Mat

Leste at man skal være forsiktig med laks pga holdbarhet. Men vi har fått oppdrettslaks som vi selv har froset, tint, saltet, røkt og froset igjen. Jeg har ingen spesifikk holdbarhetsdato på dette. Vil dere si at det er trygt og spise litt røykalaks? :)

Leste at man skal være forsiktig med laks pga holdbarhet. Men vi har fått oppdrettslaks som vi selv har froset, tint, saltet, røkt og froset igjen. Jeg har ingen spesifikk holdbarhetsdato på dette. Vil dere si at det er trygt og spise litt røykalaks? :)

Fra matportalen:

VÆR SPESIELT OPPMERKSOM PÅ:
  • Gravet eller røkt fisk bør spises godt innenfor holdbarhetsdato (bakterier).
  • Gravide kan spise sushi laget av rå, fersk marin fisk, men bør unngå produktene på listen over. Dersom du skal lage sushi selv, se Slik lagar du sushi som er trygg å ete fra Mattilsynet (bakterier).
Så jeg ville vært forsiktig hvis du ikke er sikker på holdbarhetsdato. Anbefaler matportalen, mye tryggere å få råd der enn synsing fra andre på forumet. Noen her har naturligvis kompetanse til å si noe om det, men så lenge vi ikke vet hvilken kompetanse de har er det best å forholde seg til helsemyndighetenes råd.

Eg hadde ikkje hatt problem med da. Du veit jo sjøl at da e blitt behandla skikkelig. Frossen fisk e vel sagt å holda ca 6 mnd.

Back
Topp