Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Koste meg med salat med spekeskinke i dag, og frisk laks med vårløk, chili, hvitløk og ingefær i går. I morgen vet jeg ikke hva det blir. Kake skal i hvertfall bakes!!Hufserufsa skrev:

Ai ai ai... Spekemat er veldig godt og for det meste trygt i Norge MEN det er ikke 100% trygt. Det er såpass utrygt at helsemyndighetene advarer gravide mot å spise spekemat i de samme retningslinjene der de sier vi skal holde oss unna alkohol.Tweak skrev:
(ikke for å sammenligne så klart)
Spekemat kan inneholde bakterien listeria og parasitten toxoplasmose. Parasitten dør ved frysing men det gjør IKKE bakterien listeria!
Sjansen er selvfølgelig svært liten for å få i seg noen av delene, men sjansen er der og konsekvensene er så alvorlige at helsemyndighetene anbefalen totalavhold fra spekemat.
Jeg tar ikke sjansen...
Btw. varmbehandlet spekemat kan være veldig godt det også! Og det er helt trygt! :-)
PS. Det er ikke meningen å være streng, nesevis eller kritisk, jeg sier dette i en snill"tone", er bare ikke komfortabel med smileysene her nå...
mammamoren skrev:Ai ai ai... Spekemat er veldig godt og for det meste trygt i Norge MEN det er ikke 100% trygt. Det er såpass utrygt at helsemyndighetene advarer gravide mot å spise spekemat i de samme retningslinjene der de sier vi skal holde oss unna alkohol.Tweak skrev:
Spekemat kan inneholde bakterien listeria og parasitten toxoplasmose. Parasitten dør ved frysing men det gjør IKKE bakterien listeria!
Sjansen er selvfølgelig svært liten for å få i seg noen av delene, men sjansen er der og konsekvensene er så alvorlige at helsemyndighetene anbefalen totalavhold fra spekemat.
Jeg tar ikke sjansen...
Btw. varmbehandlet spekemat kan være veldig godt det også! Og det er helt trygt! :-)
PS. Det er ikke meningen å være streng, nesevis eller kritisk, jeg sier dette i en snill"tone", er bare ikke komfortabel med smileysene her nå...
SIGN!!!! Og laks kan man spise, men ikke ørret over en viss størrelse, vet ikke hvorfor..... så jeg spiser laks, men holder meg unna ørret in case...
Pucca skrev:mammamoren skrev:Ai ai ai... Spekemat er veldig godt og for det meste trygt i Norge MEN det er ikke 100% trygt. Det er såpass utrygt at helsemyndighetene advarer gravide mot å spise spekemat i de samme retningslinjene der de sier vi skal holde oss unna alkohol.Tweak skrev:
Jeg tar ikke sjansen...
SIGN!!!! Og laks kan man spise, men ikke ørret over en viss størrelse, vet ikke hvorfor..... så jeg spiser laks, men holder meg unna ørret in case...
SIGN! Men går det kanskje an å steke spekemat selv? Bare så man er helt sikker på å drepe alle bakterier. Også er det en plass jeg liker å spise som har veldig god pizza med spekeskinke. Jeg har ikke spist den nå altså, men er spekeskinka med inn i ovnen, eller legger de den på etterpå? Kan jo selvfølgelig spør de hvis jeg har veldig lyst på pizza neste gang jeg er der...
Jeg skjønner hva du sier og har sett de samme rådene, men Gilde sine produkter er fryst før de lages og er således ikke "rå" slik som ordninær spekemat som er problemet, Forøvrig er saltinnholdet for høyt for listeria sier også en del undersøkelser :)Hufserufsa skrev:
Jeg er matallergiker, og det er få ting jeg tåler, en av de tingene er spekemat. Det anbefales derfor at vi, i fare for å få toxoplasmose og listeria heller skal putte i oss masse E-stoffer og andre andre lite heldige stoffer som feks. glutamat som er en neurotransmitter........
Jeg spiser hverken melkeprodukter eller melprodukter pga allergi, og det er rimelig begrenset hva jeg kan spise.....
Jeg kommer til å sverge til Gilde sine produkt, og evt fryse andre produkt i minst to dager før jeg spiser dem :) Problem løst (dette til tross for at spekemat er noe av det eneste pålegget jeg faktisk tåler....)