Mat

Peachykeen

Elsker forumet
Påskeliljene 2022 ❤️
Hva var det første babyen fikk smake på og hvor mye? Grøt? Fruktmos? Grønnsaker?

Lille er 4 mnd på torsdag fikk smake pittelitt avocado idag. Tror hun var klar for mer.Hun gaper og gaper, men jeg turde ikke. :p
Vann synes hun er kjempegodt og. Tror hun kunne drukket en hel flaske om hun fikk velge. Badevannet skal også slukes. :)

Å heldige deg, han her liker ikke vann,jeg prøver og prøver:/ :/ jeg begynte når han var 3,5 mnd med smaksprøver med grøt, men det var fordi han drakk mye mme, og skulle prøve og få han til og sove bedre.

i begynnelsen gav jeg noen skjeer med grøt. De to første dagene gav jeg på dagen for å se at han tålte det. Så gav jeg på kvelden etter det. Den første uken gav jeg bare 7-8 skjeer, så økte jeg.

Jeg fullammer, men hun er veldig interessert i mat virker det som. Gaper og smatter. D- dråpene feks vil hun bare ha mer av når hun får. Har bare tenkt å la henne få smake ting. Ingen hast med å komme fort opp i fulle måltider.

Hvor fort kommer reaksjon hvis de ikke tåler maten? Sånn ca..

Vett jeg ikke. Men er vel en grunn til at en skal gi om dagen i begynnelsen. gir en til kvelden og de bare skriker så er ikke det så bra. Så skulle tro de reagerte samme dag i tilfelle.

Jeg fullammer, men hun er veldig interessert i mat virker det som. Gaper og smatter. D- dråpene feks vil hun bare ha mer av når hun får. Har bare tenkt å la henne få smake ting. Ingen hast med å komme fort opp i fulle måltider.

Hvor fort kommer reaksjon hvis de ikke tåler maten? Sånn ca..
jeg fullammer også enda, lille er snart fem måneder (og herre,hvor fort tida går)... Hun er veldig interessert i det vi spiser ol så hun får smake litt, får bittelitt fruktmos :) d-dråper er kveldens høydepunkt her i gården, kunne nok drukket hele flaska hvis hun fikk lov :P

Her begynte vi med grøt :) Spurte på helsestasjonen og fikk beskjed av HS at man helst ikke skal gi frukt første 6 mnd pga at dette kan være hardt for magen. (Avovado er forresten en frukt) Hun sa at det aller mildeste var å mose en potet i mm eller mme. Vet at de selger fruktglass på butikken fra 4 mnd, og jeg kommer nok til å gi frukt før fylte 6 mnd her også :) Bare gjenntok HS! Vet det er flere som gir avokado mosa i mm/mme :) Og spør du 10 HS så får du jo 10 ulike svar :/

Her er lillefrøkna begynt å bli veldig flink å spise (gitt grøt i 10dgr ca) Veldig moro :) Men må blande den litt tykkere enn det som står, for hu liker ikke sånn mellomting ;) Enten skal det være grøt, eller melk, moro :) Nå spiser ho ca 30ml grøtpulver med 30 ml melk i.

*mobil app*

Her begynte vi med grøt :) Spurte på helsestasjonen og fikk beskjed av HS at man helst ikke skal gi frukt første 6 mnd pga at dette kan være hardt for magen. (Avovado er forresten en frukt) Hun sa at det aller mildeste var å mose en potet i mm eller mme. Vet at de selger fruktglass på butikken fra 4 mnd, og jeg kommer nok til å gi frukt før fylte 6 mnd her også :) Bare gjenntok HS! Vet det er flere som gir avokado mosa i mm/mme :) Og spør du 10 HS så får du jo 10 ulike svar :/

Her er lillefrøkna begynt å bli veldig flink å spise (gitt grøt i 10dgr ca) Veldig moro :) Men må blande den litt tykkere enn det som står, for hu liker ikke sånn mellomting ;) Enten skal det være grøt, eller melk, moro :) Nå spiser ho ca 30ml grøtpulver med 30 ml melk i.

*mobil app*

helt enig, alle hs mener forskjellig! Har hørt at når en begynner med middag, så begynn med gulrot, kok den, mos den i stavMikser tilsett usaltet smør så blir det litt smak, etterhvert kan det tilsettes potet og brokkoli.

jeg fullammer også enda, lille er snart fem måneder (og herre,hvor fort tida går)... Hun er veldig interessert i det vi spiser ol så hun får smake litt, får bittelitt fruktmos :) d-dråper er kveldens høydepunkt her i gården, kunne nok drukket hele flaska hvis hun fikk lov :P
Har kjøpt glass med pæremos osv, men de holder seg ikke så lenge i kjøleskap. Et glass er jo veldig mye nå i begynnelsen. Går det an å fryse det mon tro???

*mobil app*
Ja, helsesøstre sier så mye forskjellig. Har kjøpt inn grøt og så hun kan få smake imorgen formiddag. Spennende.

Blander du grøtpulver i mme?

