Mat tips!

nitta

Flørter med forumet
Jeg vet at norske myndigheter ikke sier noe om det, men jeg vet at danske gjør og jeg vet av egen erfaring at det er sant.
Ikke spis/lag vilt mat!
Det kan skade fosteret og føre til hjerneskader. Jeg har ei kusine i Danmark som er ganske sterkt hjerneskadet på grunn av at moren lagde mat av vilt.

Jeg prøver ikke skape noen diskusjon eller noe, det er selvfølgelig ikke selvsagt at man blir hjerneskadet av vilt, men jeg tenker at hvis sjansen er der og andre lands helsemyndigheter advarer mot det er det vel ikke så ille å holde seg unna en liten stund :)

Takk for tipset. Kanksje ekstra viktig å holde seg unna i første del av svangerskapet siden det er den viktigste tida for dannelse av organer og sånt, skal ihvertfall jeg gjør...men nå spiser jeg ekstremt sjelden vilt da...

Hvorfor?

Jeg har ikke funnet noen verdens ting om viltkjøtt, men derimot fant jeg dette.   http://forbrukerportalen.no/Artikler/2012/advarer_gravide

Jeg mener absolutt ikke å krangle, men jeg vil gjerne ha en begrunnelse på hvorfor viltkjøtt skal være skadelig for fosteret :) 
Her er den danske offisielle siden anbefaller/ikke gjør det.

Det eneste de ikke anbefaller er å FLÅ og HÅNDTERE det, pga av parasitter som kan finnes i huden/pelsen.

Råt kød og vildt

• Vask hænder efter berøring af råt kød og grønsager og efter havearbejde.
  • Spis kun kød, der er gennemstegt eller kogt.
  • Smag ikke på rå fars.
  • Lad en anden tømme kattebakken, eller brug handsker, hvis du har kat.
  • Undgå at flå og håndtere harer og andet vildt.
  • Dette hjælper til at undgå parasitten toxoplasma, der kan give barnet øjen- eller hjerneskade.

Nå står det jo der om vilt da, at man ikke skal lage vilt mat og hvorfor. Håndtere er vel det samme som å lage det antar jeg.
Det er på grunn av parasitter som kan gi hjerneskade, ja. Bedre føre var tenker i alle fall jeg.

Men står ingen verdens ting om å spise det ;) Bare ikke flå det...

Og med å flå det så er det samme parasitt som feks katter. Slutter ikke å ta på kattene eller omplasserer de igjennom svangerskapet akkurat :)

Men håntere/lage er vel ikke likestilt med å spise vilt?

Hadde vært litt greit å fått klarhet i hva danske mydigheter faktisk anbefaler, for mine foreldre eier enn hjortefarm og spiser dermed hjort titt og ofte.
Så er faktisk litt viktig for meg å vite hva som er riktig her?! =)

Parasitten lever ikke i kjøttet. :)  Danske myndigheter anbefaler at man ikke håndterer vilt (avlivning, slakting og flåing) selv. Ihvertfall ifølge brosjyren venninnen min sendte meg :P Lurte veldig på dette selv siden vi er glad i vilt! Parasitten det er snakk om er det samme som katter KAN ha.

Ok, så da kan jeg spise det med god samvittighet =)

har måttet se litt mer på det jeg og, har bare fått vite dette gjennom familien før. De anbefaler å ikke behandle det, men hun jeg snakket med sa alt fra slakten til det står på bordet. Jeg vet at det ikke er garantert at dyret har den parasitten, jeg ser bare ikke poenget i å behandle det akkurat mens man er gravid.

Jeg tror nok også her menes og tenkes på de som kanskje jakter selv, eller er med på selve slakt/flåing/partering av vilt. Man er jo ellers normalt ikke med på slakt/partering av storfe,svin eller andre dyr! Er jo forskjell på å pakke ut et stykke vakumpakket kjøtt og ta noen harer ut av sekken :)

Vilt er nok ikke noe mer skadelig enn andre dyr- vilt er jo så mye! fugler,hjort,rådyr,hare..Sålenge man gjennomsteker det tenker jeg!

Skulle nok hatt en mer begrunnet påstand om en skal ta dette alvorlig..Bare å sende en forespørsel til mattilsynet da kanskje? Det kan jo være noe nytt som er funnet?

Back
Topp