Du bruker en utdatert nettleser. Det kan hende den ikke viser dette eller andre nettsteder riktig. Du bør oppgradere eller bruke et alternativ nettleser.
Eg lurer på om en ikke kan spise salami ol når en er gravid?
Eg vet spekemat er fy, krabbe innmat ol men har SÅ lyst på salami men mener og huske noen har sagt at der er fy og spise?
Er veldig delte meninger om det. Egentlig så er all spekemat i norge trygg, for alt er laget på fryst kjøtt, og alt saltet den ligger i over lang lang tid gjør det umulig for bakterier å vokse frem. Men siden noen har vært så uheldige å bli smittet av bakterie ved å spise spekekjøtt som er skjært opp på kjøttkuttere som også er brukt til rått kjøtt (som faktisk skjedde på sykehus for ca 15 år siden) så har helsemyndighetene gått ut og advart ALLE gravide for sikkerhets skyld. Det er faktisk større sjangs for å bli smittet av den bakterien hvis du f.eks. står og tilbereder et kjøttstykke og er så uheldig å få rå kjøttsaft under neglene og ikke får vasket det skikkelig.. Legen min lo høyt da jeg spurte om det var farlig å spise saltpølse.. Men, forsiktig som jeg er, så spiser jeg heller andre ting enn de tingene som blir advart mot, bare sånn for å være HELT på den sikre siden Er vel ikke lenge før det er farlig å spise kokt skinke heller tenker jeg Da mamma gikk gravid spiste ho både spekeskinke, saltpølse og reker, og her sitter jeg da, jeg døde ikke Hva tror du de gjorde før de fikk disse rådene fra staten?
Eg kan skjønne det med ferskvannsfisk, sel ol men ikke spekemat.Eg mener eg spiste salami sist eg var gravid for eg regnet ikke det som spekemat.Ingen sa da at salami var under der heller..
Men nå leste eg at salami var det og eg er så saltsulten men alt det gode er jo "farlig"..
Men kan vel alltid ha spekeskinka litt på grillen
Jeg synes denne brosjyren er fin fra matportalen. Mange gode råd til oss som er gravide, særlig oss som er førstegangsgravid og skal ro oss frem i den nye verdenen
Det blir nevnt at i norge produseres salami o.l trygt, og dette stemmer. Men det jeg husker vi ble fortalt i forige graviditet var at det er oppbevaringen som er problemet, ikke produksjonen.
Så hvis man apsolutt skal spise salami/spekemat, så må pakningen være nyåpnet (samme dag), og være oppbevart kjølig hele tida.
Med andre ord blir det dyrt om man skal åpne ny pakke hver dag
Og uansett er dette mat som er i rissikosonen, så det tryggeste er å holde seg unna
Jeg spiste vel salami en skjelden gang, men da kun av helt nyåpnet pakke, som jeg visste hadde ligget kjølig