Har kjøpt glass med pæremos osv, men de holder seg ikke så lenge i kjøleskap. Et glass er jo veldig mye nå i begynnelsen. Går det an å fryse det mon tro???
vi kjøpte sånn sviskemos først, tok et sånn isbitbrett og frøs ned en god del ja. Regner med det går med pæremosen også... Nå prøver vi litt med sånne poser med frukt, den var så god at når lille hadde fått det hun skulle ha på dag to (holder to dager i kjøleskap) slurpa jeg i meg resten :P

vi kjøpte sånn sviskemos først, tok et sånn isbitbrett og frøs ned en god del ja. Regner med det går med pæremosen også... Nå prøver vi litt med sånne poser med frukt, den var så god at når lille hadde fått det hun skulle ha på dag to (holder to dager i kjøleskap) slurpa jeg i meg resten :P
Hehe, kanskje jeg må gå til innkjøp av de posene også da :) hvor mye får hun av en sånn?

Hehe, kanskje jeg må gå til innkjøp av de posene også da :) hvor mye får hun av en sånn?
hun har ikke fått så mye enda, kanskje ca en spiseskje per gang og så har hun fått en eller to ganger per dag... Har hatt litt mos oppi et eggeglass og gitt henne med skje :)

Her holder vi på med smaksprøver på grøt :) mekler ut en liten skvett med melk som jeg blander i. Tror lille liker det godt, for hun synger mens hun spiser :) har også fått smake på banan, men det likte hun ikke! Var bedre med melon og pære (i sånn babyfeeder nett med håndtak), bare litt vanskelig å få det i seg!!
Er litt usikker på når jeg skal begynne med fulle måltid, hun er jo bare straks fem måneder..

Tror man bare må stole litt på seg selv å gjøre det man føler er best :) Er lov å bruke sunn fornuft ;)

Ja, blander mme og blander i grøten. Man kan blande inn det man vil i grøten egentlig, litt sviskemos, pæremos etc. Grunnen til at jeg gjør det er fordi jeg synes hun spiser så lite Ila av dagen. Så da vil jeg sørge for at hun værtfall får alt hun trenger :) ;) Sikkert ikke nødvendig, men er en liten stemme i hode som sier det :p

*mobil app*

hun har ikke fått så mye enda, kanskje ca en spiseskje per gang og så har hun fått en eller to ganger per dag... Har hatt litt mos oppi et eggeglass og gitt henne med skje :)
Lurt. Skal testes ut. Kanskje vi skal feire 4 mnd på torsdag med posefrukt :D

Håper bare hun tåler det!

Her holder vi på med smaksprøver på grøt :) mekler ut en liten skvett med melk som jeg blander i. Tror lille liker det godt, for hun synger mens hun spiser :) har også fått smake på banan, men det likte hun ikke! Var bedre med melon og pære (i sånn babyfeeder nett med håndtak), bare litt vanskelig å få det i seg!!
Er litt usikker på når jeg skal begynne med fulle måltid, hun er jo bare straks fem måneder..
De er lure de der nettene. :) tenker å øke til fulle måltider når hun er rundt et halvt år om hun ikke trenger mer før selvfølgelig. :)

Tror man bare må stole litt på seg selv å gjøre det man føler er best :) Er lov å bruke sunn fornuft ;)

Ja, blander mme og blander i grøten. Man kan blande inn det man vil i grøten egentlig, litt sviskemos, pæremos etc. Grunnen til at jeg gjør det er fordi jeg synes hun spiser så lite Ila av dagen. Så da vil jeg sørge for at hun værtfall får alt hun trenger :) ;) Sikkert ikke nødvendig, men er en liten stemme i hode som sier det :p

*mobil app*
Man må høre på den lille stemmen i hodet ;-)

Begynte med smaksprøver på frukt (fruktmos og biter i baby feeder) når han var 4mnd. Begynte med en teskje.
Min hs sa for øvrig at det var det beste tidspunktet å begynne med smaksprøver, uavhengig av hvilken emballasje melka kommer fra.:p ikke rart man kan bli forvirra.:)

Jo, og så begynte vi med grøt når han var 4,5mnd. Han gafler gjerne i seg dobbel porsjon, spesielt hvis det er fruktmos oppi.:p
* æpp'n *

Vi har begynt med grøt hver kveld, hu elsker det og gaper for mer, itilegg får hu vann som hu også syns er kjempe godt :-) Begynte med smaksprøve på frukt når hu fylte 4 mnd, det er jo 1mnd siden allerede! Hu syns frukt også var godt, hu er veldig interessert i det vi spiser også :)
Min hs sa at når dem begynner å følge med når vi putta ting i munnen kunne vi begynne med smaksprøver :p

Helsesøstre er en egen rase ;) vi begynner med smaksprøver på fruktmos og grøt.

Og så en annen ting. Siden jeg kun ammer og hun bæsjer bare en gang i uken. Bør hun bæsje hver dag selvom hun kun får små smaksprøver? :D

Back
Topp