Mat til marsbarna

Junibarn84

Forumet er livet
Tilgangsansvarlig
Marsboerne
VIP
Julimammaer 2016
Junibarna 2019
Tenkte å lage en tråd med mat som marsbarna spiser, både hjemmelaga og kjøpe mat. Hva som er hit og hva som er dritt!

Frøkna digger grøt med litt fruktmos i.. all frukt er hipt! Liker Hipp sin mildgrøt med mais og gulrot, og idag aksepterte hun Hipp sin pasta med tomat og squash. Spiser også hjemmelaget, liker kun søtpotet/gulrot foreløpig.

Idag ble det gulrøtter, erter og potet most sammen med brun saus (tok av til han før jeg krydra sausen). Det fallt i smak hvertfall:)

Vi prøvde oss på torsk, potet og gulrot i dag. Moste potet og gulrot sammen med stavmikser, trekte torsken og hakket den med kniv og rørte det inn. Hit? Nja..spiste en halv porsjon (1/3 av de små avent begerene)..ble veldig grisete.

Har også prøvd oss på brødskiver med kaviar, definitivt ikke hit.

Har også prøvd HIPP mais/hirse skumpinner. Heller ikke hit.

Han liker også Nestlé sine glass med gulrot og potet og det med spaghetti og kjøttsaus. Jeg lagde fruktmos til han med eple, sviske og banan. Det fallt å i smak. Så spiser han brødskive med leverpostei til lunsj og skumpinner fra Hipp er stas.

All kjøpegrøt er namme! Fruktmos fra Hipp er bra, mens mammas eplemos bare funker i grøt. Potet er æsj. Lapskaus fra Nestlè var ingen hit, og "wok" fra Hipp begynte ho å hylgrine av..! Jadda..

Idag prøvde vi tomatsuppe fra Småfolk med litt mme oppi. Var sånn passe, og det meste kom opp igjen. Men vi prøver imorgen og fredag, for det var nok i boksen til flere måltider.

Ellas smoothie er pop, sviskemos og gulrot/potet fra Nestlé går ned.
Ellers lager jeg mos av søtpotet, gulrot og potet. Men litt mme ble det mer godkjent.

Prøvde kalkungryte eller kalkun og pasta (husker ikke helt) fra Hipp (tror jeg). Det var uansett ikke godt!

Skumpinner er også godt:)

Av grøt har vi prøvd havregrøt med ris og hvete fra Nestlé, og havregrøtene til Hipp og Småfolk.
Alle liker hun godt!

her går det i hirsegrøt med eple- og pæreflak fra Holle, blander denne med en nestle grøt med havre og hvete for å introdusere litt gluten langsomt. Må blande grøten med fruktmos for at den skal gå ned her i gården, har laget eple- og pæremos og eple- og mangomos, begge deler er veldig pop :) liker også blåbær og litt banan :)
ellers var gulerot og potet ekkelt, søtpotetmos var heller ikke godt.

Lapskaus fra Nestle var ingen hit.
Laksegryte fra Nestle var ok.

Gulrot og potetmos fra semper spytter hun ut og rister på hodet.

Alle Ellas går med på høykant.

Nestle sviskemos, fersken og eplemos, en eller annen yoghurt greie og alle Min frukt fra Nestle. Alt går ned.
Hipp og semper smoothie går også ned.

All grøt går ned, hun elske grøt:
Nestle ris og mais grøt.
Nestle havregrøt med aprikos og en eller annen frukt (8 mnd)
Hipp mild havregrøt

Alle disse blander jeg med med minst 50 % Holle hirsegrøt.

Her går det meste ned, men har noen favoritter.

Av grøt liker han best nestle med mais og banan. Men spiser også nestle havre med eple.

Av smoothies går alt ned. Favorittene er nestle sin med eple og aprikos og ellas med fersken og banan. Den eneste han ikke er så begeistret for er den fra Ella med broccoli, pære og erter.

Av middager er så langt hipp pasta med tomat og squash og småfolk kjøttkaker i brun saus favorittene:)

Ellers er han veldig glad i søtpotet. Har laget kålrotmos også, den slo også greit an.

Her går det kun i bittelite sinlac på morgenen og midt på dagen.

Ellers kun melk

Ikke fått bynt med noen andre smaker enda.

Alt med avokado går ned, men avokado med banan er nok favoritten!

Har laget pasta bolognes med karbonadedeig, tomatsaus, gulrøtter, squash, pastaskruer og litt oregano. Det var også veldig stas :)

Alt av smoothie går ned på høykant.

Holle hirsegrøt liker hun men tror hun var hakket mer entusiastisk da hun fikk havregrøt fra Småfolk

Alt i alt er hun veldig glad i mat

Liker alle mulige hjemmelagde grønnsaksmoser: kålrot, pastinakk, søtpotet, blomkål, brokkoli.
Av blandinger er kålrot+gulrot bra, det samme med pære+brokkoli.

Grøt fra Holle eller Hipp med hjemmelaget aprikos- eller sviskemos (av tørket økologisk frukt) oppi.

Liker all frukt, men prøver å begrense det, og heller gi grønnsaker :)

Idag prøvde vi Ellas biffgryte, den likte hun kjempegodt! Bladet litt mme oppi også.
Jeg synes den smakte godt jeg også, ikke sånn vannete som den kalkungryta vi prøvde

Idag prøvde vi Ellas biffgryte, den likte hun kjempegodt! Bladet litt mme oppi også.
Jeg synes den smakte godt jeg også, ikke sånn vannete som den kalkungryta vi prøvde
Hun gulpet masse etterpå, hele gryta kom oop igjen i flere omganger så vet ikke om det var så vellykket likevel.

Her elsker hun all mat! Men tåler det ikke :( Så det enste hun får spise utenom morsmelk for øyeblikket er kokte hirseflak blanda med pumpa morsmelk. Og det får hun bare spise 1 ss av...men hun mmmm er seg igjennom hele måltidet, og koser seg skikkelig med det lille hun får <3

Hun gulpet masse etterpå, hele gryta kom oop igjen i flere omganger så vet ikke om det var så vellykket likevel.
Hva gjør hun rett etter å ha spist? Jeg unngår å legge min så mye på gulvet rett etter måltid for da kan han gulpe mye.

Hva gjør hun rett etter å ha spist? Jeg unngår å legge min så mye på gulvet rett etter måltid for da kan han gulpe mye.
Det er ikke nødvendigvis rett etter. Det kommer opp i flere omganger i timene etterpå. Hun ligger jo mye på magen generelt, for det er det hun liker best.
Men det kan også komme når jeg har henne på armen.
Er redd for at det er noe hun ikke tåler, eller så kan det være at det bare er uvant for magen hennes.
Hun gulper jo ikke av grøt, hvertfall ikke store mengder.

Det er ikke nødvendigvis rett etter. Det kommer opp i flere omganger i timene etterpå. Hun ligger jo mye på magen generelt, for det er det hun liker best.
Men det kan også komme når jeg har henne på armen.
Er redd for at det er noe hun ikke tåler, eller så kan det være at det bare er uvant for magen hennes.
Hun gulper jo ikke av grøt, hvertfall ikke store mengder.
Gi bare litt av gangen kanskje og gradvis øke mengden? Men det har du vel kanskje gjort.

Gi bare litt av gangen kanskje og gradvis øke mengden? Men det har du vel kanskje gjort.
Både og. Noen ganger spiser hun mye, og andre ganger ganske lite. Men jeg kan kanskje prøve med en og en ting mer systematisk og øke etterhvert. Mulig jeg har vært litt utålmodig.

Back
Topp