mat til de små

lene80

Forelsket i forumet
jeg har tenkt til å begynne med middagsmat til gutten min på 6 mnd,er det noen av dere som lager dette selv og har dere forslag til hva jeg kan begynne med?

Vel jeg kan vel ikke skryte på meg at jeg er så flink tilå lage maten så ofte,men gjort det noen ganger. Da lagde jeg som regel kokte poteter og en pose med frosne grønnsaker.Vips i mikseren og maten er klar. lagde som regel en del om gangen og frøys ned.

Poteter og grønnsaker og litteranne melk så det ikke blir tørt.... Og så kan du jo bruke middagsglass da...Det går ned på høykant her...[:D]

er det noe salt i de grønnsaksposene eller? vet du det? falt det i smak forresten?[:)]

ehhh det vet jeg ikke, men det gikk ned på høykant her. Men det enkleste var å gå i hylla og plukke med seg noen glass og ha de stående. du kan jo koke grønsakene selv også da vet man hvertfall hvor mye salt det er [:)]

Hallo! Jeg lagde mat til sønnen min selv. Først startet jeg med bare most potet, også most potet og gulrot. Etter det begynte vi med potet, gulrot og blandet i litt leverpostei. Også ble det potet gulrot og broccoli. Så begynte vi med litt mer forskjellig, kokt skinke, bogskinke. Også går det å koke i litt kjøttdeig. For at det ikke skal bli så tørt er det fint å bruke margarin eller olje. (eller kraft fra grønnsakene) Det er også fint å blande i litt pasta og ris i maten! Det er bare å bruke fantasien! :) Gutten vår spiser i dag alt, får skryt i barnehagen for det, tror det har en sammenheng med at han er vant til mange smaker!!

Lykke til!![;)]

Lagde for det meste maten selv, og da gikk det i grønnsaker. Kokte grønnsakene i kyllingkraft som ikke er saltet. Det ga litt ekstra smak.

kjempefint! takk skal dere ha[:)]

Jeg har laget middag til begge mine, mat fra glass ville de ikke ha. Jeg kokte grønnsaker og potet hver for seg. Moste de sammen med litt av kokekraften med en stavmikser. Frøs de i sånne isterningsbeholdere (fortsatt hver for seg), og tømte over i pose når de var frosne ( fortsatt i fryseren). Jeg startet med å introdusere en ting av gangen, for å venne med smak og konsistens. Gulrot er en søt god grønnsak det er greit å begynne med. Etter hvert blandet jeg terninger av potet og grønnsaker. Laget også fruktmoser på samme måte og frøs det som kan fryses. Etter hvert laget jeg forskjellige gryter og frøs i porsjoner, eksempler er kyllinggryte, torskegryte, gryte med kjøttdeig. (Hadde alltid mest potet og grønnsaker). Brokkoli, gulrot, kålrot, tomat (fjern skinn og frø), mais, blomkål er greie å bruke. Brukte som regel kokekraft av grønnsakene for å spe med, alternativt margarin uten salt. Spedde ikke med melk før de var nærmere året. Når du koker fisk kan du ha hele pepperkorn og laurbærblad i når du koker, for å sette smak, men de fjernes før mosingen. Mine barn er rimelig altetende enda, og middager med potet, grønnsaker og fisk er favoritten!
Lykke til!

t[:)det var jo kjempesmart[:)] takk

gulerotpure er jo noe mange begynner med.: 1 gullerot og 1 potet kokes usaltet. så moser du det.
og hvis barnet liker det, så kan du jo prøve litt andre grønnskakstyper.

Back
Topp