Mat :)

Jeg tror ikke det er noe farlig å spise salami ett par ganger! Har spist det selv en gang... Har en venninne som spiste det hele tiden ( hun visste ikke at der var spekemat) og hun har to friske barn! Man skal ikke spise det fordi det KAN være at man kanskje får bakterien i seg! Jeg tror ikke det er så lett og bli smittet, men det er bedre å unngå noe som kan gi deg det, enn å ta sjansen!!

Røkelaks vet jeg ikke om du kan spise! Jeg tror egentlig det:/ ta ett kjapt søk på nett, så finner du ut av det!
Du har nok ingenting å bekymre deg over!

Går sikkert bra. Sjekk ut kostholdsrådene for gravide og følg dem. Du trenger kun å spise en bit av salami/spekemat for å bli smittet av listeria og det er derfor alle gravide rådes å holde seg unna.

Mest sannsynlig har det gått veldig bra. Er du bekymret kan du be legen ta blodprøve av deg for å se om du har fått bakterien i deg.

Men sånn generelt så bør man holde seg _helt_ unna spekemat, som ALN89 sier; har du spist en liten bit med infisert kjøtt så er det nok til å bli smittet. Å spise det en gang i blant er derfor noe du bør unngå.

Servelat og røkelaks kan du spise så lenge det er helt nyåpnet.

jeg ville ikke spist røkelaks fra ett koldtbord, for den er nok ikke helt fersk og nyåpnet. Slike ting bør man kun spise når man er 100% sikker på når det ble åpnet of at datoen er god:)

Jeg tenkte ikke over at pepperoni var spekemat i begynnelsen. Så spiste det noen ganger. Og har 1 voksen katt og 4 kattunger. Samboeren tar selvfølgelig kattedoene, men jeg har tørket opp kattetiss når jeg har sett det.. Og jeg har jo kost med de fra de var nyfødte, da de fortsatt var våte etter fødsel. Men har hvert nøye med å vaske hendene ofte. Alle prøver har hvert negative foreløpig.

Back
Topp