mat

nordlands pia

Glad i forumet
 er det slik at man skal holde seg unna spekemat i heile svangerskapet pga toksoplasmose?????? har gått nå i måneder å hatt så lyst på krydder salami. å nå holder jeg på å bli sprø. de andre her i huset spiser jo det heile tia å får ikke noe mindre lyst på det. holder på å sprekke snart. verre enn røyksug ta her.

å..det visste jeg ikke....har spist masse spekemat jeg:) elsker salt kjøtt

Jeg har holdt meg helt unna all slags spekemat og spekepølser og sånn. Tar ikke sjansen...

skal man ikke spise salami?

Spis hva du vil, men i begrensede mengder..
JM sa til meg at jeg kan spise spekemat og røkt laks så lenge pakken er nyåpnet og ikke har ligget  i kjøleskap i mange dager åpnet...   

ORIGINAL: Bruble

Spis hva du vil, men i begrensede mengder..
JM sa til meg at jeg kan spise spekemat og røkt laks så lenge pakken er nyåpnet og ikke har ligget  i kjøleskap i mange dager åpnet...   

Det syns jeg høres så rart ut at de sier, for er det toxmoplasmose i kjøttet, så er det vel der uansett om pakken er nyåpnet eller ikke? [8|]

Da er det det samme om man spiser en liten bit eller masse??[8|]

Hmm.. Har spist salami på brødskiva i heile svangerskape æ..Har å spist litt spekemat..[8|]

det er jo så mange beskjerder pog forskjellig info som er ute å går noen sier at det bare er det første 3 mnd. men  men det er vel slik det er når det er noe man ikke kan spise eller drikke har man i hvertfall lyst på. har lyst på cider å er ikke så glad i det til vanlig men nå skriker cider boksene etter meg på butikken... hihi rart det derre.

ORIGINAL: theskj

Hvordan overlevde de før i tiden tro?

Veldig godt spørsmål!
For 100 år siden tenkte de vel ikke på sånt, og spiste det de hadde av mat...
Føler at " vår generasjon" er liitt vel hysteriske til tider men[8D]

Jeg spiser salami. men lar ikke pakken ligge i kjøleskapet lenge.
Men en ting jeg lurer på, har hørt noen si at du ikke skal spise jordbær når du er gravid å når du ammer.
Hvorfor det?
jeg har spist jordbærsyltetøy hele svangerskapet....

jeg har fåt beskjed om at mna kan spise jordbær i svangerskapet men ikke når man ammer da dette er allergifremkallende åsså er det veldig hardt til magen til den lille. så da risikerer man mageknip

man skal holde seg unna spekemat ja! kan visst til nøds spise litt hvis det er helt ferskt, men det anbefales jo ikke?[8|] salami og sånn er spekemat, så det spiser ikke jeg! tar ingen sjanser med lille nurket i magen:)
står om dette på matportalen.no

Jeg har aldri holdt meg unna noe mat i svangerskapa mine i NORGE. Men i utlandet styrer jeg unna fisk, fugl, rå grønnsaker/salater....

ORIGINAL: fruluna

Jeg har holdt meg helt unna all slags spekemat og spekepølser og sånn. Tar ikke sjansen...

Samme her, men ser frem til å kunne spise det igjen. Også fetaost som jeg savner.... [:)]

Det jeg savner mest av alt er sushi.....
Men legen var ganske klar på at jeg måtte styre unna all rå mat, så når tassen er ute skal mor på sushi tokt tenker jeg.
Har sett litt surt på kjæresten hver gang han har hatt med peperoni hjem, men heldigvis er han glad i mat så det ble aldri liggende lenge.

hehe, husk på du skal amme da snupp.... mye du skal ungå da også. så sushi ja - det blir vel kanskje ei soya skorpe på aker til sommern?? [8D]

I følge min alt vitende kusing[:D], så kan jeg egentlig spise sushi nå forde sushi fisken prepareres på en spesiell måte så det ikke er noe parasitter i den. Men jeg tar ingen sjangser.
Men jeg kan vel spise mer av den friterte makien da, kunne sikkert gjort det nå oxo men da får jeg så utrolig lyst på laks og advokado gitt...

hmm, du får sende mann og barn bort en helg, så får vi ta med pumper ut å spise nei mat[;)]

Back
Topp