiser ikke mellommåltider.
Føler jeg spiser lite i forhold til mange andre. Men har klart å legge på meg 8kg allikevel da :laughing002

frokost: tre knekkebrød (med enten ost, smøreost eller) avokado. Alternativt havregrøt med frukt/bær. Litt appelsinjuice, litt kaffe.

lunsj: Varierer veldig, men som oftest brødskriver, rundstykker eller knekkebrød med f.eks. skinke eller ost.

mellommåltid: Yoghurt

middag: En porsjon kjøtt/fisk/kylling med tilbehør (grønnsaker, potet, ris, pasta e.l.). Kan også være gryterett, ovnsrett, suppe, pizza, pannekaker etc. Varierer veldig hva vi har til middag - kommer ikke på alt.

kvelds: Et par brødskiver/yoghurt og müsli. Kanskje noe ekstra hvis jeg føler for det f.eks. litt is.

Frokost: 1-2 rugsprø eller frøknekkebrød med ost eller cottage cheese+syltetøy uten tilsatt sukker

lunsj: mye det samme som frokost (Noen ganger brødskiver istedenfor knekkebrød), eller evt eggerøre/omelett med grønnsaker ved siden av.

Mellommåltid: frukt/yoghurt/knekkebrød med pålegg, og sniker jeg ofte til en rute med 86% mørk sjokolade:p

Middag: en grei porsjon med det vi har, merker at jeg må spise mindre porsjoner nå som det blir mindre plass.

kvelds: brød/knekkebrød/havregrøt + bær/frukt

om jeg sitter oppe lenger enn til kl 22, må jeg gjerne ta enda et knekkebrød før jeg legger meg.

Jeg lever ganske sunt i utgangspunktet, men tar selvfølgelig en is i ny og ne, eller koser meg med bakst dersom vi har bakt noe. Kiloene har rent på likevel, men det har nok mer meg inaktivitet enn kosthold å gjøre. Bekkenplager og lite energi er noe dritt:p

Jeg sliter jo litt med mat for tiden siden jeg reagere fort pga ibs.. men stort sett ser det sånn ut:
Frokost: 2 egg med Berit Nordstrand sitt smør uten melk og ett glass appelsinjuice, eller en grønn smoothie med appelsinjuice.
Lunsj: Joes club, det er rugbrød med avokado, kylling, tomat og pesto. Eller feks en müsli yoghurt, 2 glutenfrie knekkebrød med bringebærsyltetøy eller ingenting..
Middag: Går i fjordland for tiden pga bygger om kjøkken.. så då blir det feks kjøttkaker, lapskaus, eller thai/kina takeaway då med ris eller glassnudler og noe kylling greier. Ser sååå frem til nytt kjøkken neste uke :smug:
Spiser sjeldent kvelds men ender opp med chipsposen eller en bit og to av melkefri sjokolade.
Eg drikke utrolig mye vann og vann med kullsyre, snakke sånn halvannen til 2 liter pr dag.
Eg har kun lagt på meg 4 kilo og er i uke 32 nå, så ganske lite.. men hadde jo ett par kilo å ta av og. Har ikkje fått noe vann i kroppen ennå, men tenke det kommer fort når det blir varmere :facepalm:

Back
Topp