Mat

Jente1990

Forelsket i forumet
Augustlykke 2015
Hei dere! Ser mange av dere gir både grøt, søtpotet, gulrot, avokado osv.. Kan ikke dere dele oppskrifter og erfaringer rundt det? :D Og hvorfor dere har valgt å gi akkurat det som dere gir? Vi har bare såvidt fått innført en hel porsjon grøt til frokost, men tenker å starte opp med litt middagsmat..

Avokado moser jeg bare og har kanskje i litt morsmelk hvis jeg føler for det! Middagsmat og fruktmoser laget jeg ved å dampe til mørt før jeg kjører det med stavmikser! Har væske oppi til ønsket konsistens! Noen ting presser jeg gjennom en sil i tillegg for å fjerne tråder, steiner osv. (Var mer nøye på det før for nå brekker han deg ikke av litt større biter). Svisker, pære og aprikos et noe som nesten alltid blir silt i tillegg!

Fryser ned alt i isterningdbrett! Når fryst tar jeg de over i plastposer! Så tar jeg opp det jeg føler for den dagen! Liker å ikke blande alt så han kan få litt rene smaker også!

Er bare å prøve seg fram så lærer man fort! Jeg damper istedenfor å koke for det bevarer næringsstoffene bedre! Tar innimellom vare på "kokevannet" og gir på flaske! Det syns han et veldig godt!

Et tips! Hvis du skal lage pæremos så ville jeg silt av litt vann istedenfor å tilsatt! Er utrolig mye vann i pærene for tiden :p

Vi begynte først ved 3,5 måned med grøt i en flaske :) dette fordi han virket mer sulten og kunne ikke øke mengden mme enda mer! Der begynte vi først med 1 ta, og økte gradvis. Nå er vi oppe i 6 ts, han er 4 mnd og 1 uke! Og så har han først fått smaksprøver på søtpotet, gulerot, eggeplomme, avokado og pære. Nå er han oppe i et grøtmåltid (enten vanlig grøt eller blandet med mme på flaske) og et annet måltid(grønnsaksmos osv) per dag!

Lager mos ved å dampe grønnsaker/frukt og blander i litt av kokevannet før jeg fryser ned i silikonformer. Når jeg skal tilberede maten varmer jeg i vannbad med litt usaltet meierismør! Har ikke gitt så mye blandinger enda, men lagde avokadomos med søtpotet og eggeplomme en dag. Det var godt og mettet som et måltid :)

Tenkte begynne smått med brød snart + fisk/kylling og kanskje lage smoothie :) har kjøpt sånne søte refill-poser til hjemmelagd smoothie!

Last edited:
Jeg moser avokado, blander med litt vann for å få til en fin konsistens :) så fryser jeg det ned i isbitbeholdere å gir kanskje en terning :)

Ellers så gir jeg frukmos og grøt med sviskemos i hver kveld :) da spiser hun en halv grøtporsjon.

Måtte kutte ut gulrot og søtpotet fordi hun fikk magesmerter av den :(

Vi begynte først ved 3,5 måned med grøt i en flaske :) dette fordi han virket mer sulten og kunne ikke øke mengden mme enda mer! Der begynte vi først med 1 ta, og økte gradvis. Nå er vi oppe i 6 ts, han er 4 mnd og 1 uke! Og så har han først fått smaksprøver på søtpotet, gulerot, eggeplomme, avokado og pære. Nå er han oppe i et grøtmåltid (enten vanlig grøt eller blandet med mme på flaske) og et annet måltid(grønnsaksmos osv) per dag!

Lager mos ved å dampe grønnsaker/frukt og blander i litt av kokevannet før jeg fryser ned i silikonformer. Når jeg skal tilberede maten varmer jeg i vannbad med litt usaltet meierismør! Har ikke gitt så mye blandinger enda, men lagde avokadomos med søtpotet og eggeplomme en dag. Det var godt og mettet som et måltid :)

Tenkte begynne smått med brød snart + fisk/kylling og kanskje lage smoothie :) har kjøpt sånne søte refill-poser til hjemmelagd smoothie!

Er ikke 4 mnd litt tidlig for fisk og kjøtt? Syns jeg har lest at det går fint fra 6+ mnd!

Takk for svar dere :) Er det noen spesiell grunn til hvorfor så mange gir søtpotet istedefor vanlig potet?

Her har vi hatt søtpotet, sviske, grøt, avocado og brokkoli.. Har ikke begynt med noen fulle måltider enda :)

Back
Topp