Mat

Aicelain

Elsker forumet
Marsboerne 20 18
Oktoberlykke 2019
Hvordan går det med dere små og mat [emoji4] ? Faller det i smak eller er de skeptisk? Hva får deres små? Hvilken grøt bruker/lager dere?
Vi bruker nestle sine 4 mnd grøter: mild havre og banan/ris. I tillegg har jeg lager forskjellig grønsak mos og fryst som isterninger han får til middag.

Her går mat ned på høykant, særlig grøt. Han gaper som en fugleunge [emoji23] Klager når talerkenen er tom. Jeg forstår han litt da [emoji56]Smakte på babygråten, og den smakte jo godt [emoji87] særlig den havregrøten. Flere som synes babygrøt smaker godt [emoji85]?
 
Min er skeptisk. Det hun ser ut til å like en dag griner hun på nesen av neste dag. Vil ikke ha grøt. Banan liker hun stort sett, og sånne mais-pinner[emoji85] Ellers smaker hun, vil bare ha en munnfull eller to og begynner å hylskrike hvis jeg prøver å gi henne mer.. Sukk!
 
Mat går veldig fint :) Hun er VELDIG interessert og glad i mat, så det er kjempegøy! Hun får grøt om kvelden, de to 4 mnd grøtene til nestle (banan og ris er helt fantastisk, så er ikke alltid hele porsjonen går til henne.. Viktig å sjekke flere ganger at grøten ikke er for varm :hilarious:). Begge grøtene går ned på høykant. Blanda banan i den mild havre og det var suksess :)

Hun fikk også sitt første middagsglass i dag (ikke hele glasset altså), det var gulrot som sto på menyen i dag. Det gikk også ned.

Ellers har jeg laget søtpotetmos og fryst, det liker hun godt, samt at hun også har smakt avokado (Det likte hun IKKE) og vanlig potet :)

Vi har fått klarsignal til å gi to måltider om dagen nå siden hun sover så dårlig om natta, så vi får se fremover om det hjelper.
 
Mi liker mat veldig godt. Hun får en porsjon middag på formiddagen og en porsjon grøt til kvelds. Gir de 4 mnd grøtene. Middag er blanding av kjøpeglassene med potet og gulrot, og hjemmelaget mos. Har laget av søtpotet, potet, gulrot, pastinakk og reddik. Alt blir godkjent [emoji3]
 
Går fint. Vi har brukt mais og banan og mild havre fra nestle men gikk over til semper mild havre i går, den er han tydeligvis ikke så fornøyd med, men regner ned det får seg til. Har planer om å lage den selv etter hvert, må bare bli litt tryggere på at han kommer til å få i seg nok vitaminer [emoji14]

Han får stort sett alt mulig (minus ting som ikke er anbefalt såklart), og er ikke noe han ikke har likt, tror det som oftest er konsistensen som blir feil for han, så f.eks søtpotet som blir litt tykt pleier jeg å blande med litt mme. Putter også en isbitterning i grøten. Den er så smakløs fra før, så greit å piffe den opp litt [emoji14]

Men har vært litt redd for at han ikke får i seg nok da han tidligere lå langt over veiledene mengde mme, men nå langt under. Men 5mnd kontroll idag viste en gutt som lå perfekt på seg [emoji170]
 
Så langt har alt vi har gitt han gått ned på høykant! Vi har gitt smaksprøver av banan, vannmelon, gulrot, brokkoli, potet, pastinakk, flaskegresskar, eggeplomme, avocado, aprikos og aspargesbønner. Nå får han havregrøt laget på havremel hver morgen (legger i bløt over natten), med aprikosmos og extra virgin olivenolje. Han har dessverre ikke lagt på seg noe særlig de siste månedene, så prøver å få i han litt mer fast føde. Han er litt treig i magen nå, så må holde litt igjen.
 
Mini er nå 4 mnd og jeg har så smått begynt med grøt, hu spiste ca en porsjon. Hvor mye mat skal de liksom ha når de er så små? Hun får mm utenom. Jeg klarte ikke vente med mat til henne, de andre var jeg så sær med de skulle ikke få mat før de var rett rundt 6 mnd liksom. Hvordan trapper dere opp , for hovedmåltidene skal vel være melk frem til de er 6 mnd. jeg har helt glemt ut hvordan dette virker... det er noe graps også med denne grøten
 
Lille er 4,5 mnd, hun får litt grøt og smaksprøver hver dag. Har prøvd forskjellige frukt- og grønnsaksmoser og litt frukt i food feeder. Av grøt har vi prøvd Nestlé banan/ris og Holle risgrøt blandet med mm, førstnevnte likte hun best. Hun er veldig interessert i noen få skjeer, så er det helt stopp. Kommer til å ta lang tid før vi er oppe i en full porsjon i denne farten.

