Mat

Trekløveret <3

Forumet er livet
Wrææææl!! Søkte opp hva som er såkaldt nei-mat når en er gravid siden jeg ikke helt husker det fra sist.. Og der står det brie! Elsker brie!! Hvordan skal jeg overleve!?!?:eek:xsmile8:rolleyes:;)

http://www.babyverden.no/Gravid/Helse/Kosthold/Hva-er-nei-mat-for-gravide/

Også står det "Salami og annen spekemat bør du styre unna så lenge det ikke har vært fryst ned eller varmebehandlet først." Liker veldig godt den god og mager salamien på brien..der står det at den er røkt med bøkeflis..??!! Bør jeg da holde meg unna denne også..?!

Jeg ville holdt meg unna det, når de røyker kjøttet så blir den ikke "gjennomstekt" :)

Nye retningslinjer sier at man kan spise norskprodusert salami:) også så jeg noen som hadde sendt mail til tulip og spurt hvordan deres salami var å spise, og den skulle være helt trygg!

Fant ut at man kan spise sushi! Da ble jeg happy :)

Om man fryser salamien først da? Da burde man jo være dobbelsikker :p salami er jo godt i ostesmørbrød også, men brie er tungt for meg også :( elsker det...

Ser jeg må gå til innkjøp av koffeinfri kaffi også :o 1-2 kopper er jo ingenting... Greier meg ikke på det :)

Plomme; får ikke sitert nå..men tunfisk?! Vil det si sånn hermetikkbokser?!

Hehe, så det stod på siden av listen nå...Beklager dumt spm:)

Last edited:
Plomme; får ikke sitert nå..men tunfisk?! Vil det si sånn hermetikkbokser?!

Tunfisk på hermetikk er trygt, jeg mener den råe som brukes til sushi. Den er ikke trygg. Ellers skal all annen rå fisk som er behandlet som den skal til sushi (nedfrosset i et døgn) være trygt :)

Om man fryser salamien først da? Da burde man jo være dobbelsikker :p salami er jo godt i ostesmørbrød også, men brie er tungt for meg også :( elsker det...

Salami skal funke bra så lenge den er varmebehandlet ;)
Visstnok ikke like sikkert med frysing, fordi det faktisk ikke dreper den type bakterie...
Er ihvertfall slik jeg har forstått det, og det gjelder all spekemat ;)

Back
Topp