Bruker dere kokt vann i de grøtene som skal blandes med vann? Så det sto på en pakke jeg har, turte ikke annet men kan ikke huske at jeg gjorde det til eldste. Han begynte imidlertid ikke med grøt før 6 mnd.

Mini er nå 4 mnd og jeg har så smått begynt med grøt, hu spiste ca en porsjon. Hvor mye mat skal de liksom ha når de er så små? Hun får mm utenom. Jeg klarte ikke vente med mat til henne, de andre var jeg så sær med de skulle ikke få mat før de var rett rundt 6 mnd liksom. Hvordan trapper dere opp , for hovedmåltidene skal vel være melk frem til de er 6 mnd. jeg har helt glemt ut hvordan dette virker... det er noe graps også med denne grøten
Helsesøster sa (uoppfordret) sist vi var på veiing at det var bare å gi henne grøt og annen mat, og da jeg spurte om mengde sa hun at det ikke var noen «grense» for hvor mye siden hun la så fint på seg av mm. Trodde det var heller omvendt, at hvis de la dårlig på seg burde de spise grøt i tillegg. Men veldig morsomt med mat (i hvert fall for foreldrene :p), så gir gjerne så mye hun vil ha.
 
Sist begynte jeg med grøt og smaksprøver da gutten min var 4mnd i håp om at han skulle sove bedre. Han la veldig godt på seg av bare mm så han trengte det ikke. Det hjalp ingenting på søvn...
hun her sover mye bedre, og legger så godt på seg så jeg venter denne gangen. Men fint å lese seg opp litt på hva dere gir så er vi klar ved 6 mnd [emoji4]
 
Vi har måttet begynne med grøt da han ikke virka helt fornøyd med kun mm lenger. Startet rett før 5mnd dagen etter råd fra hs. Mistenker det er fordi han er så stor (9kg), og derfor trenger mer mat. Alt går ned her, og han blir superivrig når han skjønner at han skal få! Får grøt, grønnsaksmos og smoothie, men ikke noe fast på når han får hva ennå. Får også tygge på litt skorper og staver av grønnsaker innimellom, og han elsker å holde og spise selv! [emoji4]
 
Har ikke begynt enda. Fullammer til han er 6mnd. Så noen få uker igjen nå. Blir spennende.
 
Her slukes alt han har prøvd så langt. Han vil helst holde skjea selv, så må vel gi han noen staver med ting snart.
 
Dere som gir grøt. Hvor mye gav dere første gangen? Gav dere til h*n ikke ville ha eller økte gradvis? Tror vi får beskjed om å begynne med grøt til onsdag på 5 mnd kontroll, og lurer på hvordan det er best praktisk for at han ikke skal få vondt i magen. Lurer også på når på døgnet dere gir grøt?
 
Dere som gir grøt. Hvor mye gav dere første gangen? Gav dere til h*n ikke ville ha eller økte gradvis? Tror vi får beskjed om å begynne med grøt til onsdag på 5 mnd kontroll, og lurer på hvordan det er best praktisk for at han ikke skal få vondt i magen. Lurer også på når på døgnet dere gir grøt?
Her på Hs sa de at man starter med en skje. Selv om de vil ha mer. Deretter øke gradvis. Viktig å ikke gi noe annet den dagen i tilfelle reaksjon så man vet hva som utløste reaksjonen.
De anbefalte absolutt ikke å gi grøt på kveld fordi det kan føre til magevondt å fordøye annet enn melk, så formiddag eller tidlig ettermiddag.
Dette var rådene fra vår helsestasjon. :)
 
Her på Hs sa de at man starter med en skje. Selv om de vil ha mer. Deretter øke gradvis. Viktig å ikke gi noe annet den dagen i tilfelle reaksjon så man vet hva som utløste reaksjonen.
De anbefalte absolutt ikke å gi grøt på kveld fordi det kan føre til magevondt å fordøye annet enn melk, så formiddag eller tidlig ettermiddag.
Dette var rådene fra vår helsestasjon. :)
Takk for svar :)
 
Dere som gir grøt. Hvor mye gav dere første gangen? Gav dere til h*n ikke ville ha eller økte gradvis? Tror vi får beskjed om å begynne med grøt til onsdag på 5 mnd kontroll, og lurer på hvordan det er best praktisk for at han ikke skal få vondt i magen. Lurer også på når på døgnet dere gir grøt?
Han fikk bare en skje første dagen. Etter det brukte jeg bare en måleskje fra mme-pakka til å øke pulvermengde. En skje til hver 2. Dag til vi har oppe i 20 g pulver, da fikk han en full porsjon.
Ang mengde vann så har vi alltid brukt bittelitt ekstra enn det som står på pakka, synes de alltid blir for tykke i konsistens om jeg følger pakka [emoji14]
Vi fant raskt ut at grøt som første måltid ikke var en suksess da ALT kom opp igjen:p
Så tar det som måltid nr 2 :)
 
Back
Topp